Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ett tips for de som sliter med mye jern i vannet. Da vi flyttet inn i huset vårt var det store rustrøde avleiringer i vask, toalett osv. Det gikk ikke bort uansett med hva eller hvor lenge jeg skrubbet, helt til jeg prøvde med Gloria pussemiddel. Alt ble skinnende rent igjen! (men jeg vil nok ikke anbefale det til daglig rengjøring, eller på porøse overflater ettersom jeg ikke er sikker på hvordan det virker der!)

Skrevet

Jeg har et hvitt (selvfølgelig) håndtuftet teppe av ull og silke. Da det hadde samlet seg flekker av kaffe, rødin og faktisk blåbær måtte jeg gå grundig til verks. Prøvde først med to forskjellige teppe og tekstilrens uten hell. Ga helt opp teppet og tenkte at da kan jeg like gjerne "skyte spurv med bazoka".

La hele teppet på asfalten utenfor huset, sprutet på en kvart flaske zalo og skylte teppet med hageslangen. Skurte hele teppet vd hjelp av bena med en liten teppedands, og skylte med hageslangen til all såpen var vasket vekk.

Om ikke alle flekkene forsvant fullstendig, ble teppet i alle fall brukbart igjen.

(Det tok litt tid før teppet satt seg i sin vanige form igjen og ikke bølget seg på gulet.)

Skrevet

Jeg har et hvitt (selvfølgelig) håndtuftet teppe av ull og silke. Da det hadde samlet seg flekker av kaffe, rødin og faktisk blåbær måtte jeg gå grundig til verks. Prøvde først med to forskjellige teppe og tekstilrens uten hell. Ga helt opp teppet og tenkte at da kan jeg like gjerne "skyte spurv med bazoka".

La hele teppet på asfalten utenfor huset, sprutet på en kvart flaske zalo og skylte teppet med hageslangen. Skurte hele teppet vd hjelp av bena med en liten teppedands, og skylte med hageslangen til all såpen var vasket vekk.

Om ikke alle flekkene forsvant fullstendig, ble teppet i alle fall brukbart igjen.

(Det tok litt tid før teppet satt seg i sin vanige form igjen og ikke bølget seg på gulet.)

og du var sikkert fin underholdning for nabolaget med teppedansen :fnise:

Skrevet

*mine innlegg*

Denne tråden er jo rett og slett genial! :)

Skrevet

og du var sikkert fin underholdning for nabolaget med teppedansen :fnise:

Hihi, men ikke like mye som når jeg lukeparkerer.

• Liker 2
Skrevet

Ha maizenna i vannet når du skal vaske vindu. Da blir de blanke og fine :)

Skrevet

Jeg bruker eteriskeoljer til så mangt.

Tar noen dråper lavendel, rosmarin el samt vann i en brennelampe med telys under, da lukter det så godt.

Har en egen brennelampe på do:)

Det hender jeg ønsker frisk duft av tøy, da tar jeg noen dråper lavendel når jeg tørker klær i tørketrommelen.

Lavendel brukes på alle puter, skal være beroligende, bruk den oljen du selv liker.

Div oljer etter egen smak kan henges i tøyposer fylt med bomull i garderobe,i bilen, skap el.

Lavendel i den nye støvsugeposen gir god lukt.

Har også noen dråper i sko.

I vann til vask av gulver, støv mm bruker jeg salo og noen dråper furunålolje, friskt og deilig.

Har så klart div oljer i badevannet også.

Blander min egen hud og hårolje med jojobaoljen som base. Feks mandelolje er god å bruke ved bleieskift, ta oljen på en engansklut. Som fukt til hud er olje også et naturlig og virkningsfult valg. NB kan være noen oljer allergikere ikke tåler samt at små barn IKKE skal ha konsentret eteriskolje på huden el i bad. Mandel,aprikos el jojoba er fine baseoljer som ikke er sterke for barn.

Olje, olje, olje:) billige og drøye er de også, kjøper de på iherb.com

Finnes et stort utvalg så alle skulle finne en lukt de liker.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Må ha denne på innlegg lista mi! Og kom på en ting,dere som har hund,har et håndkle hengende i yttergangen,så tørker jeg kjapt av potene før vi går inn,også fort gjort å dra over gulvet om det er våte støvler som kommer inn!

Skrevet

Sånn rulle?

Kjøper på klesbutikker, sånne med "lim" som man ruller over klærne.

Alt av hår o.l setter seg fast.

Og de er perfekte til så mangt. Jeg bruker de f.eks til å få bort støv fra lampeskjermer (i stoff/papir)

Skrevet

Et lite tips til kasseroller o.l. med fastbrent mat i. Varmt vann og grønnsåpe. La det stå over natten. Funker (nesten) garantert!

Skrevet

mange fine tips...skrevet en lang liste her over tips som skal tas i bruk! :biggrin:

mine bidrag:

*bomullspad med neglelakkfjerner på stålet rundt kjøkkenvasken,får med seg alt å det blir blankt å fint!

*klesrulle for å tørke støv av lampeskjermer i stoff!

Skrevet

Et lite tips til kasseroller o.l. med fastbrent mat i. Varmt vann og grønnsåpe. La det stå over natten. Funker (nesten) garantert!

Vaskepulver for klær er også utmerket som et alternativ til å skrubbe til krampa tar en. Vann og vaskepulver løsner alt og er bare til å skylle bort.

Skrevet

Krystallsoda utblandet i vann på en av disse sprayflaskene. Fjerner all skit på omtrent alle overflater på null tid. I tillegg kan man bruke det når man legger klær med flekker i bløtt, da forsvinner flekken og plagget beholder fargen sin.

Skrevet

OM du er på vei ut døren, men ser at du har litt fettete hår. Masser inn litt mel i det, og det trekker til seg fettet :) (Ikke direkte husmor kanskje, men et greit tips alikevel)

OM du kommer hjem fra ferie og ser at du har glemt plantene dine. fyll en vaskebøtte med vann og la den stå og "bade" ett par timer. Da vil planten bli så god som ny :)

Skrevet

Det som også fungerer veldig bra til fastbrente kjeler er å la dem stå i vann med såpepulverer til oppvaskmaskinen. Aldri opplevd at det ikke løsner når jeg har gjort dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...