Gå til innhold

Stjernestøv

Anbefalte innlegg

Dorey skrev (På 9.12.2020 den 9.46):

Ja, jeg kjenner igjen blokkene, t-banen på Romsås og Tiurleiken(?) skole. 

Tbanestasjonen er Ellingsrud. Har bodd her i hele mitt liv, og kjenner den stasjonen ut og inn.. 

Anonymkode: 39fbb...3b7

• Liker 3

Fortsetter under...

Vi koser oss med serien hele familien, barna er 4 og 7 år. 4- åringen skjønner selvfølgelig ikke alt og spør mye, men vil gjerne følge med. Enig i at ikke alt er logisk, men det er ikke så farlig! Litt vel politisk korrekt med alle innvandrerne på Ellingsrud som snakker flytende vestlandsk og nordnorsk😅   Håper historien henger sammen og gir mening når ting faller på plass etter hvert.

Anonymkode: 05bf6...bc3

• Liker 2
AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 2.00):

Jeg forstår ikke om Selda (fra ishockeylaget) er en gutt eller en jente? Jeg trodde Selda var et jentenavn. Samtidig synes jeg også det ligner på en jente utseendemessig. Men så vidt jeg ser er hockeylaget et guttelag + at Selda kun henger med gutter. Så jeg går ut ifra at det er en gutt?

Ellers synes jeg serien er veldig spennende. Første episode var veldig kjedelig, men det tok seg opp etter det. Enig i at stjernejenta er usympatisk. Elsker Varg!!!

Anonymkode: bca70...81d

Hun er selvsagt en jente. Syns ikke det var så vanskelig å se det? Jeg reagerte dog også at det var mange gutter på laget, men hun var ikke eneste jente! Da de satt i garderoben og feiret seieren så jeg en lyshåret jente med hestehale i gjengen.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 1.45):

Mulig det bare er meg, men jeg synes den er veldig stereotypisk. Mor og far går fra hverandre, barna blir med mor, mor har ikke råd til noe annet enn en blokkleilighet og masse innvandrere der... Veldig sånn «alenemødre og innvandrere har så dårlig råd at de må bo i svære blokkomplekser og barna må dele rom» 🥸

Anonymkode: 288d8...eba

Synes ikke dette her har blitt noe bedre med episodene😂 Finnes faktisk alenemødre som kan kjøpe seg hus, rekkehus osv. 😅

Anonymkode: 288d8...eba

• Liker 1

Annonse

Gjest Anonymus Notarius

Har sett den litt med et halvt øye. Regna egentlig ikke med at barna skulle være så interesserte siden de er blitt 10 og 12 år gamle, og spesielt den eldste er kanskje litt over målgruppa. Men de liker den faktisk.

At skuespillerne har ulik dialekt synes jeg ikke er rart. Det er da helt vanlig at to personer fra ulike steder møtes mens de studerer i Oslo eller en annen større by der ingen av dem er fra, og slår seg ned og får unger der. Da snakker mor og far hver sin dialekt, og ungene dialekten på hjemstedet. Han gutten i hovedrollen ser da ikke utenlandsk ut?

On 12/10/2020 at 2:00 AM, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke om Selda (fra ishockeylaget) er en gutt eller en jente? Jeg trodde Selda var et jentenavn. Samtidig synes jeg også det ligner på en jente utseendemessig. Men så vidt jeg ser er hockeylaget et guttelag + at Selda kun henger med gutter. Så jeg går ut ifra at det er en gutt?

Ellers synes jeg serien er veldig spennende. Første episode var veldig kjedelig, men det tok seg opp etter det. Enig i at stjernejenta er usympatisk. Elsker Varg!!!

Anonymkode: bca70...81d

Det er jo ihvertfall tre jenter på laget, satt ihvertfall 3 jenter i garderoben på episoden jeg nettopp så på :)

Jeg liker veldig godt de yngre barna, småsøskene til Jo, de er gode skuespillere! Alle 9åringene er litt kjedelige 🙈

Angående dialekter så reagerer jeg ikke på det. Jeg snakker rogalending, pappa vestlandsk, mamma sørlandsk og datteren min snakker østlandsk. Og det finnes brune mennesker i hele Norge, ikke bare i Oslo, så ingen grunn til at "de utenlandske" snakker "dialekt" 😂😂

Anonymkode: c0e9a...cd7

• Liker 3

Ti-åringen og jeg liker denne godt, og synes den har tatt seg veldig opp de siste episodene. Likte heller ikke stjernejenta i starten, nå har hun smilt litt og virker litt mer sympatisk. Det er fint å ha noe å følge med på sammen, som er litt spennende. Men enig i at den byr på lite julestemning, vi ser på julekongen og jul i svingen i tillegg. 

