AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #1 Skrevet 30. november 2020 Hei, På denne årstiden så føler jeg at jeg har D-vitamin mangel, merker det på kroppen. Pleier selv å ha det om sommeren. Har dere noen gode D-vitamin preparater som dere anbefaler fra apotek? Mottar alle svar med takk., Anonymkode: 21c2b...0d7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #2 Skrevet 30. november 2020 Det er ikke noen vits i å ta D-vitamin hvis du ikke har påvist D-vitamninmangel. Ta en blodprøve først. Anonymkode: d4330...f32
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #3 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det er ikke noen vits i å ta D-vitamin hvis du ikke har påvist D-vitamninmangel. Ta en blodprøve først. Anonymkode: d4330...f32 Så å si alle i Norge har D vitamin mangel. Ta de som ligg i olivenolje ,da D vitamin skal tas med fett. Anonymkode: 2ba9b...461 1
911 Skrevet 30. november 2020 #4 Skrevet 30. november 2020 Spesielt vi som bor i nord med mørketid og generelt lite sol i løpet av vinteren bør ta D-vitamintilskudd. Om sommeren får vi "naturlig" D-vitamin av sola. Tar Dmax https://www.dmax.no/?utm_campaign=brand&utm_source=google&gclid=EAIaIQobChMIu8XD_Kiq7QIVKiB7Ch1Sxg7VEAAYASAAEgKhbPD_BwE som i tillegg til vitamin D i passe dose også smaker veldig godt, men apotekene har vitamin- og mineraltilskudd i mange varianter og styrker. Føler du seg slapp og mistenker vitaminmangel anbefaler jeg som AB over her en blodprøve for å utelukke andre sykdommer eller mangler. Spesielt når du skriver at du har denne slappheten også om sommeren.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #5 Skrevet 30. november 2020 Det er alltid anbefalt å ta D-vitamin på vinterhalvåret. Bruk vanlig d-vitaminer du får kjøpt på apoteket, de overskrider ikke anbefalt dose og ikke farlige å ta etter hva som står på pakningen. Anonymkode: a110b...15f
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #6 Skrevet 30. november 2020 Alle nordmenn bør ta D-vitamin på vinterhalvåret! Jeg begynner ikke før november fordi jeg får mye sol på sommeren som gir fylle lagre, men fra nå til april så bruker en tablett av denne hver dag. Anonymkode: 8d1ab...398
Minya Skrevet 30. november 2020 #7 Skrevet 30. november 2020 Jeg bruker den typen de selger i vitaminhylla på butikken.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #8 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alle nordmenn bør ta D-vitamin på vinterhalvåret! Jeg begynner ikke før november fordi jeg får mye sol på sommeren som gir fylle lagre, men fra nå til april så bruker en tablett av denne hver dag. Anonymkode: 8d1ab...398 Tar du 80 mikrogram D-vit. hver dag i vinterhalvåret ??? Anonymkode: 52068...20a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #9 Skrevet 1. desember 2020 Tar hele året nå. Da blodprøver viste ingen oppgang etter sommeren ,og syden 2-3 ganger i året. Anonymkode: 2ba9b...461
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #10 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er ikke noen vits i å ta D-vitamin hvis du ikke har påvist D-vitamninmangel. Ta en blodprøve først. Anonymkode: d4330...f32 Jo det er det, er anbefalt alle vinter månder. Lagert ditt fra sommaren varer bere i 4-5 veker. Unødvendig å ta blodprøver vert år for påvise mangle. Anonymkode: 63d4a...dc4 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #11 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er ikke noen vits i å ta D-vitamin hvis du ikke har påvist D-vitamninmangel. Ta en blodprøve først. Anonymkode: d4330...f32 jo, det er det. Trenger ikke blodprøve for å ta d-vitamin. Man kan godt ta dobbelt av anbefalt dose uten at det gjør noe. Jern derimot bør man ikke ta uten blodprøve. Anonymkode: 6609b...068
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #12 Skrevet 1. desember 2020 men for å svare på spørsmålet: Jeg kjøper Collett sine tyggetabletter i dagligvare, og tar 2 hver dag. Det blir 20 mikrogram per dag. Anonymkode: 6609b...068 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #13 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): jo, det er det. Trenger ikke blodprøve for å ta d-vitamin. Man kan godt ta dobbelt av anbefalt dose uten at det gjør noe. Jern derimot bør man ikke ta uten blodprøve. Anonymkode: 6609b...068 Er ikke hun du siterte men, jeg fikk beskjed når jeg ringte både helsekost og apotek at jeg ikke må ta D vitamin hvis jeg ikke har påvist mangel. Jeg tar Fri flyt fiskeolje hver dag, 2 kapsler om dagen i vinter halvåret og multivitamin. Og når jeg sier at jeg tar alt dette så sier de at det holder. Så hvem skal man liksom stole på? Anonymkode: 6ed0f...2a6
Wit Skrevet 1. desember 2020 #14 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Alle nordmenn bør ta D-vitamin på vinterhalvåret! Jeg begynner ikke før november fordi jeg får mye sol på sommeren som gir fylle lagre, men fra nå til april så bruker en tablett av denne hver dag. Anonymkode: 8d1ab...398 Jeg sliter med D-vitamin mangel hver eneste høst/vinter, så jeg tar også disse. Det har legen anbefalt meg. For meg er nok dette arvelig, for datteren min sliter med akkurat det samme. Uten D-vitamin tilskudd så sliter jeg skikkelig gjennom hele vinteren. Da får jeg så lave mengder at jeg må på resept-belagte doser for å komme opp på akseptabelt nivå igjen.
ss82 Skrevet 1. desember 2020 #15 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er ikke hun du siterte men, jeg fikk beskjed når jeg ringte både helsekost og apotek at jeg ikke må ta D vitamin hvis jeg ikke har påvist mangel. Jeg tar Fri flyt fiskeolje hver dag, 2 kapsler om dagen i vinter halvåret og multivitamin. Og når jeg sier at jeg tar alt dette så sier de at det holder. Så hvem skal man liksom stole på? Anonymkode: 6ed0f...2a6 Men da tar du jo d-vitaminer. Både fiskeolje og multivitamin inneholder d-vitamin. Så da er det sikkert riktig at du ikke bør ta mer.
amz Skrevet 1. desember 2020 #16 Skrevet 1. desember 2020 Det sies at en bør t D vitamin i alle måneder som har bokstaven R i seg. Altså, September, Oktober, November, Desember, Januar, Februar, Mars og April.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå