Gå til innhold

Pølser til pinnekjøtt!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så akkurat en reklame på TV 2 med han der kokken Bent. Mulig det var noe Rema 1000-opplegg.

Der var det en fjernkulturell kokk også, og det var pinnekjøtt de laget. Det jeg reagerte på var at det var pølser til! Altså serveringsskål med pinnekjøtt og pølser!?

Har spist pinnekjøtt julaften i familien siden lenge før jeg ble født, men aldri med pølser til, aldri hørt om engang. Poteter, kålrabistappe og saus/kraft, det er alt tilbehøret som skal til.

Andre som har hørt om at det kan/skal serveres pølse til?

Anonymkode: a7e3b...777

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid fått servert kjøttpølse til pinnekjøtt. :) 

Anonymkode: 4d39e...ce3

• Liker 10
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ikke helt uhørt å servere vossakorv eller noe lignende god pølse til. Jeg selv synes det er unødvendig, men jeg har altså opplevd det noen ganger uten at jeg satte pinnene i halsen av den grunn.

Så dette er jo ut fra hva som er tradisjon der dette serveres.

Skrevet

Er vel ikke mer uvanlig enn vanlig at det serveres pølser til nei. 

Anonymkode: 4d04b...be2

• Liker 3
Skrevet

Har hatt pølser til pinnekjøtt et par ganger, ja. Foretrekker hjemmelagde medisterkaker hvis jeg skal lage det selv

Anonymkode: b0ac1...357

Skrevet

Her i distriktet serveres det sosisser eller julepølse sammen med pinnekjøttet, veldig godt ☺️👍🏼

Anonymkode: eed76...058

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så akkurat en reklame på TV 2 med han der kokken Bent. Mulig det var noe Rema 1000-opplegg.

Der var det en fjernkulturell kokk også, og det var pinnekjøtt de laget. Det jeg reagerte på var at det var pølser til! Altså serveringsskål med pinnekjøtt og pølser!?

Har spist pinnekjøtt julaften i familien siden lenge før jeg ble født, men aldri med pølser til, aldri hørt om engang. Poteter, kålrabistappe og saus/kraft, det er alt tilbehøret som skal til.

Jeg har alltid vært vant til at det er pølser ved siden av. Ikke det minste rart, spør du meg. Så hvis du ikke har hørt at det er vanlig med pølser ved siden av pinnekjøttet, så henger du langt etter ;) 

• Liker 12
Skrevet

Kan se for meg at at det kan smake godt med feks vossakorv til, eller julepølse. 

Grillpølser eller wienerpølser hadde vært annerledes og rart. 😅

Anonymkode: b4b49...09b

• Liker 3
Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg har aldri fått servert pinnekjøtt uten vossakorv ved siden av, så det er helt vanlig med pølse til pinnekjøttet her jeg bor.

Skrevet

Fjernkulturell kokk😆

For å svare på spørsmålet: Flere steder på vestlandet er det såvidt jeg vet tradisjon med diverse dampepølser til pinnekjøttet. Sunnmøringene kaller det feks mår.

Anonymkode: ecefd...9d5

• Liker 9
Skrevet

Vanlig med pølser til, men ikke poteter. Kålrabistappe og kraft er vanlig i vår familie.

Anonymkode: a32a5...da5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Google pinnekjøtt og se resultatet med bilder. Ser ut som dere har gjort en STOR tabbe i familien din. Aiaiai!! Blir ikke jul uten pølse

Anonymkode: 8902f...492

• Liker 8
Skrevet

Det hadde jeg reagert positivt på å bli servert. Liker ikke pinnekjøtt noe særlig, men da kunne jeg tatt en pinne for syns skyld og lastet opp med mye pølse.

• Liker 2
Skrevet

Vossakorv er vanlig tilbehør. Hos noen.

Anonymkode: ce204...885

• Liker 7
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Potet? Du mener vel potetlefse?

Neida, jeg vet mange har poteter til.  Du må være ganske uoppmerksom om du ikke har fått med deg at det er store variasjoner av tilbehør til de ulike julerettene. Jeg ble overasket første gang jeg fikk eple til svineribbe 

Anonymkode: 6d112...a47

• Liker 7
Skrevet

Det er mange ulike pølser som er vanlig å servere til pinnekjøtt, også en type som kalles svinemør.

Dampet pinnekjøtt - god norsk tradisjon!

Anonymkode: b8df5...21f

• Liker 6
Skrevet

Vossakorv er vel nokså vanlig. Fjorland har det som en del av middagen (ikke at det er en standard, men vi pleier ha medisterkaker/sosisser fordi ikke alle i familien liker pinnekjøtt).

Anonymkode: 944e4...8e2

• Liker 3
Skrevet

Blir jo ikke julemiddag uten vossakorv til pinnekjøttet. 

Anonymkode: 738c2...13f

• Liker 4
Skrevet

Julepølse , mør, vossakorv, medisterpølse osv er da helt vanlig?
Hvor er du fra som aldri har hørt om det? Hvor gammel er du?

Anonymkode: 02a50...f04

• Liker 5
Skrevet

Har alltid hatt julepølse eller vossakorv til pinnekjøttet. Ikke alle voksne som spiser pølsa, men ungene spiser det. Vi har også mandelpoteter til. Jeg foretrekker også et par gulrøtter i kålrotstappa.  Og skjenning er et must!

Anonymkode: c07ea...ada

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...