AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #1 Del Skrevet 3. desember 2020 Så at Dagbladet har en reportasje om Drøbak Hundehotell. Saken ligger bak en betalingsmur og jeg har derfor ikke lest saken, kun overskriftene. Hva er deres synspunkter på slik oppdrett? Er det en valpefabrikk eller er det seriøs avl? Anonymkode: ce4a1...fbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #2 Del Skrevet 3. desember 2020 Millionbedrift! Anonymkode: ce4a1...fbd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #3 Del Skrevet 3. desember 2020 Fabrikk. Usmakelig. I artikkelen er det to av kjøperne som får tilbud om ny hund. Har de så mange valper at de bare kan skaffe en ny hund når som helst? De virker veldig kalde og hundene som rene produkter. Leste hele artikkelen og ble ikke imponert. Penger, penger, penger. Anonymkode: 9cd6c...52d 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bondevett Skrevet 3. desember 2020 #4 Del Skrevet 3. desember 2020 Veldig fine hunder! Og selvsagt er det business. 3 millioner i omsetning fra valpesalg. Prisen per valp er høy, og da er det jo forståelig. Så lenge de driver godt med god dyrevelferd, så ser jeg ut kke problemet i det hele tatt. Det er mange som driver med hund i større skala enn familiehunden. Eksempelvis hundekjørere (som ofte har mellom 25-50 hunder), gjeterhund folk som har mange hunder og flere kull i året osv. Osv. Prisen på en trent gjeterhund kan ligge på opp til 100 000 kr per hund. Da blir det fort penger av det. Dette selskapet driver med mange ting, og en mindre del av inntekten kommer fra valpesalg. Folk tjener penger på ulike vis, så lenge de driver forsvarlig så kan jeg ikke skjønne at det skal være et stort problem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #5 Del Skrevet 3. desember 2020 Om det er valpefabrikk eller seriøs avl, kommer i mine øyne an på om helsa står i fokus, eller utseende. Jo mer man innsnevrer genpoolen for å få et så forutsigbart utseende som mulig, jo større er sjansen for å få sykdommer. Og de sykdommene vil ikke nødvendigvis vise seg før det har gått en del generasjoner, og da er det så godt som umulig å rette opp i. En del raser er så ihjelavlet at de rett og slett bør få dø ut. Anonymkode: b5375...f67 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #6 Del Skrevet 3. desember 2020 Fabrikk. Og ingen garanti for at de ikke driver rovdrift på tispene sine. Synes det er forkastelig! Anonymkode: a3392...895 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #7 Del Skrevet 3. desember 2020 Dette stedet er et useriøst høl! Ikke engang tenk på å kjøpe valp herfra. De bryr seg ca like mye om hundene som sine ansatte, dvs ikke i det hele tatt. Anonymkode: 77e70...8e3 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #8 Del Skrevet 3. desember 2020 Fabrikk. Det jeg syntes er mest usmakelig er for øvrig alle lovnadene de har om hundene som er urealistiske, og at de lurer folk til å tro at dette er en godkjent rase. Anonymkode: e3652...4a0 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #9 Del Skrevet 3. desember 2020 Kjenner ikke til disse fra før, men fikk ikke noen god følelse må jeg si. Hadde ikke kjøpt valp derfra. Anonymkode: f5fd6...c95 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #10 Del Skrevet 3. desember 2020 Irriterer meg at dagbladet presenterer hundene som en rasehund. I mine øyne vil avl på blandingsraser aldri bli et seriøst oppdrett. Kan de virkelig kreve 100.000 i «bot» dersom noen avler på hundene? Eller hvis hunden parrer seg med uhell? Høres helt sykt ut å gå med på noe sånt. Anonymkode: 681b8...1b5 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #11 Del Skrevet 3. desember 2020 «motehund» ja.... akkurat 🤢 han der virker ikke god Anonymkode: 3ce66...9d4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. desember 2020 #12 Del Skrevet 3. desember 2020 Jeg hadde kjøpt noe som helst av noen som har så lite peiling på det han driver med: 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #13 Del Skrevet 3. desember 2020 Leo skrev (17 minutter siden): Jeg hadde kjøpt noe som helst av noen som har så lite peiling på det han driver med: Bra argument med jakthund når han jo blander med en jaktrase. Eller, det er vel sånn at når man blander hunderaser kan man velge de egenskapene man liker best ved begge raser?🙄 Får ikke lest artikkelen, men jeg håper dagbladet har intervjuet noen som kan komme med motsvar på påstandene hans? Anonymkode: 681b8...1b5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. desember 2020 #14 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Bra argument med jakthund når han jo blander med en jaktrase. Eller, det er vel sånn at når man blander hunderaser kan man velge de egenskapene man liker best ved begge raser?