Mezzosoprena Skrevet 30. november 2020 #1 Skrevet 30. november 2020 På grunn av kroniske smerter bruker jeg Nobligan - 100 mg depot x 2. Leser nå litt om dem fordi jeg merker litt ubehagelige bivirkninger. Har brukt disse i nærmere 10 år!! Når jeg leser i Felleskatalogen ser jeg dette: Skal ikke under noen omstendigheter administreres over lengre tid enn absolutt nødvendig. Har liksom aldri sett dette så sterkt spesifisert i et pakningsvedlegg noen gang... Blir jo litt skremt da? Hva kan skje? Er det noen som har brukt Nobligan lenge? Fikk problemer? Kjenner at jeg ble litt redd nå, i tillegg til bivirkningslista er jeg søren ikke sikker på om jeg tør å bruke dem noe særlig mer...
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #2 Skrevet 30. november 2020 Snakk med legen din Anonymkode: b5d45...24a
flusa Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 Nobligan er svært avhengighetsskapende. Dette er grunnen til at de ikke skal brukes over lengre tid.
Mezzosoprena Skrevet 1. desember 2020 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Snakk med legen din Anonymkode: b5d45...24a Jojo, men litt av problemet er jo nettopp at det er legen som skriver ut dette medikamentet i år etter år etter år....
Mezzosoprena Skrevet 1. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 1. desember 2020 Linda_ skrev (4 timer siden): Nobligan er svært avhengighetsskapende. Dette er grunnen til at de ikke skal brukes over lengre tid. Ja, tenkt det skjønte til og med jeg - spørsmålet er da mer hva jeg skal gjøre med det?
flusa Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 Men har du i det hele tatt noen effekt av de lenger? Man blir jo 'immun',og må stadig ha høyere dose over tid, sies det.. 1
flusa Skrevet 1. desember 2020 #7 Skrevet 1. desember 2020 Er det slik at du har behov for disse tablettene i like stor grad som for 10 år siden? Kan du erstatte noe av det med mindre sterke smertesillende? 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #8 Skrevet 1. desember 2020 Jeg lurer også på om du fortsatt har effekt av dem? Har du økt dosen? For man blir helt klart avhengig og det er du om du bruker disse fast. Da må du trappe sakte ned, i samråd med legen din, om du skal slutte. Anonymkode: 64c0c...a73 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg lurer også på om du fortsatt har effekt av dem? Har du økt dosen? For man blir helt klart avhengig og det er du om du bruker disse fast. Da må du trappe sakte ned, i samråd med legen din, om du skal slutte. Anonymkode: 64c0c...a73 Hvorfor mener du hun MÅ trappe ned og ikke bare slutte på dagen? Anonymkode: 9f7ed...849 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 Du blir avhengig. Det er et opioid (ligner morfin). Anonymkode: 9a310...0fa
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 Teatrica skrev (1 time siden): Ja, tenkt det skjønte til og med jeg - spørsmålet er da mer hva jeg skal gjøre med det? Å gjøre med det er ikke verre enn å trappe ned litt og litt. 200mg pr dag er ikke en veldig stor dose. Du har gått på disse i ti år så fryktelig hast med å bråstopp har du ikke. Spar deg selv mye lidelse og trapp ned 25 mg i uken. Det har du tid til. Sykdommen og kroppen din har endret seg på ti år. Kanskje har du ikke behov lenger, eller kanskje finnes det bedre alternativer. Opiater har lite bivirkninger sammenlignet med mye annet. En skremmende ting jeg kan fortelle deg om sterke smertestillende er at vonde ting, annet enn det du tar dem for og trenger dem til, kan gå ubemerket fordi du ikke kjenner smertene. Jeg tok nobligan for ryggproblemer og merket ikke smerte fra magen. En dag bar det rett på sykehuset fordi jeg hadde vært forstoppet i lang lang tid uten å merke noe. Og en jeg kjenner fikk høy dose for ryggsmerter. Resultatet er at hun ikke merket smertene fra kreft som spredde seg i kroppen. Smertene dukket opp under nedtrapping men da var det for sent. To måneder senere døde hun av langt fremskreden kreft. Ikke for å skremme. Smertestillende må man ha når et helseproblem blir uutholdelig, men å gå på så lenge kan skjule andre smerter du burde vite om. Anonymkode: fab5d...d80 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor mener du hun MÅ trappe ned og ikke bare slutte på dagen? Anonymkode: 9f7ed...849 Må og må. Det er sterkt anbefalt fordi det er skikkelig ubehagelig å gå cold turky. Hvis hun har gått på store doser så kan det være farlig å kutte tvert. Man kan bli skikkelig syk og få heftige abstinenser. Anonymkode: 64c0c...a73 1
Mezzosoprena Skrevet 1. desember 2020 Forfatter #13 Skrevet 1. desember 2020 Linda_ skrev (6 timer siden): Men har du i det hele tatt noen effekt av de lenger? Man blir jo 'immun',og må stadig ha høyere dose over tid, sies det.. Ja, det har jeg også lest, jeg klarer jo ikke helt å vurdere hvor mye de hjelper - altså: hvor vondt ville jeg ha hatt hvis jeg ikke tok dem? Jeg tar jo også andre medisiner i kombinasjon, så jeg har en god coctail innabords hele tiden... Linda_ skrev (6 timer siden): Er det slik at du har behov for disse tablettene i like stor grad som for 10 år siden? Behovet er jo tilstede, sykdommen har jo forverret seg ganske mye i løpet av disse 10 årene og jeg har mye mer smerter nå... Men jeg har aldri økt dosen, så kanskje jeg egentlig skulle ha gjort det i stedet for å kutte ned? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg lurer også på om du fortsatt har effekt av dem? Har du økt dosen? Anonymkode: 64c0c...a73 Nei, jeg har aldri økt dosen - og derfor jeg egentlig lurer på om jeg i det hele tatt har noen fordel av å bruke dem hvis jeg ikke evt. øker dosen. Pga abstinenser tør jeg jo ikke å slutte på dem brått, men jeg har jo tenkt tanken på at jeg ikke har noen effekt og at det derfor er helt unyttig å bruke dem...
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #14 Skrevet 1. desember 2020 Linda_ skrev (10 timer siden): Nobligan er svært avhengighetsskapende. Dette er grunnen til at de ikke skal brukes over lengre tid. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg lurer også på om du fortsatt har effekt av dem? Har du økt dosen? For man blir helt klart avhengig og det er du om du bruker disse fast. Da må du trappe sakte ned, i samråd med legen din, om du skal slutte. Anonymkode: 64c0c...a73 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du blir avhengig. Det er et opioid (ligner morfin). Anonymkode: 9a310...0fa Voldsomt til skremselspropaganda da? Jeg gikk på nobligan (tramagetic) 300 depottabletter en land stund. Fikk overhodet ikke noe abstinenser og merker ingenting da jeg sluttet med det. Nå gå jeg periodevis på paralginforte og nobligan 50 mg. Er null stress å kutte ut de andre periodene. Det er ikke sånn at alle blir avhengige. Det er som med alkohol, kaffe og sukker; noen blir avhengige, andre ikke. Anonymkode: 33be4...b93 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #15 Skrevet 1. desember 2020 At du klarer å bruke dem, jeg blir så uvel og spyr av dem. 🤢 Trapp ned og kjenn etter hvorfor du føler behov for mer ( hvis det skjer) Anonymkode: ca888...4e8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #16 Skrevet 1. desember 2020 Teatrica skrev (28 minutter siden): Ja, det har jeg også lest, jeg klarer jo ikke helt å vurdere hvor mye de hjelper - altså: hvor vondt ville jeg ha hatt hvis jeg ikke tok dem? Jeg tar jo også andre medisiner i kombinasjon, så jeg har en god coctail innabords hele tiden... Behovet er jo tilstede, sykdommen har jo forverret seg ganske mye i løpet av disse 10 årene og jeg har mye mer smerter nå... Men jeg har aldri økt dosen, så kanskje jeg egentlig skulle ha gjort det i stedet for å kutte ned? Nei, jeg har aldri økt dosen - og derfor jeg egentlig lurer på om jeg i det hele tatt har noen fordel av å bruke dem hvis jeg ikke evt. øker dosen. Pga abstinenser tør jeg jo ikke å slutte på dem brått, men jeg har jo tenkt tanken på at jeg ikke har noen effekt og at det derfor er helt unyttig å bruke dem... Er ikke dette ofte en indikasjon på toleranse? Anonymkode: 0e50e...d7e
Mezzosoprena Skrevet 1. desember 2020 Forfatter #17 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke dette ofte en indikasjon på toleranse? Anonymkode: 0e50e...d7e Jo selvfølgelig er det jo det, hvis det faktisk er slik at jeg ikke har noen effekt av dem - problemet er jo bare å finne ut om jeg har effekt eller ikke...
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #18 Skrevet 1. desember 2020 Teatrica skrev (Akkurat nå): Jo selvfølgelig er det jo det, hvis det faktisk er slik at jeg ikke har noen effekt av dem - problemet er jo bare å finne ut om jeg har effekt eller ikke... Hvis du reduserer dosen, og så får mer smerter, har de vel helt sikkert effekt? Jeg synes du burde snakke med en lege om dette, helst fastlegen din, men hvis hen har satt deg i årevis på medisin som bare må brukes en kort stund... jeg skjønner dilemmaet. Anonymkode: 0e50e...d7e
Gjest Kirsebæra Skrevet 1. desember 2020 #19 Skrevet 1. desember 2020 (endret) Jeg har alltid lurt på, av nysgjerrighet bare, hvordan/hvorfor noen blir avhengig og noen ikke. Jeg blir åpenbart ikke. Har brukt Nobligan/PF i flere år, men pga økte leververdier måtte jeg slutte helt brått for å se om de endret seg (det gjorde de ikke, så er en annen medisin som gjør det), og jeg har ikke kjent hverken behov (annet enn smerter så klart, er jo en grunn for at jeg smertelindres) eller ubehag som beskrives av avhengige. Ingen kvalme, nattesvette, skjelvinger, sug(?). Bare konstant vondt. Har et komplisert bilde med bektherev og ikke effekt av biologisk/utvikler nå en sjeldent bivirkning av de biologiske. Nå vet de ikke hvilke smertestillende de kan gi. Egentlig et spennende felt da. Dette med medisiner og hvorfor noen blir/føler avhengighet og andre ikke. Endret 1. desember 2020 av Kirsebæra Skrivefeil
Gjest Kirsebæra Skrevet 1. desember 2020 #20 Skrevet 1. desember 2020 (endret) Kirsebæra skrev (2 minutter siden): #dobbelpost# Endret 1. desember 2020 av Kirsebæra Dobbelpost
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå