Gå til innhold

Trening for å styrke vond rygg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan trener dere med vond rygg? For å styrke rygg og mage?

Jeg sliter til tider med vond rygg, som regel korsryggen. Og har lenge tenkt på å gjøre noe med det. Men som regel, når ryggen blir bedre en periode, så forblir det med å tenke på det.

Nå vil jeg gjøre endring på dette. Har allerede gått ned 13kg bare ved endring av kosthold, men er fremdeles alt for overvektig og alt er tungt. 165cm og 90kg. Mesteparten av vekten min er rundt magen og puppene, og med elendig holdning og styrke i mage og rygg føler jeg at det blir ekstra "trekk" på korsryggen med all vekten foran. Vet ikke om det gir mening, men sånn det føles ut for meg. 

Nå er jeg i en periode med veldig vondt i korsryggen igjen, sånn at alt gjør vondt, sitte, stå, gå, ligge, aller verst er det å reise seg opp fra stol eller sofa. Bøye seg er nærmest umulig.

Jeg har en stillesittende kontorjobb fra 0800-1600, men kan gå rett fra jobb til et lite treningssenter ca 200m unna.
Så i første omgang ser jeg etter en form for trening som kan gjøres når man har problemer med å bevege seg. Jeg går litt hver dag, i en liten bakke, selv om det går sakte nå. 

Alle tips, triks og råd er hjertelig velkommen. 

Anonymkode: 43f03...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vond rygg jeg også. Jeg er ganske stiv. Jeg tenkte å prøve å bli mykere og se om det hjelper. Vet det hjelper mot enkelte ryggproblemer.

Anonymkode: 7d743...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygghev! Gjerne med hold i topp. Start lett og med flere reps (10 repetisjoner i tre sett f eks) rundt 3 ganger i uka. Hjalp mye for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymLala skrev (19 timer siden):

Rygghev! Gjerne med hold i topp. Start lett og med flere reps (10 repetisjoner i tre sett f eks) rundt 3 ganger i uka. Hjalp mye for meg!

Takk for tips! :) 

Skal teste rygghev. Tenker kanskje det er lettere å starte på magen? Googla litt og fant to versjoner. Tror å bruke apparat blir litt for heftig for meg akkurat nå, men ser bra ut det også.

rygghevdobble.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like viktig som ryggøvelser er uttøying! Spesielt det å tøye hofteleddsbøyere kan kurere vonde rygger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alltid mye vondt i ryggen før, men etter at jeg begynte med yoga forsvant det helt. 
Søk på yin yoga på youtube, det er veldig rolig og behagelig. 

Anonymkode: f71ae...d81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det aller viktigste for en vond rygg er bevegelse. Gå mer i hverdagen. 

Ellers støtter jeg også yoga, men hvis ryggen er veldig vond bør du ikke gjøre øvelser hvor du syns det blir verre. 

Anonymkode: a31da...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter også yoga. Noe av det viktigste jeg lærte om ryggsmerter derfra: har du vondt i korsryggen, trenger du sannsynligvis å løse opp i hoftene og styrke ryggen. Å strekke korsryggen hjelper ikke, strekk hoftebøyerne. På samme måte: de fleste med vonde skuldre trenger å tøye brystmusklene og styrke skuldrene, ikke tøye skuldrene. 

Anonymkode: 76ac8...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege sa til meg at å styrke kjernemuskulaturen hjelper.

Anonymkode: 5d1fe...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 13.22):

Takk for tips! :) 

Skal teste rygghev. Tenker kanskje det er lettere å starte på magen? Googla litt og fant to versjoner. Tror å bruke apparat blir litt for heftig for meg akkurat nå, men ser bra ut det også.

rygghevdobble.png

Angående rygghev så ville jeg valgt den nederste. Den øverste er mer ekstrem hvor feks de med prolaps blir frarådet å gjøre den. 
Det er to perfekte øvelser. Rygghev når du ligger på magen. 
Og diagonalløft. 

76358AA7-3096-41C7-8841-BCFF856FC893.jpeg

Anonymkode: b57f9...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Pilates. Det er opprinnelig sykegymnastikk / for rehabilitering. Velg en kilde som forklarer hensikten med øvelsene.

Anonymkode: 8075d...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Få hjelp av en fysioterapeut til å lage et opplegg. Når du begynner så få litt erfaring og blir trygg på treningen er det bare til å prøve seg litt frem.

Styrketrening har hjulpet meg og en dårlig rygg og hoft ✌

Anonymkode: 7678c...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fant fem ulike øvelser på YouTube, bl.a den som er illustrert over hvor man fra kneposisjon strekker ut annethvert ben og arm. Lurt å tenke kjerneøvelser, både rygg og mage. Disse øvelsene hver dag i en periode hjalp meg, i tillegg til rolig yoga og turer i skogsterreng. Etterhvert begynte jeg å trene mer intensivt med fokus på kjerneøvelser. Og nå er korsryggen mye bedre. 

Anonymkode: 4acb0...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Gå tur i ulendt terreng. Rygghev mener jeg er en alt for tung øvelse når du er utrent og har vondt. Diagonalløft og tøying av hofteleddsbøyere som andre her skriver, er tips jeg har fått frå kiropraktoren. I tillegg også øvelsen hofteløft. Etter hvert som du blir sterkere kan du strekke ut ene beinet og deretter ta det ut til siden for å utfordre balansen. 

Anonymkode: 8be9f...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 10.17):

Mesteparten av vekten min er rundt magen og puppene, og med elendig holdning og styrke i mage og rygg føler jeg at det blir ekstra "trekk" på korsryggen med all vekten foran. Vet ikke om det gir mening, men sånn det føles ut for meg. 

Det du beskriver her er vel en av de vanligste grunnene til at folk sliter med korsryggen. Om korsryggen er slitt pga. overanstrengelse burde du være veldig forsiktig med å tøye og trene korsryggen siden det kan gjøre vondt verre.

Da hjelper det ofte å få bedret kroppsholdningen for å avlaste det konstante stresset på ryggen.

Du burde oppsøke en profesjonell for å få avklart dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp Yoga with Adriene - yoga for lower back pain eller noe sånt. Det har gjort underverker for meg 😊 Trener også planke, sit ups og squats - føler dette hjelper ryggen min.

Anonymkode: b9e06...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...