Gå til innhold

Farmen kjendis 2021

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Anniken spiser vel ikke kjøtt i det virkelige liv, men inne på gården så gjorde hun det (fram til slaktinga ihvertfall) for fellesskapet sin skyld. Jeg skjønner imidlertid veldig godt at det ble verre å spise kjøtt fra et dyr du har stelt med på gården. Jeg spiser selv kjøtt, men akkurat det ser jeg for meg at ville blitt et vanskelig dilemma. Vi så jo det med Signy også og jeg syns dette er en veldig naturlig reaksjon. Selv drev jeg med hest tidligere og spiser til dags dato aldri hestekjøtt! Jeg klarer det bare ikke.

Anonymkode: 3503b...396

Som oppvokst på gård, så skjønner jeg ikke problemet.

Før, så var det vanlig å slakte hjemme. Hos oss ble det slaktet gris , oksekalver og sau. De ende opp på eget matbord. Det var sånn det fungerte. Dog ser jeg det at det er en vanesak. Men har ikke helt forståelsen for spisenekt av kjøtt. Kjøtt er mat.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Bøtteballetten said:

Som oppvokst på gård, så skjønner jeg ikke problemet.

Før, så var det vanlig å slakte hjemme. Hos oss ble det slaktet gris , oksekalver og sau. De ende opp på eget matbord. Det var sånn det fungerte. Dog ser jeg det at det er en vanesak. Men har ikke helt forståelsen for spisenekt av kjøtt. Kjøtt er mat.

Det handler nok mest om hvordan man ser på dyret. Du ser mat, andre ser et individ. Litt som forskjellen på hunden din og kua som står i fjøset.

Anonymkode: 3de68...bb8

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at man synes det er trist, siden man har stelt med grisen osv, men selve slaktingen gikk jo utrolig fint for seg da. Man er passe naiv om man tenker at kjøttet man kjøper på Rema har blitt slaktet sånn for å si det sånn 😄 

Anonymkode: 25a8b...8bd

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Anniken spiser vel ikke kjøtt i det virkelige liv, men inne på gården så gjorde hun det (fram til slaktinga ihvertfall) for fellesskapet sin skyld. Jeg skjønner imidlertid veldig godt at det ble verre å spise kjøtt fra et dyr du har stelt med på gården. Jeg spiser selv kjøtt, men akkurat det ser jeg for meg at ville blitt et vanskelig dilemma. Vi så jo det med Signy også og jeg syns dette er en veldig naturlig reaksjon. Selv drev jeg med hest tidligere og spiser til dags dato aldri hestekjøtt! Jeg klarer det bare ikke.

Anonymkode: 3503b...396

Det jeg synes er rart med folk på Farmen som ikke liker slakt er at dem inngår nærmest et personlig forhold til grisen på forhånd. Istedenfor å distansere seg fra dyrene som kan ende til slakt, så lages det kallenavn og så oppsøker dem dette dyret hele oppholdet. Dem nærmest går inn for å personliggjøre det hele med å bygge opp en emosjonell forbindelse. Anniken gikk jo inn i grisegården før slakten for å klappe og ta et farvel fordi hun hadde kommet så inn på denne grisen, hvor hun ender opp gråtende på skjermen for at grisen skal slaktes. Anniken blir jo et offer for sin egen "selvskading". 
Hvorfor gjør dem dette når dem har et anstrengt forhold til kjøtt og når dem vet at det blir en slakt?

Vel, at grisen kanskje skulle slaktes var Anniken klar over hele oppholdet, og det kan hende hun hadde følt det litt annerledes eller enklere hvis hun ikke hadde skapt et emosjonelt bånd med grisen på forhånd.

Endret av Ctrl
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (18 minutter siden):

Det jeg synes er rart med folk på Farmen som ikke liker slakt er at dem inngår nærmest et personlig forhold til grisen på forhånd. Istedenfor å distansere seg fra dyrene som kan ende til slakt, så lages det kallenavn og så oppsøker dem dette dyret hele oppholdet. Dem nærmest går inn for å personliggjøre det hele med å bygge opp en emosjonell forbindelse. Anniken gikk jo inn i grisegården før slakten for å klappe og ta et farvel fordi hun hadde kommet så inn på denne grisen, hvor hun ender opp gråtende på skjermen for at grisen skal slaktes. Anniken blir jo et offer for sin egen "selvskading". 
Hvorfor gjør dem dette når dem har et anstrengt forhold til kjøtt og når dem vet at det blir en slakt?

Vel, at grisen kanskje skulle slaktes var Anniken klar over hele oppholdet, og det kan hende hun hadde følt det litt annerledes eller enklere hvis hun ikke hadde skapt et emosjonelt bånd med grisen på forhånd.

Enig, man er ikke så glad i bjørnetjenester at man må utføre de selv. 

Det blir jo slaktet en gris hver gang på farmen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det handler nok mest om hvordan man ser på dyret. Du ser mat, andre ser et individ. Litt som forskjellen på hunden din og kua som står i fjøset.

Ja det gjør det. Men på mindre gårder, så har dyrene i fjøset navn. Man får et nært forhold til dyrene som står på båsen også. Samtidig som man vet at de ikke er der for kosen sin skyld. Det er som på farmen, dyrene der bør sees på som som gårdsdyr og ikke kjæledyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tror det handler om å treffe sitt publikum, store deler av hennes "kundegrunnlag" er nok unge jenter og blandt unge jenter er det mange som utforsker vegetarisme. Det moderne mennesket har fjernet seg langt fra den tiden når matauke var en vesentlig del av den daglige tilværelsen, og litt flåsete sagt så tror jeg en stor andel av forbrukerne ikke ser sammenhengen mellom det du får kjøpt i butikken og de grisene en ser på Farmen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det handler om å treffe sitt publikum, store deler av hennes "kundegrunnlag" er nok unge jenter og blandt unge jenter er det mange som utforsker vegetarisme. Det moderne mennesket har fjernet seg langt fra den tiden når matauke var en vesentlig del av den daglige tilværelsen, og litt flåsete sagt så tror jeg en stor andel av forbrukerne ikke ser sammenhengen mellom det du får kjøpt i butikken og de grisene en ser på Farmen.

Det har du helt rett i.  Folk i dag de går i butikken og handler ferdig plastpakket mat. Det er det eneste forholdet de har til maten. Da blir det litt vanskelig når de kommer i den situasjonen at de ser hvor maten kommer fra. Og hvordan den "blir" til. Det som er litt rart, hun spiste jo litt kjøtt før slaktinga.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (32 minutter siden):

Enig, man er ikke så glad i bjørnetjenester at man må utføre de selv. 

Det blir jo slaktet en gris hver gang på farmen. 

Helt sant! Og hvis kke gruppen selv bestemmer seg for å slakte en gris, kommer det som regel som en del av et ukesoppdrag hvor de skal lage såpe. Folk har ikke vondt å av å vite hvor maten kommer fra.

Anonymkode: 298c1...f77

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (1 time siden):

Jeg mener at Anniken sa at hun pga nettopp slakt, IKKE hadde gått inn og kost med grisene under oppholdet, fordi det da ville bli vanskeligere den dagen slakteren skulle komme? Jeg syns hun taklet hele slakteprosessen på en utrolig bra måte. Hun sto jo faktisk og så på! Mange hadde nok (som vi også har sett i tidligere sesonger) trukket seg unna.

Anonymkode: fed79...6b9

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse virker da som en fantastisk fyr! Jeg er ingen fan av det lange håret, men persoblighetsmessig virker han da til å være en ordentlig fin fyr!

Anonymkode: a84af...192

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg mener at Anniken sa at hun pga nettopp slakt, IKKE hadde gått inn og kost med grisene under oppholdet, fordi det da ville bli vanskeligere den dagen slakteren skulle komme? Jeg syns hun taklet hele slakteprosessen på en utrolig bra måte. Hun sto jo faktisk og så på! Mange hadde nok (som vi også har sett i tidligere sesonger) trukket seg unna.

Produksjonen sendte nå et klipp av Anniken i grisebingen hvor hun strøk på grisen rett før slakten. Om det er tatt ut av kontekst kan så være, men helt emosjonelt avspist fra grisen har hun ikke vært. 

Enig i at hun taklet selve slakten overraskende godt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jo, det stemmer! Ikke hadde hun gitt de navn, og ikke hadde hun vært mye sammen med de. 
Noen finner på sin egen sannhet her inne. 

Syntes også det var tøft gjort å stå og se på. Tror ikke jeg hadde greid det. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte litt på den podkasten som var linket til. Så ufyselig å sitte slik og slenge dritt fordi noen har lagt om dialekten sin! Det er da helt normalt om man har språkøre, at man plukker opp dialekten fra de rundt seg. Hun Ingeborg (hvem er hun?) sier at det er 'snobberi' av Riise at han har lagt om dialekten? Er det liksom finere med Oslodialekt enn Ålesundsdialekten? Er det det hun mener?  Så korka. 
Han har dessuten bodd mange steder rundt i verden, og det er ikke det minste rart at språket han har endret seg. 
Makan til vås. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir utrolig spennende med 2.kjempevalg! Signy har jo rekordmange å velge mellom. Jeg tror ikke hun velger Sølje fordi de er for gode venninner, eller EK fordi hun er for kunnskapsrik. Så det står mellom de to ungene jentene. Da tror jeg faktisk Kine velger det korteste strået her. Fordi Anniken virkelig har vist seg å være sterk og et arbeidsjern der inne på gården. Joda, Kine er idrettsutøver, men er ikke det tidligere? Dessuten har Kine vært litt "utenfor" gjengen som hun selv beskriver. Så tror nok det blir henne ja.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (7 minutter siden):

Det blir utrolig spennende med 2.kjempevalg! Signy har jo rekordmange å velge mellom. Jeg tror ikke hun velger Sølje fordi de er for gode venninner, eller EK fordi hun er for kunnskapsrik. Så det står mellom de to ungene jentene. Da tror jeg faktisk Kine velger det korteste strået her. Fordi Anniken virkelig har vist seg å være sterk og et arbeidsjern der inne på gården. Joda, Kine er idrettsutøver, men er ikke det tidligere? Dessuten har Kine vært litt "utenfor" gjengen som hun selv beskriver. Så tror nok det blir henne ja.

Jeg tror dessverre også hun velger Kine.

Vil heller se noen av de gamle damene dra hjem..

Anonymkode: 56e9f...5e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Amatariel skrev (12 minutter siden):

Så det står mellom de to ungene jentene. Da tror jeg faktisk Kine velger det korteste strået her.

Det tror jeg også. Men det gjør ingenting, for Kine er ekstremt sporty og har en sterk kropp, og kommer til å velge gren.
Så Kine kommer til å gruse Signy i tvekamp :) 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (4 minutter siden):

Det tror jeg også. Men det gjør ingenting, for Kine er ekstremt sporty og har en sterk kropp, og kommer til å velge gren.
Så Kine kommer til å gruse Signy i tvekamp :) 

Ja Kine er den fysisk sterkere enn Annikken ( de to jeg tror det står mellom), så velger Signy Kine taper hun. 

Anonymkode: c164d...d41

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja Kine er den fysisk sterkere enn Annikken ( de to jeg tror det står mellom), så velger Signy Kine taper hun. 

Anonymkode: c164d...d41

VI har sett mange eksempler på at ikke alltid den fysisk sterkeste vinner en fysisk tvekamp. Så føler meg ikke helt sikker..

Har også lagt merke til at Kine har blitt intervjuet i episodene langt oftere i det siste enn tidligere. Hmm

Anonymkode: 56e9f...5e9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Kine tidligere har vært idrettsutøver er det ikke sikkert at det vil gi henne overtaket. Man har sett tidligere hvordan ikke-trente deltakere har vunnet over personer som trener mye. Eksempelvis vant Eunike ganske greit over Karoline i tautrekking i vanlig farmen. Karoline trener ekstremt mye styrke, likevel vant Eunike ganske overlegent. Jeg tror likevel Kine ville vunnet mot Anniken i feks tautrekking. Men ikke nødvendigvis mot de andre damene. I slegge og saging tror jeg mye går på teknikk og presisjon. Det samme med øksekast. Jeg ser ikke hvordan en tidligere idrettskarriere gir et fortrinn i disse grenene.

Anonymkode: 8c08c...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...