Gå til innhold

Psykisk psyk.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke hva som er galt.. Jeg har en kjæreste som sitter. Gamer, trener, snakker med vennene sine ca 3 ettermiddager/kvelder i uken. Og ellers er han med meg. Hvorfor kan jeg ikke bare synes at d er greit? Jeg klarer ikke forholde meg til det og det tror jeg er en avhengighet som gjør. I tillegg er jeg mye ensom. Jeg har ikke så mye jobb, venner eller hobbyer som jeg driver med. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få d bra igjen psykisk og det er d som er d verste. 

Anonymkode: 3a978...ad8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det bare er meg som ikke helt forstår, men hva mener du med psykisk sykdom her? Har du en psykisk lidelse, eller lurer du på om du er psykisk syk?

Skrevet
Uatskillelig skrev (Akkurat nå):

Kanskje det bare er meg som ikke helt forstår, men hva mener du med psykisk sykdom her? Har du en psykisk lidelse, eller lurer du på om du er psykisk syk?

Jeg var kanskje ikke tydelig nok men jeg har avhengig personlighetsforstyrrelse. 

• Liker 1
Skrevet

Går du i behandling? Personlighetsforstyrrelser kan være vanskelige å takle på egenhånd for det blir ofte slik at man sliter med relasjoner. Og når det gjelder relasjoner så trenger alle et nettverk utenfor huset som f.eks. bekjente, venner, kollegaer eller aktivitetsgrupper. Du sier at kjæresten din har noen venner utenom, og det tror jeg du også trenger. Prøv deg i søk en venn tråden, evt meld deg på aktiviteter, søk i Hey girl gruppene, prøv å bli kjent gjennom andre. Det er spesielt viktig at du har flere enn kjæresten din hvis du sliter med avhengig personlighetsforstyrrelse og ensomhet er i seg selv veldig destruktivt. Allikevel må vi huske at folk kommer ikke og banker på døra, vi må ut av huset og gjøre en innsats for å bli kjent med folk. Noen ganger ender det i bekjentskap og ikke vennskap, men det er fortsatt verdifullt og absolutt ikke bortkastet tid ❤️

Anonymkode: b5a4d...24b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går du i behandling? Personlighetsforstyrrelser kan være vanskelige å takle på egenhånd for det blir ofte slik at man sliter med relasjoner. Og når det gjelder relasjoner så trenger alle et nettverk utenfor huset som f.eks. bekjente, venner, kollegaer eller aktivitetsgrupper. Du sier at kjæresten din har noen venner utenom, og det tror jeg du også trenger. Prøv deg i søk en venn tråden, evt meld deg på aktiviteter, søk i Hey girl gruppene, prøv å bli kjent gjennom andre. Det er spesielt viktig at du har flere enn kjæresten din hvis du sliter med avhengig personlighetsforstyrrelse og ensomhet er i seg selv veldig destruktivt. Allikevel må vi huske at folk kommer ikke og banker på døra, vi må ut av huset og gjøre en innsats for å bli kjent med folk. Noen ganger ender det i bekjentskap og ikke vennskap, men det er fortsatt verdifullt og absolutt ikke bortkastet tid ❤️

Takk for denne kommentaren. Jeg må jo bare opp og ut. Selv om det er korona så er d nok mye jeg kan ta tak i selv og prøve å endre på. 

• Liker 1
Skrevet
Margarethw skrev (2 minutter siden):

Takk for denne kommentaren. Jeg må jo bare opp og ut. Selv om det er korona så er d nok mye jeg kan ta tak i selv og prøve å endre på. 

Ja, korona har det nok gjort vanskelig for mange. Både friske og syke. Men, jeg har funnet ut at man kan fint møte nye folk på trygge måter, f.eks. over en kopp kakao på kafé. Da holder man avstand, og man trenger ikke være der i mange timer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, korona har det nok gjort vanskelig for mange. Både friske og syke. Men, jeg har funnet ut at man kan fint møte nye folk på trygge måter, f.eks. over en kopp kakao på kafé. Da holder man avstand, og man trenger ikke være der i mange timer. 

Høres veldig greit ut

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jo være smitte i caferommet så ikke lurt å sitte der mer enn i 10 minutter siden viruset bruker 15 minutter på å smitte ?

Anonymkode: 740c0...902

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan jo være smitte i caferommet så ikke lurt å sitte der mer enn i 10 minutter siden viruset bruker 15 minutter på å smitte ?

Anonymkode: 740c0...902

Du kan teoretisk sett bli smittet overalt og på mye kortere tid, men på kafé sitter man i det minste med anbefalt avstand, beveger seg lite osv. Finn en med store lokaler så går det nok helt fint. Mye bedre å holde seg til anbefalingene om avstand og få gode relasjoner enn å sitte isolert inne ensom med psykiske plager. Vi kommer til å få ekstremt pågang hos psykisk helsevern etter denne pandemien så vi må bare gjøre alt vi kan for å holde oss oppe. TS sliter allerede psykisk og med ensomhet og da er risikoen ved kafébesøk mindre enn konsekvensene av å sitte ensom i egen leilighet (kjæreste er ikke nok). Hvis du leser nyheter kan du se at kirkens sos tlf har fått dobbel så mange henvendelser ang selvmord i høst i forhold til samme tid i fjor. Smittevern er viktig, men ikke hysteri hvis det koster de unge livet ❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...