Gå til innhold

Dødelighet på 0,12%

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 hours ago, Isambard said:

Uansett hva folk skriver så bør det være interessant at estimatene for dødelighet har blitt nedskrevet såpass mye siden starten av pandemien.

Estimert dødelighet er redusert fra  "under 1%" (FHI i mars) , til 0.4% og 0.12%. His man mener det ikke forandrer noe som helst er man per definisjon faktaresistent.

Dette tallet alene sier ikke alt, men det sier ikke ingenting heller. 

Nei, det er ikke så interessant. Ved utbrudd av en dødelig sykdom vil det alltid måtte gjøres justeringer av dødelighetstallene etter hvert som informasjon samles inn, og man får samlet systematiske observasjoner.

Det later til at man heller ikke forstår at tall for dødelighet ikke er statiske. Disse vil variere både fra populasjon til populasjon og fra område til område, og ikke minst etter alvorlighetsgraden av en epidemi. Et tall for dødelighet i en gitt populasjon vil ved god smittevernkontroll og strenge tiltak ligge veldig mye lavere enn om den samme populasjonen opplevde en stor smitteoppblomstring som utfordrer kapasiteten på sykehusene. Da vil dødeligheten gå betydelig opp. Til nå har vi hatt relativt god kapasitet, og har kunnet behandle folk nøysommelig og over tid. Blir smitten for utbredt, vil dette måtte endre seg, og det vil påvirke statistikken dramatisk.

5 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Man kan ikke sammenligne forskjellige land med hverandre uten videre. Norge har blant annet den laveste forekomsten av antibiotikaresistente bakterier i hele Europa, og vi har minst antibiotika i maten, i tillegg til restriktiv bruk av antibiotika i helsevesenet. Vi har mye renere luft enn mange andre land, bedre folkehelse, større antall folk som mosjonerer i frisk luft regelmessig, spiser sunn mat av god kvalitet, har tilgang til rent vann osv. Skal vi sammenligne oss med Burkina Faso og Somalia, så får vi helt horrible tall. 

Min venninne bor i Ukraina, og de har hatt flere Covid-dødsfall i nærmeste omgivelser. Disse er:

* 92 år gamle nabodama som har vært gjennom kreft og hjerteinfarkt, og som gikk på flere typer medisiner mot alvorlige sykdommer

* 69 år gammel slektning med kreft i stadie 3

* et ektepar på hhv 88 og 93 år, som har hatt multiple alvorlige diagnoser slik som hjerneslag, ekstremt høyt blodtrykk, magekreft osv.

Det er ingen garanti at disse menneskene ikke ville ha dødd av lungebetennelse, forkjølelse, omgangssyke, influensa eller bare fordi kroppen ga opp. Vi er ikke designet til å leve til vi er 150.

Igjen overdriver du betydningen av antibiotikaresistens, demografi og befolknigstetthet. Dette er faktorer som kan påvirke forløpet, men ikke i samme grad som du hevder. 

Selvsagt vil en del av den gamle poluasjonen du nevner falle fra av ulike grunner - men det er liten tvil om at denne fraksjonen øker dramatisk når vi får covid-19 lagt til repertoiret. Tallene for overdødelighet vil vise dette. At gamle mennesker dør, er naturlig. At flere eldre enn normalt dør, er ikke noe vi bare skal akseptere. Og fortsatt er nesten 40% av dødsfallene her i landet blant mennesker under 80 år.  

5 hours ago, addict said:

@Robert Koch vinner denne.

Hyggelig av deg å vise slik tillit, men dette handler ikke om å vinne. Det handler om å basere sine konklusjoner på etterprøvbare fakta, og å få folk til å innse hva vi står overfor. Det er ikke personavhengig, og jeg skal ikke "vinne" noe som helst.

4 hours ago, amit said:

[...]

Dette kommer som en overraskelse på mange, men det burde ikke gjøre det. Grunnen er at alle som dør med COVID-19 smitte i kroppen blir klassifisert som døde av COVID-19, dvs. at folk som tidligere ble registrert som døde av hjertesykdommer, luftveissykdommer, influensa, lungebetennelse og andre sykdommer, nå blir registrert som døde av COVID-19. På denne måten har myndighetene og journalister skapt massepanikk i befolkningen av et problem som ikke eksisterer i virkeligheten.

https://johnbwellsnews.com/a-closer-look-at-u-s-deaths-due-to-covid-19/

Dette er fullstendig galt, og vi har tilbakevist det mange ganger. Hvis du snakker om USA, har flere av de større legeforeningene gått ut og understreket at der dødsårsaken er en annen, føres ikke covid-19 opp som dødsårsak, selv om pasienten var smittet.

Når man fører en dødsattest, skal man godtgjøre at det er en sammenheng mellom diagnose og dødsårsak. Det er ikke så lett å jukse med dette, om det ikke finnes en plausibel forbindelse mellom pasientens diagnoser og kliniske bilde, holdt opp mot angitt dødsårsak. F. eks. for aidspasienter, vil man gjerne oppgi at pasienten døde av pneumocystis jirovecii-pneumoni, sekundært til aids. Det er f. eks. fullt mulig å dø av kardiovaskulære hendelser som følge av covid-19-infeksjon. Dersom det er usannsynlig at dette ville ha inntruffet uten infeksjonen, eller man kan vise til en direkte årsakssammenheng, har pasienten dødd av infeksjonen - men det nyanseres altså.

3 hours ago, Ukjent. said:

Nei, tallene fra andre land viser at mange land med langt strengere tiltak, har gjort det langt verre enn Norge.

[...]

Spørsmålet er jo hvilken situasjon tiltakene har skullet demme opp for. Dersom smitten allerede har spredd seg eksplosivt, vil selv de strengeste tiltak ofte være utilstrekkelige. Det er ikke noe lineært forhold mellom smittebegrensning og strenge tiltak. Tiltakene må stå i forhold til situasjonen, og settes inn i tide. Svikter noen av disse faktorene, kan man få en svært negativ utvikling. Og det kan være lang latenstid før man ser virkningen av tiltak.

3 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Og likevel dør rundt 1000 stk i året av influensa, selv om vi har en vaksine. 

Hvor mange dør av influensa under de samme smitteverntiltak som vi har nå, tror du?

2 hours ago, Ukjent. said:

Det har hittil i 2020 vært innlagt 1700 personer med covid-19. I 2017/18 var det innlagt 7600 personer med influensa, uten at det ble varslet om sprengt kapasitet noe sted. Vi er med andre ord langt unna sprengt kapasitet, og det til tross for at skoler er åpne, t- banene er fulle, kjøpesentre er fulle osv. Tallene som kommer frem viser at både dødelighet og andel som blir så alvorlig syke at de må på sykehus, er langt lavere enn først antatt. Da er det på tide at restriksjoner og tiltak justeres deretter. 

Det er ikke nødvendigvis antall innlagte isolert sett som gir effekten. Man må også se på hvilke ressurser en innleggelse krever, og hvor lenge pasientene er innlagt.

Dersom en sykdom krever flere ressurser og lengre liggetid, trengs det betydelig færre innleggelser for å sette kapasiteten i fare. Jeg tror ikke du finner noen som vil hevde at influensa er mer ressurskrevende for sykehusene enn covid-19. Dessuten er influensa sesongorientert, og legger derfor ikke beslag på ressurser gjennom hele året.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
36 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Så ikke helsefaglig utdanning altså. :) 

Kanskje du skal forholde deg til vedkommendes argumentasjon først og fremst? Hva er det for noe tull du prøver på nå?

• Liker 4
Skrevet (endret)
ItchyBitchySpider skrev (57 minutter siden):

Vi har ikke smitte i kommunen vi bor, selv om mange har vært testet de siste ukene. Likevel er det forkjølelse som er ute og går. Barna smitter hverandre i barnehagen, så smitter de foreldrene sine igjen, som smitter partner eller andre nærkontakter. 

Slik er det ikke her jeg bor. Her har de som har tatt sykedager tatt syktbarndager. I stedet for å sende småsyke barn på barnehage, blir de hjemme. Da smitter de ikke andre barn eller foreldre. Her er det nesten ikke forkjølelse (oppkast syke eller andre barnesykdommer). Barnehagene har ryddet bort leker som er vanskelig å holde rene, og vasker hele tiden. Jeg regner med at mange av tiltakene fortsetter etter dette med de erfaringene vi har gjort.

Endret av RoNo
Skrevet
RoNo skrev (4 minutter siden):

Slik er det ikke her jeg bor. Her har de som har tatt sykedager tatt syktbarndager. I stedet for å sende småsyke barn på barnehage, blir de hjemme. Da smitter de ikke andre barn eller foreldre. Her er det nesten ikke forkjølelse (oppkast syke eller andre barnesykdommer). Barnehagene har ryddet bort leker som er vanskelig å holde rene, og vasker hele tiden. Jeg regner med at mange av tiltakene fortsetter etter dette med de erfaringene vi har gjort.

Du vet at forkjølelse smitter opptil tre dager før symptomene bryter ut? Ergo er man smittsom FØR man blir småsyk. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
ItchyBitchySpider skrev (11 minutter siden):

Du vet at forkjølelse smitter opptil tre dager før symptomene bryter ut? Ergo er man smittsom FØR man blir småsyk. 

Og er det liten smitte og god hygiene smitter man ikke. Du trenger ikke å tro på det jeg skriver, men jeg synes det er fasinerende at du ikke tror på en ting som strider med ditt verdensbilde. Jeg skriver erfaringer vi har gjort, men kanskje dere er i et mer uhygienisk område.

Endret av RoNo
Skrevet
RoNo skrev (36 minutter siden):

Og er det liten smitte og god hygiene smitter man ikke. Du trenger ikke å tro på det jeg skriver, men jeg synes det er fasinerende at du ikke tror på en ting som strider med ditt verdensbilde. Jeg skriver erfaringer vi har gjort, men kanskje dere er i et mer uhygienisk område.

Og jeg skriver om våre erfaringer. Hvis vi var mindre hygienisk område, ville vi ha hatt masse korona nå. Vi har ingenting, selv om vi hadde noen tilfeller for en måned siden. Mens forkjølelsen florerer. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
ItchyBitchySpider skrev (4 minutter siden):

Og jeg skriver om våre erfaringer. Hvis vi var mindre hygienisk område, ville vi ha hatt masse korona nå. Vi har ingenting, selv om vi hadde noen tilfeller for en måned siden. Mens forkjølelsen florerer. 

Korona og forkjølelse smitter på samme måte, så det er rett og slett flaks. 

Videre lesing: https://www.nettavisen.no/nyheter/smittevernoverlege-advarer-viruset-smitter-pa-samme-mate-som-korona/s/12-95-3423990438

Endret av RoNo
Skrevet
RoNo skrev (1 time siden):

Korona og forkjølelse smitter på samme måte, så det er rett og slett flaks. 

Videre lesing: https://www.nettavisen.no/nyheter/smittevernoverlege-advarer-viruset-smitter-pa-samme-mate-som-korona/s/12-95-3423990438

Likevel har vi forkjølelse fortsatt, men klarte å bli kvitt koronaen i kommunen. Rare greier :) Vi hadde også utbrudd her for en stund siden, men klarte å slå det ned svært effektivt. 

• Liker 2
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Likevel har vi forkjølelse fortsatt, men klarte å bli kvitt koronaen i kommunen. Rare greier :) Vi hadde også utbrudd her for en stund siden, men klarte å slå det ned svært effektivt. 

Nei, det er flaks. Kanskje dere har hatt dyktige smittesporere og de smittede har vært mer samvittighetsfull enn resten i området ditt. 

Skrevet
RoNo skrev (Akkurat nå):

Nei, det er flaks. Kanskje dere har hatt dyktige smittesporere og de smittede har vært mer samvittighetsfull enn resten i området ditt. 

Du vet selvfølgelig mye bedre enn ledelsen i kommunen. Så bra :)

• Liker 2
Skrevet
tom1986 skrev (20 timer siden):

Så da fikk de som mente dette var like dødelig som influensa rett til slutt. Ifølge FHI har covid19 en dødelighet på 0,12%. Sånn ca. det samme som vanlig influensa.

https://www.aftenposten.no/norge/i/dl76KB/hva-er-risikoen-for-aa-doe-hvis-du-blir-smittet-i-norge-naa-har-fhi-gjor

Håper slike som deg frasier seg retten til sykehusplass om de skulle bli rammet. Når det er sagt, så kan du lese litt om dødstallene i usa,som har altfor mange som har samme vinkling som deg på dette viruset. Det dør en person i minuttet for tiden, men i din forskrudde verden er det sikkert helt vanlig influensa.

• Liker 4
Skrevet
ludden skrev (1 time siden):

Håper slike som deg frasier seg retten til sykehusplass om de skulle bli rammet. Når det er sagt, så kan du lese litt om dødstallene i usa,som har altfor mange som har samme vinkling som deg på dette viruset. Det dør en person i minuttet for tiden, men i din forskrudde verden er det sikkert helt vanlig influensa.

Haha. Jeg er ung og frist. Sannsynligheten for å bli syk av koronaviruset er tilnærmet lik null for meg.

Men jeg liker tankegangen din. Folk som lider av livstilssykdommer burde betale selv for helsetjenester. Alt for mange feite og skrøpelige mennesker i Norge som belaster helsevesenet.

• Liker 1
Skrevet
Robert Koch skrev (17 timer siden):

Det virker som om mange har litt vanskelig for å se at dødelighet isolert sett ikke er noen god markør for hvor farlig en sykdom er.

Dødelighet uttrykt som en prosent, sier ikke annet enn hvor mange som dør av en sykdom hvis de biir smittet av dem. La oss først se på en vesensforskjell mellom influensa og covid-19: Influensa er et sesongvirus, og opptrer i årlige utbrudd som er selvbegrensende. Covid-19 er ikke sesongbasert, og vi har hatt kontinuerlig smittespredning hele veien, med varierende suksess med smittevern. Bare denne sammenligningen kan vise til et langt større antall årlige døde av covid-19 selv om dødeligheten skulle formodes å være helt lik (hvilket den ikke er).

Videre må vi se på smittsomheten. En sykdom som smitter lett, og sprer seg raskt, vil føre til langt flere smittede, og dermed også langt flere døde, selv om antall prosent som dør av en gitt sykdom er likt som en annen. Covid-19 smitter lettere, og sprer seg raskere enn influensa. Resultatet er at antall døde blir mye høyere, selv ved en (feilaktig) formodning om at de er like dødelige uttrykt i prosent.

En sykdom med rask smittespredning vil nødvendigvis også føre til flere innleggelser fortere. Med tanke på at covid-19-pasienter er langt mer ressurskrevende, har lengre liggetid, og krever veldig mye større ressurser på personale og utstyr, vil dette også lettere ha konsekvenser for om helsevesenet overbelastes eller ikke. 

Vi kan fortsette med en lang rekke faktorer. Hvorfor man henger seg opp i dødelighet alene, forstår jeg ikke helt. Kanskje fordi døden er en veldig konkret størrelse, og et endepunkt som er lett å forholde seg til. Men med tanke på at covid-19 er langt mer smittsomt, mer ressurskrevende, gir større grad av ettervirkninger hos pasienter med gjennomgått infeksjon, har høyere mortalitetsrate og gir dårlig immunitet, gir en direkte sammenligning av mortalitetsrate ikke noen konklusive resultater.

Jeg skulle ønsle vi snart kunne slippe denne dumme sammenligningen, og heller konsentrere oss om å løse den krisen vi står midt i.

Jeg følger deg langt på vei her med gode betraktinger. Men: 

Når det gjelder immunitet har det kommet flere lovende studier i det siste, bla.a. denne som tyder på immuniteten kan være langvarig:

https://edition.cnn.com/2020/11/18/health/coronavirus-immunity-lasts-months-study-wellness/index.html?fbclid=IwAR11Ber891tm5ZPBzxX3_ypQYeTK7OE0B_9h1uZ8SBc6PtaI6C1XSX-V4KM

Når det gjelder ettervirkninger så vil nok mange si at det  trengs mere forskning på dette. Fra FHI:

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta-og-kunnskap-om-covid-19/fakta-om-koronavirus-coronavirus-2019-ncov/

Senvirkninger etter covid-19

Covid-19 er en ny sykdom, og kunnskap om senvirkninger etter gjennomgått covid-19 er foreløpig lite kjent. Det er igangsatt flere studier om dette både i Norge og i utlandet.

For de fleste er covid-19 en mild og forbigående sykdom. Det rapporteres midlertidig også om at personer som ellers har hatt et mildt sykdomsforløp kan slite med langvarige symptomer, blant annet utmattelse, hodepine og tung pust (28). Hyppigheten og varigheten av disse symptomene er ukjent (29).

Fra før vet man at personer som blir behandlet for alvorlig lungesvikt på intensivavdeling for andre sykdommer, kan slite med langvarig funksjonsnedsettelse etter utskrivelse fra sykehuset, for eksempel nedsatt kognitiv funksjon og redusert lungefunksjon. Ettersom lungesvikt og langvarig intensivbehandling forekommer ved alvorlige forløp av covid-19 vil man kunne forvente lignende følgetilstander hos disse (30).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Såkalt "Long-Covid" er nok sammensatt og jeg kan anbefalle denne fra Henrik Vogt og Andreas Pahle

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/11/24/helseproblemer-etter-covid-19-vi-trenger-et-helhetlig-kunnskapssyn/?fbclid=IwAR1HtZlQRBb5wTCOWv2nrvluV8-g6XrutRDTA8WLcL6Oc5kSFgP3Ngn2j-Q

Skrevet

Ryddet for brukerangrep og svar til dette.

Edie, adm.

• Opprett ny...