Gå til innhold

Er 21 og tror jeg ser eldre ut😕

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg aner ikke hvilket underforum dette burde vært under, for var ikke noen jeg såg som handlet om utseende... Men har sett flere utseendetråder på dette underforumet...

Jeg ble 21 for noen uker siden. Jeg røyker og snuser ikke, men har kjøpt snus for kjæresten min 2-3 ganger tidligere i høst (da jeg var 20 altså). Da har jeg ikke blitt spurt om leg... Jeg trodde at man skulle spør om leg til de som ser yngre ut enn 25? Da så jeg altså 5+ år eldre ut

Jeg har bmi på 21.5 (for leste at det å vær veldig formfull gjør at du ser eldre ut når du er ung, men yngre når du er eldre). Jeg har lyst blondt langt hår til midjen og går ikke med mye sminke (kun mascara, litt øyenbrynssminke, concelear, rouge) Er ganske opptatt av hvordan jeg ser ut, og av klær.

Bruker solfaktor 50 hver dag og spiser veldig sunt (for er veldig opptatt av helse og aldring) Vanskelig for dere å vite hvor ung/gammel jeg ser ut, men jeg tar meg nær av det med f.eks å ikke bli spurt om leg. Når jeg har blitt kjent med et par stk ble de overassket over at jeg sa jeg f.eks var 19 eller 20. 

Er redd jeg alltid kommer til å se mange år eldre ut enn det jeg egentlig er☹️

Anonymkode: c2650...ccd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de har spurt deg om leg er det fordi de synes du ser ut som at du kan være under 18.

• Liker 2
Skrevet

Har du synlige linjer i huden? Noen har det mer enn andre grunnet gener. 

Hvis ikke så kanskje du har et mer voksent utseende. Men da holder du deg sikkert også slik lenge. Det viktigste er uansett god helse. Så fortsett å ta vare på deg selv. Tida går så fort. Fokuser heller på andre ting enn dette. 

skjønner du syns det hadde vært stas å bli spurt om leg. Men prøv å ikke bry deg om det. 

Skrevet
Pappi skrev (2 minutter siden):

Hvis de har spurt deg om leg er det fordi de synes du ser ut som at du kan være under 18.

Nei, man skal spørre om leg hvis man ser ut til å være under 25. Ikke 18. Har du ikke sett alle skiltene som har vært oppe i årevis i dagligvaren og på polet? :) 

Uansett TS, ikke ta deg nær av det. Jeg så eldre ut til jeg var ca 20, type 22-25, og når jeg ble 21-22 så jeg yngre ut igjen og blir fortsatt spurt om leg nesten hver gang som 31-åring. Ikke alle kan se superunge ut, noen ser ut som alderen sin, noen ser eldre ut, andre ser yngre ut. 

Anonymkode: 4b7ae...2f3

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, man skal spørre om leg hvis man ser ut til å være under 25. Ikke 18. Har du ikke sett alle skiltene som har vært oppe i årevis i dagligvaren og på polet? :) 

Uansett TS, ikke ta deg nær av det. Jeg så eldre ut til jeg var ca 20, type 22-25, og når jeg ble 21-22 så jeg yngre ut igjen og blir fortsatt spurt om leg nesten hver gang som 31-åring. Ikke alle kan se superunge ut, noen ser ut som alderen sin, noen ser eldre ut, andre ser yngre ut. 

De skiltene jeg har sett oppfordrer kundene til å vise leg om de er under 25,  jeg vet ingenting om at ansatte har instruks om å be om leg fra alle de selv synes ser ut som under 25.

Kanskje noen butikkansatte kan avklare, eller hvis du jobber i butikk så vet du det selvfølgelig bedre enn meg :)

Endret av Pappi
Skrevet
Pappi skrev (6 minutter siden):

Tull. 
Hilsen ble konsekvent spurt om leg til jeg var 37, nå bare sporadisk, fordi selv om jeg fortsatt ser mye yngre ut enn mine 40 ser jeg ikke lenger ut som jeg kan være under 25. Men under 18 så jeg selvsagt ikke ut som da jeg var typ 30-35 heller. 

ts, kan det ha noe med beinstrukturen din å gjøre? Noen ser mindre barnslige ut på grunn av det, men det betyr ikke at du vil fortsette å eldre ut enn du er når du f.eks. blir 30. 

Anonymkode: 42ec7...4e4

• Liker 3
Skrevet

Jeg har alltid blitt tatt for å være eldre enn jeg er, helt siden jeg var 16 år. Greia er at nå er jeg 25 år og jeg har ikke forandret meg en døyt siden jeg var 16 år. Joda, vekten har forandret seg litt men ellers er jeg prikk lik meg selv i ansiktet. Og det er mulig det vil vare slik ganske lenge. Når man blir tatt for å se eldre ut i ung alder så er det fort gjort at man plutselig ser yngre ut enn sin alder etter hvert. 

Ikke ta deg nær av det. 

Anonymkode: 6968b...841

• Liker 1
Skrevet
Pappi skrev (Akkurat nå):

De skiltene jeg har sett oppfordrer kundene til å vise leg om de er under 25,  jeg vet ingenting om at ansatte har instruks om å be om leg fra alle de selv synes ser ut som under 25.

Vi skal be om leg så lenge vi tror at de er under 25 selv om det kun er snakk om kjøp av øl :) Dem som har vært lenge i bransjen tar gjerne litt lettere på det eller har litt for høy selvtillit når det kommer til å gjette alder. 

Anonymkode: f6b11...a7a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi skal be om leg så lenge vi tror at de er under 25 selv om det kun er snakk om kjøp av øl :) Dem som har vært lenge i bransjen tar gjerne litt lettere på det eller har litt for høy selvtillit når det kommer til å gjette alder. 

Anonymkode: f6b11...a7a

Se der, takk :) 

Skrevet

Om man blir spurt om leg virker for meg ganske tilfeldig etter hvem som sitter i kassa. 

Jeg er 22 år og måtte nylig vise leg for å kjøpe Paracet. Har derimot fått kjøpe alkohol uten å vise leg flere ganger. 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Selv om regelen er at man skal spør om legitimasjon frem til 25, er praksis at det ikke blir gjort. Kjøper folk varer med 18årsgrense, spør vi etter legitimasjon hvis vi er i tvil om de er over 18. 

Og så er det en greie med at man spør damer (har aldri hørt det blitt gjort med menn) som enten er flotte, man vil gi et kompliment el lignende, eller om noen ser ut til å ha en dårlig dag og trenger en opptur. Det er rart hvor ofte damer reagerer ekstremt positivt på å bli spurt om leg. Noen steder (pol, har ikke hørt om dette i dagligvarebutikker men kan hende det skjer i noen butikker også) har også en greie der de ber om leg fra eldre og eldre kvinner, for å se hvor langt opp i alder de kan dra det uten at dama reagerer på at det er irrasjonelt i vise leg. Det er sjelden noen under 50 synes det er rart vi spør. Facinerende at noen på 45 faktisk tror de ser ut som 25. De fleste som jobber på polet er dreven i å aldersplassere, og trenger i praksis nesten aldri å be om leg fordi de er usikre. :) 

Anonymkode: f88db...1e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om regelen er at man skal spør om legitimasjon frem til 25, er praksis at det ikke blir gjort. Kjøper folk varer med 18årsgrense, spør vi etter legitimasjon hvis vi er i tvil om de er over 18. 

Og så er det en greie med at man spør damer (har aldri hørt det blitt gjort med menn) som enten er flotte, man vil gi et kompliment el lignende, eller om noen ser ut til å ha en dårlig dag og trenger en opptur. Det er rart hvor ofte damer reagerer ekstremt positivt på å bli spurt om leg. Noen steder (pol, har ikke hørt om dette i dagligvarebutikker men kan hende det skjer i noen butikker også) har også en greie der de ber om leg fra eldre og eldre kvinner, for å se hvor langt opp i alder de kan dra det uten at dama reagerer på at det er irrasjonelt i vise leg. Det er sjelden noen under 50 synes det er rart vi spør. Facinerende at noen på 45 faktisk tror de ser ut som 25. De fleste som jobber på polet er dreven i å aldersplassere, og trenger i praksis nesten aldri å be om leg fordi de er usikre. :) 

Anonymkode: f88db...1e4

Herregud, du må jo ikke fortelle sånt! Nå får vi jo aldri den oppturen igjen!🙈😂

*drømmeknuser*

Anonymkode: e50f2...ac0

• Liker 5
Skrevet
Pappi skrev (1 time siden):

Kanskje noen butikkansatte kan avklare, eller hvis du jobber i butikk så vet du det selvfølgelig bedre enn meg :)

Jeg har jobbet i butikk, er derfor jeg skriver det :) hvis de tror du er under 18 skal de selvsagt be om leg, men også hvis du kan være under 25. Det er veldig vanskelig å vurdere alderen mellom 16-25 😊 og selger man til en mindreårig blir det et voldsomt styr.

• Liker 1
Skrevet

Bare lurer. Men er det vanlig å bruke solfaktor 50 hver dag?

Anonymkode: bb09f...ec4

• Liker 1
Skrevet

Gå på polet, hvis ikke du blir spurt om leg der, så er det på tide å tenke på en annen måte når det kommer til det du legger i å bry deg mye om aldring og kosthold.

Anonymkode: 493f9...891

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Er vel ikke dumt å se litt eldre ut når man er 21, vel? Dessuten har noen et mer "voksent" utseende enn andre, uten at de har rynker eller noe, det er bare noe med ansiktstrekkene. Som at liten oppstoppernese gjør at man ser yngre ut, kan stor nese gjøre at man ser eldre ut osv. 

Skrevet

Jeg har alltid sett mye yngre ut enn jeg er og har blitt spurt om leg lenge etter at jeg ble 18. Også etter fylte 25. Men min erfaring er faktisk at dersom jeg har gått på butikken i hettegenser, joggebukse uten sminke osv for å kjøpe alkohol, så blir jeg sjeldnere spurt enn dersom om jeg har stelt meg og kanskje stopper på butikken på vei til et vors eller lignende. Jeg tror at butikkansatte ubevist tenker at "ok hun ser ung ut, men med tanke på at hun ikke engang prøver å virke eldre enn hun er så er hun sikkert gammel nok", og motsatt at de også tenker "hun ser veldig ung ut og har åpenbart prøvd å kle seg/sminke seg ordentlig for å virke eldre enn hun er så hun er det ekstra viktig at jeg sjekker". 

Anonymkode: 5e750...89c

Skrevet

Du er 21 år og tar vare på deg selv. Kan garantere deg at du ikke ser gammel ut.

Anonymkode: ed115...e64

Skrevet

Snakk om i-lands problemer...      

Anonymkode: bd2e6...ae7

Skrevet (endret)

Er det så ille da? Bedre å se voksen ut enn som et lite barn som en mann? Har motsatt problem. Blir forsatt spurt om leg til når jeg skal hamstre snus og konjakk.

Verste opplevelsen er når jeg og faren min skulle i butikken til å kjøpe fyrverkeri så la Fattern ut for fyrverkeriet også skulle jeg bære det inn i bilen. Jeg ble nektet av butikkansatte til å bære det ut! Det er to år siden da var jeg 27 år! Det er 16 års aldergrense for å håndtere fyrverkeri! 🤣

Fattern og jeg lo godt av det så hun (ansatte) skjønte det etterhvert at hun tok feil, but damn. Vær nå glad for at du ser eldre ut!

Endret av Lasox

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...