Gå til innhold

Hvor viktig er hage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn på 5 og 7 og vurderer å kjøpe ny bolig for å få hage... Vi har en stor terrasse på bakkeplan på ca 50m2, men barna maser om trampoline hver vår. Ikke mulig å ha det på terrassen, vi bor også såpass tett(rekkehus) at vi vil unngå det av hensyn til naboer.

Hvor viktig har hage vært for dere med barn? (Eller uten) 

Anonymkode: 4e8f5...0b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har gjort om mesteparten av hagen til terrasse, har igjen en liten flekk gress der trampolina står (også rekkehus). Opplever det veldig praktisk med terrasse og savner ikke hage. Men trampolina er gull verdt med små barn! 

• Liker 1
Skrevet

Uteplass er viktige, at det er en hage er uvesentlig. Bruker uansett bare terrassen, så det holder at den er stor nok.

• Liker 1
Skrevet

Altså jeg hadde aldri flyttet for å skåne naboer for en trampoline... hvis du har 50m2 platting kan du vel gjøre noe av området om til gress. Når man bor tett i rekkehus må man regne med at naboer bruker uteplassen sin og at barn leker og hopper på trampoliner.

• Liker 3
Skrevet

Hage i seg selv er kanskje ikke så viktig - men uteplass og en viss «space» kan være det for mange! Der det er hage er det som oftest litt space så man ikke bor helt «oppi» naboene..

Anonymkode: c1cb2...0c8

• Liker 1
Skrevet
Snedig skrev (6 minutter siden):

Altså jeg hadde aldri flyttet for å skåne naboer for en trampoline... hvis du har 50m2 platting kan du vel gjøre noe av området om til gress. Når man bor tett i rekkehus må man regne med at naboer bruker uteplassen sin og at barn leker og hopper på trampoliner.

Vi bygde terrassen for bare to år siden😅 Vurderte da en liten hageflekk, men det er så utrolig mye munkelus og kryp her vi bor, bor rett i ett skogholt så mannen så for seg det ville bli mye småkryp i gresset. 

ts

Skrevet

Hage er kjempeviktig for meg fordi jeg elsker planter og bruker den til å dyrke grønnsaker og blomster. Hagen er som terapi for meg. Hadde aldri kunnet bo uten hage.

Anonymkode: 2f44c...31c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hage i seg selv er kanskje ikke så viktig - men uteplass og en viss «space» kan være det for mange! Der det er hage er det som oftest litt space så man ikke bor helt «oppi» naboene..

Kanskje det jeg egentlig begynner å kjenne på, at vi skulle hatt mer space.  Vi har supre naboer, men det blir jo litt tett på på sommerstid! Hører hvis naboen slipper en fjert 😅 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er ikke viktig, rett og slett.

Nå har jeg ikke barn ennå, men dette er noe jeg mener uavhengig av å ha barn eller ikke. Bor i blokk, og vi kommer ikke til å flytte herfra (vel, det er lite sannsynlig ihvertfall). Barna har en hel skog utenfor de kan boltre seg i, hage er ikke nødvendig. Det er også flotte og store grøntområder rundt blokkene, deriblant flere lekeplasser. Barna får lære seg å leke der, akkurat som jeg gjorde da jeg vokste opp i blokk. Ble folk av meg og. ;)

Endret av SPOCA
Skrevet

Hage er ikke nødvendig så lenge det er lekeområder rett ved. Og klart barna ønsker seg trampoline, men de klarer seg veldig fint uten. Vi bor tett og vi må ta hensyn til naboene, så barna får ikke trampoline mens vi bor her. 

Anonymkode: e5476...7cc

• Liker 1
Skrevet

I grunnen høres det for meg mest ut som at det er tettheten til naboene som er problemet.  Du er redd for at ungene skal støye for mye om de har en trampoline.  Det høres heller ikke optimalt ut verken for barn eller foreldre.  

Vi har stor tomt og hage, men hagen betyr mest for meg (interesse/hobby).  Ungene våre, og nå barnebarna,  liker friheten der best.  Å rope, støye, løpe og herje er en selvfølge for dem.  De har aldri vært nødt til å ta hensyn til naboer.   

Selv er jeg vokst opp i rekkehusleilighet, så jeg vet hva du snakker om.  Om jeg var deg, og hadde mulighet, så hadde jeg flyttet til et mer privat område.  

• Liker 1
Skrevet

Under Korona har jeg virkelig begynt å verdsette hagen vår. Det har vært gull å ha med små barn. Vi har ikke stor hage, men en liten gressflekk å trille litt ball på, et sted til trampolina og en terrasseplatting med gode solforhold. Helt perfekt.

Anonymkode: 08f12...3a4

• Liker 2
Skrevet

Har 1 mål med hage. Og fytti grisen for et ork!  Klippe gress, klippe hekk. 
Vi skal kvitte oss med hagen, og lage stor uteplass med mye altan i stede. 

Anonymkode: b3190...e10

Skrevet

For meg personlig er hage veldig viktig. Vi liker både å jobbe der, og slappe av der. Så har vi både solplasser og skyggeplasser hele dagen.

Anonymkode: 55f47...9a7

• Liker 2
Skrevet

Tror det er viktig for føttene å ha litt ujevnt underlag. Dessuten er det fantastisk deilig å få barbent i grass. ;)

Andre uteområder kan oppveie for det å ha hage selv.

Anonymkode: 1c83b...15c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi bygde terrassen for bare to år siden😅 Vurderte da en liten hageflekk, men det er så utrolig mye munkelus og kryp her vi bor, bor rett i ett skogholt så mannen så for seg det ville bli mye småkryp i gresset. 

ts

Wow, Finns det så pysete menn 😳

Anonymkode: bbbed...2e5

Skrevet

Hage er veldig viktig for oss etter at vi fikk barn. Vi slipper å måtte drasse med lekene til nærmeste park og vi trenger ikke å stresse med å få med oss alt hjem igjen. 

Stas å kunne sole seg uten tilskuere også. 

Anonymkode: ca11d...f76

Skrevet

Har barn, men hage er ikke så viktig. Vi har bare en bitteliten flekk som hunden bruker, den dagen han er død og ungen er større, så blir det platting på hele greia. Uteplass er derimot fint. Vi drar uansett til lekeplassen hvis vi skal ut.

Anonymkode: 8e8e5...c2d

• Liker 1
Skrevet

Har ikke barn, og tenker å kjøpe bolig om et års tid. Hage er for meg viktigere enn størrelse, omtrent like viktig som beliggenhet. Drømmer om å plante masse, akkurat nå må jeg begrense meg til potter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kanskje det jeg egentlig begynner å kjenne på, at vi skulle hatt mer space.  Vi har supre naboer, men det blir jo litt tett på på sommerstid! Hører hvis naboen slipper en fjert 😅 

Æsj.. ja det hadde jeg faktisk blitt gal av.. med alle krav på jobb, hjemme, og med det temp de fleste av oss lever i i dag trenger man definitivt å kunne slappe av når man kommer hjem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...