Anonymkode: 2a2f0...e84

• Liker 4

Har latt meg sjarmere av lille Eva, for et morsomt lite menneske😊 Men barneskuespillere i tannfellingen er tydeligvis ikke bare enkelt. I en episode mangler hun fortennene, i en neste er plutselig melketennene tilbake, senere en scene der de permanente tennene har begynt å vokse ut😁 Men supersøt er hun uansett, da!

Anonymkode: ba5da...9b5

• Liker 9

Jeg blir så forvirra. Det virker som at gutten hun stjernejenta bor hos vet alt, men jeg forstår ikke hvordan. Han fikk jo bare beskjed om at hun måtte passes på, og plutselig vet han alt om kreftene og sånn? Noe jeg gikk glipp av? 🤔

• Liker 1

Annonse

Cambria skrev (46 minutter siden):

Jeg blir så forvirra. Det virker som at gutten hun stjernejenta bor hos vet alt, men jeg forstår ikke hvordan. Han fikk jo bare beskjed om at hun måtte passes på, og plutselig vet han alt om kreftene og sånn? Noe jeg gikk glipp av? 🤔

Han er jo vokst opp med Ingeborg som har fortalt ham alt om Stjernefolket og kreftene der iløpet av årene. Mener hun nevnte at Elly kom derifra og nå trenger hjelp.

• Liker 7

Det er da ikke sikkert Ingeborg er ond. Mer selvopptatt, og nå har hun funnet en måte å redde seg selv på fra å dø. Selvdrift er sterk.

Mine teorier:

Varg er god, og vil virkelig bringe Elly til nordrikene igjen. Ingeborg er ikke ond, men ønsker å redde seg selv. Hun aksepterer at hu er gammel og forsoner seg med at hun skal dø mot slutt. Mammaen og pappen til Jo finner hverandre igjen på julaften. Alt er ikke godt, men vi prøver. Moren er jo åpenbart veldig forelska i faren enda.

Og jeg tror vi får en sesong to julekalender, eller film, ettersom det står sesong en på NRK sine sider.

Ellers er åtteåringen forelska i Kalle. Jeg prøver å forklare ham at Kalle er for gammel og at han kanskje kan dille på Jo isteden? Men han sitter og skinner og skinner når han ser ham og sier han er pen. Storesøster er uenig. Så dette drøfter vi under solskinnkvarteret.

Vi voksne tenker at Stjernestøv ikke fremstår så god for oss siden vi fikk Snøfall sist. Med knallgode skuespillere, med et manus som glitret av håndverk og legendarisk forfatterblod, og en fortelling som vi alle i familien gråt og lo over. Denne nye er blotta for sjarme, manuset er svakt og humoren fraværende.

I tillegg er det veldig lite i fortellngen som gir oss juleglede og juleglød, og den klarer ikke helt å følge barneblikket? Blir liksom den voksnes perspektiv gjennom barna, og vi kommer heller ikke innpå karakterne. Fortellingen fremstår distansert, figurene er skrevet og spilles lite spennnende.

Anonymkode: 774a2...001

• Liker 10
Amatariel skrev (17 minutter siden):

Han er jo vokst opp med Ingeborg som har fortalt ham alt om Stjernefolket og kreftene der iløpet av årene. Mener hun nevnte at Elly kom derifra og nå trenger hjelp.

Ja, men hva tror vi Ingeborg var? Ledestjerne? Stjernebarn?

Annonse

I tillegg har Jo lest i stjernefolkets bok - som de fikk av Ingeborg - sammen med Elly.

I den står historien deres, bakgrunnen og alt om magien deres og sånt :) 

Konflikten med foreldrene i starten av serien var bl.a at Elly ikke orket å lese om stjernefolket og det hun måtte kunne om magi og sin rolle.

Så nå lærer Jo det sammen med henne. 

Anonymkode: b89c4...6dc

• Liker 1
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hester midt i et boretslag? Er det normalt i Oslo??

På Ellingsrud er det hester, eller rettere sagt, på Munkbekken. Scenene fra t-bamen er ihvertfall fra Ellingsrud, så det er ikke usannsynlig hvertfall, selv om scenene med hestene ikke ser ut til å være filmet på Munkbekken da.. 🤷‍♀️

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På Ellingsrud er det hester, eller rettere sagt, på Munkbekken. Scenene fra t-bamen er ihvertfall fra Ellingsrud, så det er ikke usannsynlig hvertfall, selv om scenene med hestene ikke ser ut til å være filmet på Munkbekken da.. 🤷‍♀️

*Munkebekken 

Autokorrekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...