🙄 Får ikke lest artikkelen, men jeg håper dagbladet har intervjuet noen som kan komme med motsvar på påstandene hans? Anonymkode: 681b8...1b5 Ja, egenskapene blir valgfrie og evt. dårlige gener forsvinner som dugg for solen når man blander to ulike hunderaser! Det er jo noe alle vet og en blanding av drever og beagle ville jo f.eks. aldri finne på å stikke av for å jage rådyr 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #15 Del Skrevet 3. desember 2020 Altså, hundene er fine - de som har hunder derfra er selvsagt glad i bestevennen sin! Men forretningsmodellen er helt hårreisende. Hundene er dyrere en rasehunder fra tradisjonelle oppdret. De tradisjonelle oppdretterne har utgifter med utstillinger og jaktprøver for avlsgodkjenning, samt hannhundavgift. Man kan si mye om NKK men for rasehunder fungerer de som et kontrollorgan på antall kull per tispe og andre etiske regler. Enhver kan også gå inn på dogweb for å sjekke helsetester og innavlsgrad. Dette har ikke disse designhunderfabrikkene. De selger også med helt hinsides kontrakter Anonymkode: 2492e...886 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #16 Del Skrevet 3. desember 2020 Fabrikk. Ville aldri kjøpt fra dem selv om hundene hadde fantastiske gener og fantastisk helse. For det første, man kan ikke vite hvor etisk avlen er. For det andre, så tviler jeg på at valpene blir godt nok sosialisert. Anonymkode: 75de4...596 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #17 Del Skrevet 3. desember 2020 Fabrikk, ja. Om man er usikker, følg penga. Seriøse oppdrettere tjener ikke millioner på kullene sine. Eller har klausul på hundene. Med mindre noe spesielt er avtalt mellom de nye eierene og de. Han der driver butikk, ikke seriøs oppdrett. Anonymkode: 46599...121 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bondevett Skrevet 3. desember 2020 #18 Del Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Altså, hundene er fine - de som har hunder derfra er selvsagt glad i bestevennen sin! Men forretningsmodellen er helt hårreisende. Hundene er dyrere en rasehunder fra tradisjonelle oppdret. De tradisjonelle oppdretterne har utgifter med utstillinger og jaktprøver for avlsgodkjenning, samt hannhundavgift. Man kan si mye om NKK men for rasehunder fungerer de som et kontrollorgan på antall kull per tispe og andre etiske regler. Enhver kan også gå inn på dogweb for å sjekke helsetester og innavlsgrad. Dette har ikke disse designhunderfabrikkene. De selger også med helt hinsides kontrakter Anonymkode: 2492e...886 Jeg forstår at det kan kjennes problematisk at man driver business med oppdrett av hunder. Men, her er det faktisk et marked. Og det er ikke da noen som helst grunn til å senke prisene fordi det ikke er en rase godkjent av NKK. Det er markedet som bestemmer prisen. Et eksempel: en renraset trekkhund kan gå for 2500 kr, en renraset pomme kan gå for 30 000 kr. De er begge renraset, men de er i helt ulike markeder. Begge priser er korrekt fordi kjøper er villig til å betale den prisen. Altså kan man ikke argumentere med at valpefabrikken har feil pris på valpene all den tid det er så stor etterspørsel etter valpene. De ville vært dumme om de senket prisen i et slikt marked. Når det gjelder å tjene penger på å oppdrette dyr, så er det veldig utstrakt praksis i Norge. Alle våre husdyr er gode eksempler på det. Hund er i en særstilling som våre kjæledyr, men så lenge oppdretter ivaretar helse og velferd hos dyra, så ser jeg ikke problemet. Det er da snakk om hva folk tenker er moralsk, og det blir ganske subjektivt. Noen mener sau er umoralsk, andre klarer s g ikke uten pinnekjøtt på julaften. Noen mener trekkhunder er dyreplaging, andre driver med trekkhund i storskala. Jeg er forøvrig enig i at å alltid gå etter rasestandard skapt på 1800 tallet virker kunstig. Vi har andre behov i dag enn da. Er det da god velferd å knuge på gamle rasestandarder? Mange av disse godkjente rasetypiske hundene representerer også dårlig dyrevelferd (for lange rygger, for korte inntrykkede neser, vanskelige fødsler, for små kranier, for lange hengende ører, for mye hud, for tykk pels osv osv osv listen er lang som et ondt år!). Argumentet om rasestandard og registrering i NKK er derfor svakt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 3. desember 2020 #19 Del Skrevet 3. desember 2020 Er det noen som vet hvor man kan finne stamtavlene til disse hundene? Jeg finner de ikke inne på siden deres. Kunne vært interessant å se foreldredyrene bakover og sjekke innavlsgrad osv. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. desember 2020 #20 Del Skrevet 3. desember 2020 Troyamin skrev (3 minutter siden): Er det noen som vet hvor man kan finne stamtavlene til disse hundene? Jeg finner de ikke inne på siden deres. Kunne vært interessant å se foreldredyrene bakover og sjekke innavlsgrad osv. Nei, og for min del er det dette som er det mest problematiske med hele opplegget. At noen tjener penger på oppdrett har jeg i utgangspunktet ingenting i mot. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå