AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 Finnes det fortsatt foreldre som har barn på 6-17år som ikke spiller enten på pc eller playstation? Er det noe galt med familier som velger å droppe spill og game, men foretrekker heller 100% utelek, besøk og henge med venner i virkeligheten?(det sosiale aspektet er også der med gaming, men jeg snakker om det sosiale i livets virkelighet). Anonymkode: 2240f...0ba 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #2 Skrevet 1. desember 2020 Polariseringen din lukter troll, men JA, selvfølgelig fins det mange familier som ikke bedriver spilling. Vi, for eksempel, har en sjuåring som aldri har tatt i en spillkonsoll, og som aldri har spilt noe som helst annet digitalt annen enn Poio og appene de bruker i undervisningen på skolen. Nevnte sjuåring er balansert, veldig sosial, har mange venner, god fantasi, og kjeder seg aldri. Unntatt dersom hen må tilbringe helgen sammen med søskenbarna, som maser om skjerm fra de står opp om morgenen og til de går og legger seg og vel så det. Og det skjønner jeg godt; det er gørrkjedelig å høre på dem klage og syte, og det er tragisk å se unger som er så hekta at de ikke klarer å samle fokus godt nok til å få til noe så basalt som å aktivisere seg selv mentalt og/eller fysisk FRA BUNNEN AV. Vi kommer aldri til å ha «gaming» på menyen her hjemme - det finnes nok å engasjere seg i ute i virkeligheten, om man ikke skal sitte der og glane på skjerm for å ha det moro. Og det er ikke noe galt med oss. Familier som viser kunnskapsbasert stramt måtehold på skjermfronten er statistisk sett både høyere utdannede og ellers mer ressurssterke enn snittet. Anonymkode: 813bd...b09 10
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Finnes det fortsatt foreldre som har barn på 6-17år som ikke spiller enten på pc eller playstation? Er det noe galt med familier som velger å droppe spill og game, men foretrekker heller 100% utelek, besøk og henge med venner i virkeligheten?(det sosiale aspektet er også der med gaming, men jeg snakker om det sosiale i livets virkelighet). Anonymkode: 2240f...0ba Når du sier det på den måten... så høres det ut som ditt egentlige anliggende er å rakke ned på barn som spiller? Anonymkode: 0cf39...5c1 17
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 Ts her. Nei. Jeg ser ikke ned på familier som har barn som spiller. Tvert imot omgås vi ofte av familier som har barn som spiller på playstation og lignende. Barna deres får lov til å spille om helgene og 1time om ukedagene. Jeg føler at de ser ned på oss fordi vi har valgt en annen måte å leve livet på. Så nei innlegget mitt er ikke et troll. Jeg ville bare høre om det finnes familier som også har valgt å droppe spill. Er det lov å spørre? Anonymkode: 2240f...0ba 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Nei. Jeg ser ikke ned på familier som har barn som spiller. Tvert imot omgås vi ofte av familier som har barn som spiller på playstation og lignende. Barna deres får lov til å spille om helgene og 1time om ukedagene. Jeg føler at de ser ned på oss fordi vi har valgt en annen måte å leve livet på. Så nei innlegget mitt er ikke et troll. Jeg ville bare høre om det finnes familier som også har valgt å droppe spill. Er det lov å spørre? Anonymkode: 2240f...0ba Trodde ikke du var et troll, syntes du bare var veldig dårlig skjult nedlatende. Det du skriver nå var forresten ikke spørsmålet ditt i HI. Du spør ikke der om det finnes andre familier som har valgt å droppe spill. Anonymkode: 0cf39...5c1 8
Chomsky89 Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): familier som også har valgt å droppe spill Om du har flere unger, så høres det litt tilfeldig at du har flere unger som har valgt helt frivililig det samme som deg. når man vet hvordan unger er. Sier ikke at du har tvunget dem til det, men er vell en viss sansynlighet at de ikke vill skuffe deg. Bevist eller ikke. Endret 1. desember 2020 av Chomsky89 3
norw Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Polariseringen din lukter troll, men JA, selvfølgelig fins det mange familier som ikke bedriver spilling. Vi, for eksempel, har en sjuåring som aldri har tatt i en spillkonsoll, og som aldri har spilt noe som helst annet digitalt annen enn Poio og appene de bruker i undervisningen på skolen. Nevnte sjuåring er balansert, veldig sosial, har mange venner, god fantasi, og kjeder seg aldri. Unntatt dersom hen må tilbringe helgen sammen med søskenbarna, som maser om skjerm fra de står opp om morgenen og til de går og legger seg og vel så det. Og det skjønner jeg godt; det er gørrkjedelig å høre på dem klage og syte, og det er tragisk å se unger som er så hekta at de ikke klarer å samle fokus godt nok til å få til noe så basalt som å aktivisere seg selv mentalt og/eller fysisk FRA BUNNEN AV. Vi kommer aldri til å ha «gaming» på menyen her hjemme - det finnes nok å engasjere seg i ute i virkeligheten, om man ikke skal sitte der og glane på skjerm for å ha det moro. Og det er ikke noe galt med oss. Familier som viser kunnskapsbasert stramt måtehold på skjermfronten er statistisk sett både høyere utdannede og ellers mer ressurssterke enn snittet. Anonymkode: 813bd...b09 Slike barn risikerer å havne utenfor. 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #8 Skrevet 1. desember 2020 Her har jeg 2 tenåringer. Jenta gamer ikke i det hele tatt. Mens gutten gamer. Og ser at det sosiale nå foregår mest når de gamer for han. Spesielt nå når det er corona, så er det denne måten de får vært sosiale på. Men da han var mindre så gamet han lite, da var de jo ute og lekte, og var fysisk sammen. Men fra 12 års alderen ble det gradvis mer gaming. Anonymkode: 4771b...c37 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 Kunne du utdype hvorfor du mener dette? Ts. Anonymkode: 2240f...0ba
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 norw skrev (4 minutter siden): Slike barn risikerer å havne utenfor. Hvorfor det? Ts. Anonymkode: 2240f...0ba
norw Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor det? Ts. Anonymkode: 2240f...0ba Barn som ikke spiller de samme spillene og evt ikke driver med de samme aktivitetene (for eksempel fotball eller ski) har lett for å havne utenfor av åpenbare årsaker. Det er ingen automatikk i det, men det er en fare som man bør være bevisst på. 6
tussi84 Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor det? Ts. Anonymkode: 2240f...0ba Ikke meg du siterer men mesteparten av det sosiale foregår via gaming nå. Spes når barnet nærmer seg tenåring + er ungdom. Det er ikke slik at man møtes ute lenger for å finne på noe. Mesteparten foregår via felles aktiviteter bak en data. 4
sommermor Skrevet 1. desember 2020 #13 Skrevet 1. desember 2020 Hun spiller ikke på laptop eller ipad, men hun spiller brettspill og jatzy. 2
Zienna Skrevet 1. desember 2020 #14 Skrevet 1. desember 2020 norw skrev (39 minutter siden): Barn som ikke spiller de samme spillene og evt ikke driver med de samme aktivitetene (for eksempel fotball eller ski) har lett for å havne utenfor av åpenbare årsaker. Det er ingen automatikk i det, men det er en fare som man bør være bevisst på. Jeg tror den faren er sterkt overdrevet. Alle barn trenger områder der de føler seg veldig flinke. Det holder f.eks. å være en flink svømmer eller en som ligger i telt på fjellet, om man ikke er så flink i fotball. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #15 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Polariseringen din lukter troll, men JA, selvfølgelig fins det mange familier som ikke bedriver spilling. Vi, for eksempel, har en sjuåring som aldri har tatt i en spillkonsoll, og som aldri har spilt noe som helst annet digitalt annen enn Poio og appene de bruker i undervisningen på skolen. Nevnte sjuåring er balansert, veldig sosial, har mange venner, god fantasi, og kjeder seg aldri. Unntatt dersom hen må tilbringe helgen sammen med søskenbarna, som maser om skjerm fra de står opp om morgenen og til de går og legger seg og vel så det. Og det skjønner jeg godt; det er gørrkjedelig å høre på dem klage og syte, og det er tragisk å se unger som er så hekta at de ikke klarer å samle fokus godt nok til å få til noe så basalt som å aktivisere seg selv mentalt og/eller fysisk FRA BUNNEN AV. Vi kommer aldri til å ha «gaming» på menyen her hjemme - det finnes nok å engasjere seg i ute i virkeligheten, om man ikke skal sitte der og glane på skjerm for å ha det moro. Og det er ikke noe galt med oss. Familier som viser kunnskapsbasert stramt måtehold på skjermfronten er statistisk sett både høyere utdannede og ellers mer ressurssterke enn snittet. Anonymkode: 813bd...b09 Bare vent å se hvor lenge det holder😂 Anonymkode: 01290...334 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #16 Skrevet 1. desember 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Bare vent å se hvor lenge det holder😂 Anonymkode: 01290...334 Hvordan det? Vi kjenner flere familier med langt eldre unger som heller ikke tillater den typen aktiviteter som sosial plattform sånn i utgangspunktet. Det har ikke vært store problemer med dette hos dem, og deres barn har mange venner og mange andre plattformer å danne seg nettverk utfra. Det handler vel om å f.eks bosette seg nær nettverk av andre familier med de samme verdiene, tenker jeg. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 813bd...b09 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #17 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan det? Vi kjenner flere familier med langt eldre unger som heller ikke tillater den typen aktiviteter som sosial plattform sånn i utgangspunktet. Det har ikke vært store problemer med dette hos dem, og deres barn har mange venner og mange andre plattformer å danne seg nettverk utfra. Det handler vel om å f.eks bosette seg nær nettverk av andre familier med de samme verdiene, tenker jeg. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 813bd...b09 Hjelper ikke hvilke verdier man som foreldre har når utviklingen har gått i den retningen den har... Vi er en familie som setter friluftsliv høyt, turer, ski, hytta osv. sønnen har spilt fotball, badminton, klatret, svømming, håndball, friidrett osv oppigjennom. I dag er det gaming som står øverst på aktivitetslista for han. Den sosiale statusen til gamerne har blitt langt bedre enn før, mange fler bruker tid på det i sin fritid og jeg tenker at man kan ikke ignorere at dette også er en viktig sosial arena for ungdommene, men er enig i at det må være en balanse i det som med alt annet. Selv om jeg som mor IKKE forstår eller har interesse for gaming, forsøker jeg å delta og være tilstede der å på samme måte som da jeg sto på sidelinja på fotballen osv. Anonymkode: 30a5b...752 9
Zienna Skrevet 1. desember 2020 #18 Skrevet 1. desember 2020 tussi84 skrev (1 time siden): Ikke meg du siterer men mesteparten av det sosiale foregår via gaming nå. Spes når barnet nærmer seg tenåring + er ungdom. Det er ikke slik at man møtes ute lenger for å finne på noe. Mesteparten foregår via felles aktiviteter bak en data. Dette høres forferdelig tafatt ut, for en forelder å være. Klart man kan sette foten ned! Og det bør man gjøre tidlig. Selv om mine barnebarn (nå 8 og 11 år) har både mobiltelefoner, nettbrett og pc, har jeg bevisst lokket dem til andre aktiviteter. Slik har jeg begrenset bruken deres av spill og nett. Nå drar nettet i blant, men ikke så lenge. Da kan jeg høre den ene foreslå å gå ut og leke, med begrunnelse av at øynene ellers vil bli firkantede 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #19 Skrevet 1. desember 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hjelper ikke hvilke verdier man som foreldre har når utviklingen har gått i den retningen den har... Vi er en familie som setter friluftsliv høyt, turer, ski, hytta osv. sønnen har spilt fotball, badminton, klatret, svømming, håndball, friidrett osv oppigjennom. I dag er det gaming som står øverst på aktivitetslista for han. Den sosiale statusen til gamerne har blitt langt bedre enn før, mange fler bruker tid på det i sin fritid og jeg tenker at man kan ikke ignorere at dette også er en viktig sosial arena for ungdommene, men er enig i at det må være en balanse i det som med alt annet. Selv om jeg som mor IKKE forstår eller har interesse for gaming, forsøker jeg å delta og være tilstede der å på samme måte som da jeg sto på sidelinja på fotballen osv. Anonymkode: 30a5b...752 Men altså, skal man bare gå utfra hvordan «ting har blitt», da, og ikke bry seg om hvordan det BURDE være? 🤦🏼♀️😂 Utrolig tafatt og ryggradsløs holdning spør du meg. Snart sier ungen «men alle andre drikker; det er der sosialiseringen foregår». 😂 Altså, vær nå den voksne og tenk bittelitt lenger enn akkurat her og nå, da. At «alle andre» er vettløse betyr vel ikke at vi trenger å være det. Vi velger i stedet å finne sammen med andre som har samme holdning: Hvis vennene dine dumper deg fordi du ikke hopper på dopamin-ekspressen, vel, så trenger du ikke dem i livet ditt. Finn de som er hakket mer gjennomtenkte. Anonymkode: 813bd...b09 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #20 Skrevet 1. desember 2020 Her i huset har vi flere barn i den alderen som ikke gamer. De finnes altså, men jeg skulle gjerne hatt flere nabobarn som ser verdien i lek og bevegelse. Gutta i nabolaget sitter inne og stirrer på skjerm nesten hver ettermiddag og hele helga. Når de ikke gamer, lurer de på når de får game. Og aktiviteter drar de helst ikke på, da de heller vil sitte hjemme foran skjermen. Skjønner ikke hva det er med foreldre som synes dette er ok fra guttene er 5-6 år... Det beste man kan si om gamingen, er at det er en gratis barnevakt, og jeg antar dette er noe av årsaken til at mange foreldre tillater barna å bli avhengige av skjerm. 😢 Anonymkode: 5a911...9dd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå