AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #1 Skrevet 1. desember 2020 Hei! Jeg har en hannhund på 8 mnd av stor rase, som elsker alt og alle. Dette byr på store problemer når vi får besøk. Hunden stresser seg opp som en gal og hopper og jokker på alle besøkende, til tross for at de ignorerer han til han klarer å sette seg ned (fordi han har lært at han ikke blir hilst på før han sitter rolig). med en gang han sitter og gjesten forsøker å hilse er det på’n igjen med hopping og galskap. Resten av besøket er hunden også ekstremt stresset, og har ved flere anledninger begynt å pese og vandre og tisset inne av stress. Han hopper opp i sofaen og er helt oppe i ansiktet på gjestene og maser og herjer, får han ikke tilgang til sofaen eller oppmerksomhet av gjestene starter pesingen og tissingen. Han vil ikke ha kong når vi har gjester. Nå gruer jeg meg alltid til besøk, og lurer på hva jeg skal gjøre? Har lurt litt på å sette hunden på kjøkkenet med en barnegrind til gangen så han kan se men ikke komme ut, og ikke slippe han ut til gjestene for hilsing før han er HELT rolig. Han vil med stor sannsynlighet blir kjempestresset av dette, og det kan nok ta laaaang tid før han er rolig der inne, men jeg føler ikke jeg har noen andre alternativer igjen - jeg kan ikke ha besøk sånn som han oppfører seg nå, og jeg syns det er ekstremt pinlig. høres det med grinda ut som en løsning som kan fungere? Eller har noen andre noen bedre tips? Hjelp! Anonymkode: 44c88...e4a
Tabris Skrevet 1. desember 2020 #2 Skrevet 1. desember 2020 Du kan bruke grind på kjøkkenet hvis det fungerer. Alternativ kan du ha bånd på ham som du selv holder i. Avtal med besøket at de bare kommer inn og setter seg, så sitter du i andre enden av sofaen/sittegruppen med hunden i bånd. Ha klar teppe han pleier ligge på, vann og tyggebein/kong og godbiter. At han ikke vil ha kong er tegn på at stresset er for høyt. Hvis du da innimellom forsøker å gi ham en godbit, så vil du se når stresset er på vei ned (når han vil ha godbiter). Besøket skal fortsette å ignorere og ikke se på ham, kun henvende seg til deg. Du trenger heller ikke gjøre noe særlig med hunden, ikke be ham ligge eller mas på ham, sannsynligvis er han for stresset til å klare å høre etter likevel. Derfor er det bedre å bare holde ham igjen i båndet slik at han a) erfarer at besøk ikke betyr hilsing, men være i ro sammen med deg med kong/tyggebein og b) besøket blir spart for det å bli hoppet ned og plaget. Hvis du er konsekvent med dette, så kan du endre hans forventninger til hva besøk betyr over tid og dermed få ned stressnivået. Noe av dette henger nok også sammen med alderen. Det kan være lurt å gå en god tur med ham før besøk, slik at han er fysisk sliten. Det kan også hjelpe å møte besøket ute (uten hilsing) og gå sammen inn. Det kan ta toppen av stresset (dette med at han erfarer at "noen kommer inn døra", som ofte er en stresstrigger i seg selv). 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 Tabris skrev (2 minutter siden): Du kan bruke grind på kjøkkenet hvis det fungerer. Alternativ kan du ha bånd på ham som du selv holder i. Avtal med besøket at de bare kommer inn og setter seg, så sitter du i andre enden av sofaen/sittegruppen med hunden i bånd. Ha klar teppe han pleier ligge på, vann og tyggebein/kong og godbiter. At han ikke vil ha kong er tegn på at stresset er for høyt. Hvis du da innimellom forsøker å gi ham en godbit, så vil du se når stresset er på vei ned (når han vil ha godbiter). Besøket skal fortsette å ignorere og ikke se på ham, kun henvende seg til deg. Du trenger heller ikke gjøre noe særlig med hunden, ikke be ham ligge eller mas på ham, sannsynligvis er han for stresset til å klare å høre etter likevel. Derfor er det bedre å bare holde ham igjen i båndet slik at han a) erfarer at besøk ikke betyr hilsing, men være i ro sammen med deg med kong/tyggebein og b) besøket blir spart for det å bli hoppet ned og plaget. Hvis du er konsekvent med dette, så kan du endre hans forventninger til hva besøk betyr over tid og dermed få ned stressnivået. Noe av dette henger nok også sammen med alderen. Det