Gå til innhold

Håravfall

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt tynt hår men med mye volum. For et par mnd tilbake, merket jeg at jeg mister mer enn normalt og at det har minsket på volum. Har klippet det en god del tre ganger dette året med få mnd mellomrom. Sist gang jeg var hos frisør var for en mnd siden, da stripet jeg det og klippet en god del. Så nå er det rett over skuldrene. Stripene er nesten borte, føler jeg. Sikkert fordi jeg mister hår i volum, da blir vel stripene også borte. Jeg spurte frisør om hun så noen flekker eller noe rart men hun sa at hun så ingenting rart. 

Jeg har vært hos lege i april og tatt blodprøver, alt var perfekt. Jeg tar vitaminer og Priorin har jeg tatt i snart 6 mnd og merker ingen forskjell. Tror jeg har prøvd det meste av vitaminer og shampo, ingenting hjalp.

Jeg føler at jeg befinner meg i en ond sirkel, klarer ikke å slappe av mtp håret og det går så inn på psyken. For 2 mnd tilbake så kunne jeg ordne det fint, håret lå fint men nå synes jeg at det ikke er fint selv den dagen jeg vasker det. Etter 2 dager er håret fett. Har aldri slitt med fett hår før nå. Sikkert fordi det er tynnere, da blir det fort fett. Bruker ingen produkter i håret, vasker det bare med shampo og ferdig. Føler meg helt råtten på innsiden fordi jeg er redd for utfallet, når vil dette ende ta, hvordan blir jeg?

Vet ikke hva jeg vil med dette, men kanskje noen sliter med det samme og har noen råd til meg?

Anonymkode: a7b1f...5cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Huff, så kjipt at du er i en periode der du mister hår, og også veldig synd at det går utover selvtilliten din!

Mitt inntrykk er at det er helt vanlig å miste store mengder hår i perioder (kanskje særlig høst/vinter?). Har du vært stressa i det siste? Jeg tror stress spiller inn for min del, i hvert fall.

En gang hørte jeg at slik håret oppfører seg i dag, er ettervirkninger for hvordan du hadde det for tre måneder siden. Så hvis du spiste usunt og var stressa for tre måneder siden, så vil det ha effekt på hvordan håret er nå. Jeg vet ikke om det er sant, altså – det høres kanskje litt tøysete ut.

Uansett! Et enkelt grep du kan ta er så passe på at du får vitamin- og mineralbehovet ditt dekka. Særlig B-vitamin har innvirkning på hud og hår. Det er kanskje ikke så dumt å ta en blodprøve hos legen. Hvis du ikke har tid til det, kan du også kjøpe en krukke med B-vitamin (det er ikke farlig å ta for store mengder B-vitamin, for i motsetning til f.eks. vitamin D, skilles overflødig vitamin B bare ut i urinen).

Du kan også kjøpe noen kapsler/pulver av noe som heter MSM. Det selges på helsekosten, og skal gi fyldigere hår. Jeg vet ikke om det er humbug eller ei, men jeg synes i hvert fall at det hjelper noe.

Lykke til! :)

Anonymkode: b00b2...046

Skrevet

Striper blir ikke borte av håravfall?

Merker du mer hår i dusjen?

Anonymkode: abeb5...167

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Striper blir ikke borte av håravfall?

Merker du mer hår i dusjen?

Jeg ser at håret er mørkere over hele, nesten ikke noe striper i det igjen. Jeg tenker at i og med at volumet minsker så blir stripene borte å. 
Noen ganger er det mye hår i dusjen noen ganger ingenting. Forskjell hver gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Huff, så kjipt at du er i en periode der du mister hår, og også veldig synd at det går utover selvtilliten din!

Mitt inntrykk er at det er helt vanlig å miste store mengder hår i perioder (kanskje særlig høst/vinter?). Har du vært stressa i det siste? Jeg tror stress spiller inn for min del, i hvert fall.

En gang hørte jeg at slik håret oppfører seg i dag, er ettervirkninger for hvordan du hadde det for tre måneder siden. Så hvis du spiste usunt og var stressa for tre måneder siden, så vil det ha effekt på hvordan håret er nå. Jeg vet ikke om det er sant, altså – det høres kanskje litt tøysete ut.

Uansett! Et enkelt grep du kan ta er så passe på at du får vitamin- og mineralbehovet ditt dekka. Særlig B-vitamin har innvirkning på hud og hår. Det er kanskje ikke så dumt å ta en blodprøve hos legen. Hvis du ikke har tid til det, kan du også kjøpe en krukke med B-vitamin (det er ikke farlig å ta for store mengder B-vitamin, for i motsetning til f.eks. vitamin D, skilles overflødig vitamin B bare ut i urinen).

Du kan også kjøpe noen kapsler/pulver av noe som heter MSM. Det selges på helsekosten, og skal gi fyldigere hår. Jeg vet ikke om det er humbug eller ei, men jeg synes i hvert fall at det hjelper noe.

Lykke til! :)

Anonymkode: b00b2...046

Takk for et så utfyllende svar. 🌹

Skrevet

lavt stoffskifte? Jeg mistet mye hår før medisinering...

Anonymkode: 0f24e...126

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser at håret er mørkere over hele, nesten ikke noe striper i det igjen. Jeg tenker at i og med at volumet minsker så blir stripene borte å. 
Noen ganger er det mye hår i dusjen noen ganger ingenting. Forskjell hver gang.

Både ved flekkvis avfall og telogent effluvium merker du det TYDEØIG.

Det faller av i store mengder.

Jeg har sistnevnte pga sykdom, forsøker med litt hårvitamimer og sjampo for håravfall.

Nå etter 3-4 mnd med dette begynner små hår å komme tilbake. 

Mister mindre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Både ved flekkvis avfall og telogent effluvium merker du det TYDEØIG.

Det faller av i store mengder.

Jeg har sistnevnte pga sykdom, forsøker med litt hårvitamimer og sjampo for håravfall.

Nå etter 3-4 mnd med dette begynner små hår å komme tilbake. 

Mister mindre. 

Kan du si hvilke vitaminer og sjampo du bruker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...