Gå til innhold

Vike for utrykningskjøretøy i flerfelts?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer. "Moses-effekten" bruker man når det er snakk om kø i begge felt. Utrykningskjøretøy ønsker at alle kjøretøy legger seg i høyre felt, blinker til høyre og senker farten, slik at de vet at de er oppfattet og har fri bane i venstre felt. Av og til kjører ikke utrykningskjøretøy forbi før de er sikre på at vedkommende har oppfattet at de kommer. 

Anonymkode: 58b37...fe6

Det er sant, når trafikken står stille pga bilulykke kommer ambulansen alltid kjørende i midten så vi bilistene må ut på hver vår veikant (4-feltsvei).

Anonymkode: 2809b...a84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I tofeltsvei skal du legge deg over til høyre felt. Et utrykningskjøretøy la seg tett bak meg en gang og ville tydelig ha meg over i høyre felt selv om høyre feltet var helt ledig og utrykningskjøretøyer kunne kjørt der. Det er klart, de har jo ikke lov å kjøre forbi på høyre side.

Unnskyld at jeg spør, men hva f... hadde du i venstre felt å gjøre hvis høyre felt var helt ledig?  :bond:

Anonymkode: 85d27...7fd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Unnskyld at jeg spør, men hva f... hadde du i venstre felt å gjøre hvis høyre felt var helt ledig?  :bond:

Fordi det kom et veiskille lenger frem der jeg må ligge i høyre felt. Forøvrig var det ikke annen trafikk så jeg kan fint velge om jeg vil ligge i venstre eller høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i skikkelig knipe en dag; ambulanse med blålys og sirener bak meg, kun et felt med betongblokker som sperrer mellom mitt felt og motgående, smal skulder på veien som ikke gir mulighet for å legge seg ut så ambulansen kommer forbi, tankbil rett foran meg som sliter med å få opp farten i motbakken.  

Heldigvis gikk det ikke lenge før vi kom til et parti på veien med to kjørefelt så ambulansen kom seg forbi, men sekundene føltes veldig lange! 

Anonymkode: 3c94e...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..et veiskille lenger frem der jeg må ligge til venstre' skulle det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kom i skikkelig knipe en dag; ambulanse med blålys og sirener bak meg, kun et felt med betongblokker som sperrer mellom mitt felt og motgående, smal skulder på veien som ikke gir mulighet for å legge seg ut så ambulansen kommer forbi, tankbil rett foran meg som sliter med å få opp farten i motbakken.  

Heldigvis gikk det ikke lenge før vi kom til et parti på veien med to kjørefelt så ambulansen kom seg forbi, men sekundene føltes veldig lange! 

Husker dette var en heftig diskutert problemstilling på E18 igjennom Vestfold for noen år tilbake, før fire-feltsveien var på plass. Det var såpass mange ulykker at de satte opp betongskille mellom kjøreretningene, noe som også resulterte i at det ble for trangt for uttrykingskjøretøy å passere på mange steder. Det føles nok helt feil ut når man er i situasjonen, men det er jo lite å gjøre med det, bare holde farten og gjøre det beste av situasjonen.

Anonymkode: e7ebd...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Fordi det kom et veiskille lenger frem der jeg må ligge i høyre felt. Forøvrig var det ikke annen trafikk så jeg kan fint velge om jeg vil ligge i venstre eller høyre.

Ikke når det kommer en ambulanse bak deg! Da huter du deg over i høyre felt og sakker evt. ned, så ambulansen får fri bane til venstre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 16.36):

Hvordqn viker man for utrykningskjøretøy (ambulanse,, politi, brann) når det er flere felt? både 2 og 3 feltsveier.

Anonymkode: a2fd6...e16

Les denne artikkelen, så får du gode svar. Alt annet her er jo bare svada fra ende til annen.

Anonymkode: a0805...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse20 skrev (På 4.12.2020 den 20.44):

Er du i en fire felt så holder du deg på det feltet. Da vil utrykningskjøretøyet finne en ledig felt for og kjøre forbi. Og begynne og svinge inn på andre felt mens dem er på vei bak deg kan være farlig.
er det trangt så må man flytte seg

Absolutt ikke. Legg deg til høyre, evt. skap et felt i midten om det er tett trafikk.

AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 10.19):

I tofeltsvei skal du legge deg over til høyre felt. Et utrykningskjøretøy la seg tett bak meg en gang og ville tydelig ha meg over i høyre felt selv om høyre feltet var helt ledig og utrykningskjøretøyer kunne kjørt der. Det er klart, de har jo ikke lov å kjøre forbi på høyre side.

Selvfølgelig har de lov til det, men det er ikke poenget. Det er jævlig farlig dersom de peiser forbi på høyresiden og du plutselig legger deg ut.

Baker Harepus skrev (På 5.12.2020 den 23.23):

Kanskje lese innholdet i artikkelen før du henviser til den?

AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 10.46):

Jeg opplevde å kjøre på motorveien, 4 felts, dvs to felt begge veier. Rett strekke i flere mil og 100km/t. Det var sommer, tørt, kveld og i juni. Ambulansen kom i veldig god fart bak meg i høyrefelt i full utrykning. Kun meg og ambulansen på veien.  I mitt hode var det logisk at ambulansen som så meg i veldig god tid,la seg over i venstre felt for å kjøre forbi. Igjen det var kun meg og ambulansen på veien og rett oversiktlig strekning.  Ambulansen velger å ikke kjøre forbi, men ligger å "trøkker" bak meg. Skulle jeg da ha fjernet meg til venstre felt? Fortsatt i høyre felt? Eller som jeg til slutt gjorde blinket meg inn på veiskulderen og slakket farten mye?

I mitt hode var det logisk at ambulansen som må ha sett meg på lang avstand, skiftet tidlig felt og slapp å forholde seg til meg som lå i fartsgrensa.

Anonymkode: e0127...ba6

Er du sikker på at du husker denne episoden rett?

AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 23.43):

Utrykningsførere er godt kjent med denne problemstillingen. Bare å fortsette til det blir plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...