kan være lurt å gå en god tur med ham før besøk, slik at han er fysisk sliten. Det kan også hjelpe å møte besøket ute (uten hilsing) og gå sammen inn. Det kan ta toppen av stresset (dette med at han erfarer at "noen kommer inn døra", som ofte er en stresstrigger i seg selv). Takk for gode råd! Jeg har tenkt på det med bånd inne, men hunden er så stor og sterk + leiligheten er litt liten så avstanden til besøket blir litt begrenset. Er derfor redd for at han da blir stående og trekke og spinne i båndet absolutt hele kvelden har som sagt lyst til å bruke grinden, men hvis han stresser og stresser og aldri roer seg ned er vel ikke det bra for han heller? Eller kan man ignorere det til han gir opp og konker ut? Det siste med å gå inn sammen var også supersmart, slal testes! Han blir absolutt superstressa av at noen kommer inn som du sier. Anonymkode: 44c88...e4a
Tabris Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for gode råd! Jeg har tenkt på det med bånd inne, men hunden er så stor og sterk + leiligheten er litt liten så avstanden til besøket blir litt begrenset. Er derfor redd for at han da blir stående og trekke og spinne i båndet absolutt hele kvelden har som sagt lyst til å bruke grinden, men hvis han stresser og stresser og aldri roer seg ned er vel ikke det bra for han heller? Eller kan man ignorere det til han gir opp og konker ut? Det siste med å gå inn sammen var også supersmart, slal testes! Han blir absolutt superstressa av at noen kommer inn som du sier. Anonymkode: 44c88...e4a Det er jo vanskelig å si hvordan han vil reagere på å være bak grinden. Kanskje går det greit, kanskje stresser han hele kvelden. Jeg tenker det kan være lurt å starte med å gjøre det så enkelt som mulig for ham. Dvs avtal et møte hvor du først får gått tur med ham og gjort ham sliten med både fysisk og mental aktivisering. Deretter går dere inn sammen (uten hilsing) og du kan forsøke å ha ham i bånd nær deg. Bind ham gjerne til noe hvis det er lettere. Hvis det overhodet ikke går, så kan du ha ham bak grinden. Hvis det hjelper så kan du kanskje kose/massere og prate litt med ham og se om det kan roe ham litt ned (ikke sikkert, men verdt å prøve). Bare informer besøket på forhånd at du trener med ham, så de er forberedt på at det blir litt fokus på ham fra din side. Du kan også forsøke Adaptil og se om det hjelper. Adaptil er kunstig fremstilt feromoner av typen som tispemor produserer i valpebingen. Det gir en beroligende og trygg følelse som kan være stressreduserende. Det er ikke sikkert det virker, men det har ingen bivirkninger og er reseptfritt, så kan være verdt å prøve. Samme med Kalm kosttilskudd og evt kalm-type fôr (alt etter hva slags du gir). 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 Tabris skrev (13 minutter siden): Det er jo vanskelig å si hvordan han vil reagere på å være bak grinden. Kanskje går det greit, kanskje stresser han hele kvelden. Jeg tenker det kan være lurt å starte med å gjøre det så enkelt som mulig for ham. Dvs avtal et møte hvor du først får gått tur med ham og gjort ham sliten med både fysisk og mental aktivisering. Deretter går dere inn sammen (uten hilsing) og du kan forsøke å ha ham i bånd nær deg. Bind ham gjerne til noe hvis det er lettere. Hvis det overhodet ikke går, så kan du ha ham bak grinden. Hvis det hjelper så kan du kanskje kose/massere og prate litt med ham og se om det kan roe ham litt ned (ikke sikkert, men verdt å prøve). Bare informer besøket på forhånd at du trener med ham, så de er forberedt på at det blir litt fokus på ham fra din side. Du kan også forsøke Adaptil og se om det hjelper. Adaptil er kunstig fremstilt feromoner av typen som tispemor produserer i valpebingen. Det gir en beroligende og trygg følelse som kan være stressreduserende. Det er ikke sikkert det virker, men det har ingen bivirkninger og er reseptfritt, så kan være verdt å prøve. Samme med Kalm kosttilskudd og evt kalm-type fôr (alt etter hva slags du gir). Tusen takk for masse fine tips! Deilig å få litt ny input når man føler man stanger hodet litt i veggen. Adaptil skal også forsøkes, kan ikke skade! Anonymkode: 44c88...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 Gå en tur med han før besøket og gi han litt mat. Har han en fast plass som han ligger? Instruer besøket ditt før de kommer, spør om de vil hjelpe deg så du får trent hunden. Be dem være rolig, og ikke se på hunden. Med en gang de kommer inn døra så leier du hunden til liggeplassen dens, og får den til å legge seg ned der. Reiser den seg når du går, så leier du den tilbake og får den til å legge seg igjen. Gjenta hver eneste gang den reiser seg opp. Hunder blir snart lei av denne leken og blir liggende. Anonymkode: 65448...741 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 Tabris har gode råd. Det å gå ut, også inn med besøket er en god ide. Det kan også være en mulighet å sette sele på ham, også allerede sitte i sofaen og holde ham fast når besøket kommer inn. Besøket skal ignorere hunden helt (ikke engang øyekontakt), så det har dere gjort rett. Kong med leverpostei i er flott å ha klart. Anonymkode: c6590...fb4 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #8 Skrevet 2. desember 2020 Søk på «hun om hund» på Facebook. Jeg tror nemlig hun har fredagsprat om stressreduksjon nå på fredag! Hun er veldig god, skriver mye for forskning.no om hund og atferd. Anonymkode: a870e...472 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #9 Skrevet 2. desember 2020 Om jeg kjente deg og du hadde hatt så lite kontroll på hunden din, hadde jeg glatt droppet å besøke deg. Håper du får litt bedre kontroll på hunden etterhvert. Anonymkode: 74c27...966 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #10 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om jeg kjente deg og du hadde hatt så lite kontroll på hunden din, hadde jeg glatt droppet å besøke deg. Håper du får litt bedre kontroll på hunden etterhvert. Anonymkode: 74c27...966 For en unødvendig og utrolig lite hjelpsom kommentar. Du har jo allerede gjort mye rett, TS! Jeg ville også, som noen har nevnt over, anbefale adaptil Det har jeg mange gode erfaringer med. Mange gode tips som florerer her allerede. Masse lykke til! Anonymkode: 3905d...928 5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2020 #11 Skrevet 2. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For en unødvendig og utrolig lite hjelpsom kommentar. Du har jo allerede gjort mye rett, TS! Jeg ville også, som noen har nevnt over, anbefale adaptil Det har jeg mange gode erfaringer med. Mange gode tips som florerer her allerede. Masse lykke til! Anonymkode: 3905d...928 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Søk på «hun om hund» på Facebook. Jeg tror nemlig hun har fredagsprat om stressreduksjon nå på fredag! Hun er veldig god, skriver mye for forskning.no om hund og atferd. Anonymkode: a870e...472 AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 19.20): Tabris har gode råd. Det å gå ut, også inn med besøket er en god ide. Det kan også være en mulighet å sette sele på ham, også allerede sitte i sofaen og holde ham fast når besøket kommer inn. Besøket skal ignorere hunden helt (ikke engang øyekontakt), så det har dere gjort rett. Kong med leverpostei i er flott å ha klart. Anonymkode: c6590...fb4 AnonymBruker skrev (På 1.12.2020 den 17.58): Gå en tur med han før besøket og gi han litt mat. Har han en fast plass som han ligger? Instruer besøket ditt før de kommer, spør om de vil hjelpe deg så du får trent hunden. Be dem være rolig, og ikke se på hunden. Med en gang de kommer inn døra så leier du hunden til liggeplassen dens, og får den til å legge seg ned der. Reiser den seg når du går, så leier du den tilbake og får den til å legge seg igjen. Gjenta hver eneste gang den reiser seg opp. Hunder blir snart lei av denne leken og blir liggende. Anonymkode: 65448...741 Takk dere! Vi skal handle inn adaptil, har meldt oss på fredagsråd og fått gode ideer til trening fremover 🙂 setter veldig pris på det! TS Anonymkode: 44c88...e4a 2
Min_hund_er_Grå Skrevet 3. desember 2020 #12 Skrevet 3. desember 2020 (endret) No touch, no talk, no eye contact. Endret 3. desember 2020 av Min_hund_er_Grå 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå