Gå til innhold

Vike for utrykningskjøretøy i flerfelts?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordqn viker man for utrykningskjøretøy (ambulanse,, politi, brann) når det er flere felt? både 2 og 3 feltsveier.

Anonymkode: a2fd6...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ligger i venstre felt der det er to felt skal du videre ut til venstre slik at det blir åpning i midten. Hvis det er tre eller flere felt skal de i venstre felt til venstre og de i de andre til høyre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker Harepus skrev (Akkurat nå):

Hvis du ligger i venstre felt der det er to felt skal du videre ut til venstre slik at det blir åpning i midten. Hvis det er tre eller flere felt skal de i venstre felt til venstre og de i de andre til høyre. 

Glemte lenke: https://www.dinside.no/motor/her-gjor-mange-bilister-feil/71055623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mye trafikk det er, er venstre felt ledig trenger du ikke gjøre noe. 

Anonymkode: 83a33...4dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gjøre noe om det er flere felt. Sakne farten og sett på blinkeren så ambulansen ser du har oppfattet dem. 

Anonymkode: 2a900...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker Harepus skrev (21 timer siden):

Ikke nødvendigvis. Dersom trafikkbildet tillater det skal man legge seg inn i høyre felt. Om dette åpenbart ikke er mulig skal man lage en bane "mellom" feltene. Du skaper en livsfarlig situasjon dersom du plutselig legger deg til venstre når alle andre legger seg i høyre felt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bamse20

Er du i en fire felt så holder du deg på det feltet. Da vil utrykningskjøretøyet finne en ledig felt for og kjøre forbi. Og begynne og svinge inn på andre felt mens dem er på vei bak deg kan være farlig.
er det trangt så må man flytte seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 1.54):

Kommer an på hvor mye trafikk det er, er venstre felt ledig trenger du ikke gjøre noe. 

Anonymkode: 83a33...4dc

Du skal fortsatt blinke til høyre, sette ned farten og legge deg til høyre for å gi plass. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse20 skrev (12 timer siden):

Er du i en fire felt så holder du deg på det feltet. Da vil utrykningskjøretøyet finne en ledig felt for og kjøre forbi. Og begynne og svinge inn på andre felt mens dem er på vei bak deg kan være farlig.
er det trangt så må man flytte seg

Poenget er jo at utrykningskjøretøy IKKE skal «finne et ledig felt», men at andre skal vike unna og skape et ledig felt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tofeltsvei skal du legge deg over til høyre felt. Et utrykningskjøretøy la seg tett bak meg en gang og ville tydelig ha meg over i høyre felt selv om høyre feltet var helt ledig og utrykningskjøretøyer kunne kjørt der. Det er klart, de har jo ikke lov å kjøre forbi på høyre side.

Anonymkode: 2809b...a84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fireltsveien her er det mye ambulanser da det er et sykehus i nærheten. Ambulansen i utrykning ligger konsekvent i venstrefelt, så det er bare å holde seg i høyre felt og da i normal fart så ikke det blir mer forstyrrelser i trafikken enn nødvendig.

Anonymkode: b2508...8b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde å kjøre på motorveien, 4 felts, dvs to felt begge veier. Rett strekke i flere mil og 100km/t. Det var sommer, tørt, kveld og i juni. Ambulansen kom i veldig god fart bak meg i høyrefelt i full utrykning. Kun meg og ambulansen på veien.  I mitt hode var det logisk at ambulansen som så meg i veldig god tid,la seg over i venstre felt for å kjøre forbi. Igjen det var kun meg og ambulansen på veien og rett oversiktlig strekning.  Ambulansen velger å ikke kjøre forbi, men ligger å "trøkker" bak meg. Skulle jeg da ha fjernet meg til venstre felt? Fortsatt i høyre felt? Eller som jeg til slutt gjorde blinket meg inn på veiskulderen og slakket farten mye?

I mitt hode var det logisk at ambulansen som må ha sett meg på lang avstand, skiftet tidlig felt og slapp å forholde seg til meg som lå i fartsgrensa.

Anonymkode: e0127...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker Harepus skrev (På 3.12.2020 den 16.44):

Dette er helt feil, man skal legge seg i høyre felt om man er i venstre felt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Baker Harepus said:

Dette dreier seg jo i hovedsak om tett trafikk og kø. Under normale forhold (ikke rush-trafikk/kø), om du ser blålys bak deg, så legger du deg over i høyre fil.

Anonymkode: e7ebd...5ff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg opplevde å kjøre på motorveien, 4 felts, dvs to felt begge veier. Rett strekke i flere mil og 100km/t. Det var sommer, tørt, kveld og i juni. Ambulansen kom i veldig god fart bak meg i høyrefelt i full utrykning. Kun meg og ambulansen på veien.  I mitt hode var det logisk at ambulansen som så meg i veldig god tid,la seg over i venstre felt for å kjøre forbi. Igjen det var kun meg og ambulansen på veien og rett oversiktlig strekning.  Ambulansen velger å ikke kjøre forbi, men ligger å "trøkker" bak meg. Skulle jeg da ha fjernet meg til venstre felt? Fortsatt i høyre felt? Eller som jeg til slutt gjorde blinket meg inn på veiskulderen og slakket farten mye?

I mitt hode var det logisk at ambulansen som må ha sett meg på lang avstand, skiftet tidlig felt og slapp å forholde seg til meg som lå i fartsgrensa.

Venstre feltet er jo forbikjøringsfeltet så det er jo logisk at ambulansen holdt seg der.. 

Anonymkode: 807c4...eff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette dreier seg jo i hovedsak om tett trafikk og kø. Under normale forhold (ikke rush-trafikk/kø), om du ser blålys bak deg, så legger du deg over i høyre fil.

Stemmer. "Moses-effekten" bruker man når det er snakk om kø i begge felt. Utrykningskjøretøy ønsker at alle kjøretøy legger seg i høyre felt, blinker til høyre og senker farten, slik at de vet at de er oppfattet og har fri bane i venstre felt. Av og til kjører ikke utrykningskjøretøy forbi før de er sikre på at vedkommende har oppfattet at de kommer. 

Anonymkode: 58b37...fe6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en grunn til at artikkelen starter med «Her gjør mange bilister feil». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Baker Harepus said:

Det er en grunn til at artikkelen starter med «Her gjør mange bilister feil». 

Ja, men om du leser artikkelen så ser du at den dreier seg om hva som skal gjøres i kø - ikke under normal kjøring. Det er to forskjellige ting.

Men ja, mange gjør feil når de får uttrykingskjøretøy bak seg og står i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Litt rar oppførsel, men du skulle blinket til høyre, satt ned farten og lagt deg ut. Mulig de var usikre på om du hadde sett de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...