Thaila Skrevet 29. november 2020 #1 Skrevet 29. november 2020 Har angst av å i det hele tatt skrive den tråden. Har en smule OCD også, men lurer på hva som er «normalt» her. Jeg holder ikke på med hest selv, men på jobben en dag så måtte jeg skuffe vekk en del hestemøkk og putte det i søplesekker og jeg hadde på meg noen arbeidshansker som jeg er redd fikk hestemøkk på seg. Så jeg lurer på om jeg bare skal kaste de, eller om dere ville ha vaska de? Mye mulig jeg kaster dem uansett, men hva tenker dere hestefolk er normalt her, er jeg overhysterisk?
Flamme Skrevet 29. november 2020 #2 Skrevet 29. november 2020 Du bare vasker de. Hestemøkk er ikke det samme som hundebæsj og kattebæsj. 6
Thaila Skrevet 29. november 2020 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2020 Flamme skrev (1 minutt siden): Du bare vasker de. Hestemøkk er ikke det samme som hundebæsj og kattebæsj. Jeg googla hestemøkk og det sto at det var bakterier i den som ikke er bra for mennesker. Og tror ikke hanskene kan vaskes i maskin, så da må jeg i tilfellet sprite dem eller noe 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #4 Skrevet 29. november 2020 1 minutt siden, Thaila said: Jeg googla hestemøkk og det sto at det var bakterier i den som ikke er bra for mennesker. Og tror ikke hanskene kan vaskes i maskin, så da må jeg i tilfellet sprite dem eller noe 🤷♀️ All møkk har e-coli i seg, som ikke er bra å få i seg. Samme med møkka hos oss mennesker. Men arbeidshansker kan fint vaskes. Hvis ikke er det ikke dyrt å kjøpe nye hvis du har så angst Anonymkode: d1520...f65 2
Scoops Skrevet 29. november 2020 #5 Skrevet 29. november 2020 Bare vasker de ,hestemøkk er nå ikke det verste du kan være borti 3
Flamme Skrevet 29. november 2020 #6 Skrevet 29. november 2020 Thaila skrev (6 minutter siden): Jeg googla hestemøkk og det sto at det var bakterier i den som ikke er bra for mennesker. Og tror ikke hanskene kan vaskes i maskin, så da må jeg i tilfellet sprite dem eller noe 🤷♀️ Jeg hadde som hestemenneske ikke vasket de en gang siden det er arbeidshansker. 🙈 Har aldri vasket noen av hanskene jeg bruker i stallen. Er ikke sånn at jeg skal spise av de uansett. Du kan evt bare legge de i en bøtte med varmt vann og litt vaskepulver. 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #7 Skrevet 29. november 2020 Unnskyld altså,men som hestemenneske selv er dette er latterlig spørsmål. Hestebæsj er vann, fordøyd gress og mulig en liten dæsj fordøyd korn. Det er ikke verre enn å ta på jord sånn bakteriemessig og med hansker på er det jo ingen fare. Det som kan være farlig med å ta på jord og møkk er om man har små åpne sår og ikke har tatt stivkrampevaksine. Det holder lenge å la de lufte litt, men det er selvfølgelig helt greit å vaske de. Tenk på alle de menneskene som har eller driver med hest og er borti møkk hver dag, vi lever i beste velgående. Kanskje det hjelper på å sette ting i perspektiv. Anonymkode: 1149f...029 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #8 Skrevet 29. november 2020 Jeg har så og si bodd i fjøs og stall store deler av oppveksten min, har hatt sår på hendene og alt selvsagt, aldri tatt noe hensyn til det. Klærne har vært skitne og jeg har bare hengt dem fra meg og tatt dem på meg igjen. Så dette spørsmålet er så langt ute på jorde som det kan få blitt for meg. Tenker at slik blir det når folk kommer så langt bort fra naturen som vi har kommet i dag. Anonymkode: 6470e...ee0 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #9 Skrevet 29. november 2020 Hvis de ikke kan vaskes, kan du legge hanskene i en bøtte og helle Vircon-S oppi til det dekker hanskene. Jobber i rideskole og må sprite utstyret til alle hestene mellom hver elev, før rideskolen starter og etter rideskolen er ferdig. Det blir fort 40 runder nedi Vircon-bøtta daglig. Hanskene jeg bruker på jobb tåler ikke vask, men har holdt seg fine selv om de har fått såpass mye Vircon på seg mer eller mindre daglig det siste halvåret. Vil legge til at Vircon-S ikke er samme Vircon som brukes av renholdere på sykehus, på laboratorier osv. Dypper du hendene i det får du vondt. Snakker av erfaring. Anonymkode: 4c751...dae 1
Thaila Skrevet 29. november 2020 Forfatter #10 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis de ikke kan vaskes, kan du legge hanskene i en bøtte og helle Vircon-S oppi til det dekker hanskene. Jobber i rideskole og må sprite utstyret til alle hestene mellom hver elev, før rideskolen starter og etter rideskolen er ferdig. Det blir fort 40 runder nedi Vircon-bøtta daglig. Hanskene jeg bruker på jobb tåler ikke vask, men har holdt seg fine selv om de har fått såpass mye Vircon på seg mer eller mindre daglig det siste halvåret. Vil legge til at Vircon-S ikke er samme Vircon som brukes av renholdere på sykehus, på laboratorier osv. Dypper du hendene i det får du vondt. Snakker av erfaring. Anonymkode: 4c751...dae Takk for svar 😊 Er denne spritingen noe dere starta med på grunn av korona, eller gjorde dere det allerede? Virker som at Vircon-S er beregna for dyr, så regner med at det allerede var rutine allerede? Grunnen til jeg spør, for dere som synes det var provoserende er fordi jeg lurer på hva som er normalt rett og slett, og på om tankene mine er rasjonelle. Jeg kunne jo bare ha kasta dem og blitt ferdig med saken, men jeg prøver å ikke overdramatisere ting, for min egen del også. Det overrasker meg ikke at mange ikke bryr seg om sånt, men det er vanskelig for min del å ikke tenke på at man kan blir syk osv. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #11 Skrevet 29. november 2020 Thaila skrev (2 minutter siden): Takk for svar 😊 Er denne spritingen noe dere starta med på grunn av korona, eller gjorde dere det allerede? Virker som at Vircon-S er beregna for dyr, så regner med at det allerede var rutine allerede? Grunnen til jeg spør, for dere som synes det var provoserende er fordi jeg lurer på hva som er normalt rett og slett, og på om tankene mine er rasjonelle. Jeg kunne jo bare ha kasta dem og blitt ferdig med saken, men jeg prøver å ikke overdramatisere ting, for min egen del også. Det overrasker meg ikke at mange ikke bryr seg om sånt, men det er vanskelig for min del å ikke tenke på at man kan blir syk osv. Akkurat nå er det på grunn av korona, men vi har alltid hatt Vircon-S i stallen i tilfelle utbrudd av smittsomme sykdommer blant hestene, for eksempel. Anonymkode: 4c751...dae 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #12 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har så og si bodd i fjøs og stall store deler av oppveksten min, har hatt sår på hendene og alt selvsagt, aldri tatt noe hensyn til det. Klærne har vært skitne og jeg har bare hengt dem fra meg og tatt dem på meg igjen. Så dette spørsmålet er så langt ute på jorde som det kan få blitt for meg. Tenker at slik blir det når folk kommer så langt bort fra naturen som vi har kommet i dag. Anonymkode: 6470e...ee0 Sier meg enig her. Jeg er omtrent oppvokst i dyr og skitt🤣 og hele mitt voksne liv har jeg gått i fjøsen med sauer, geiter, kyr, hester og høner. Skitt på hansker har vært det minste problemet😅 Kan finne på å både spise, drikke, og ta en snus med skittne hender til og med. Er aldri syk, og har aldri blitt syk av det. Anonymkode: 12df3...5d8 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #13 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Sier meg enig her. Jeg er omtrent oppvokst i dyr og skitt🤣 og hele mitt voksne liv har jeg gått i fjøsen med sauer, geiter, kyr, hester og høner. Skitt på hansker har vært det minste problemet😅 Kan finne på å både spise, drikke, og ta en snus med skittne hender til og med. Er aldri syk, og har aldri blitt syk av det. Anonymkode: 12df3...5d8 Nettopp, handlevogna på Coop er nok verre. Kan ikke skjønne hva det er man skal «få» av hestemøkk. Anonymkode: 6470e...ee0
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #14 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettopp, handlevogna på Coop er nok verre. Kan ikke skjønne hva det er man skal «få» av hestemøkk. Anonymkode: 6470e...ee0 Ja, handlevogner er ekkle😂 særlig nå sprites handtaket skikkelig🙈 Skjønner ikke heller hva man ka få av hestemøkk.. kanskje man blir urven om man spiser det, i mengder eneste🤣 Anonymkode: 12df3...5d8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #15 Skrevet 30. november 2020 Sier alltid at der er skitten du ikke ser som er skummel. For eksempel handlevogner, dørhåndtak og offentlige toaletter. Jeg ville vært mye mer bekymra for det😂 Anonymkode: 12df3...5d8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #16 Skrevet 30. november 2020 Thaila skrev (12 timer siden): Takk for svar 😊 Er denne spritingen noe dere starta med på grunn av korona, eller gjorde dere det allerede? Virker som at Vircon-S er beregna for dyr, så regner med at det allerede var rutine allerede? Grunnen til jeg spør, for dere som synes det var provoserende er fordi jeg lurer på hva som er normalt rett og slett, og på om tankene mine er rasjonelle. Jeg kunne jo bare ha kasta dem og blitt ferdig med saken, men jeg prøver å ikke overdramatisere ting, for min egen del også. Det overrasker meg ikke at mange ikke bryr seg om sånt, men det er vanskelig for min del å ikke tenke på at man kan blir syk osv. Skjønner, du er ikke sikker på om dine følelser rundt det er rasjonelle eller ikke, og trenger andre sine synspunkt. De som driver med hest ville ikke tenkt noe som helst på det. Jeg hadde hest i mine yngre dager, og hestemøkk på klær og hansker var aldri noe problem for min del. Jeg liker å være ren og vasker henda ofte, men hestemøkk er ikke som hunde- eller kattebæsj. Hestemøkk er høy, gress, kanskje litt korn. Å kaste hanskene er kanskje litt drastisk. Men, du kan legge de i en bøtte med varmt vann og litt vaskepulver (vaskepulver for oppvaskmaskin løser opp skitt veldig bra. Vanlig vaskepulver for klær fungerer også). Etter en time kan du skylle de av godt og henge de til tørk 🙂 Anonymkode: e3735...fc7 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #17 Skrevet 30. november 2020 Det er ikke normalt å vaske hansker og andre ytterklær hver dag. Desinfeksjon som virkon-s brukes ikke daglig med mindre det er smitteutbrudd og man bruker utstyr på flere staller/mange mennesker. Hestefolk vasker hender og vasker klær i maskina som folk flest. Anonymkode: 1149f...029
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #18 Skrevet 30. november 2020 Hestebæsj er noe av det minst ekle på jorda, det er jo bare fordøyd gress. Anonymkode: 146f8...d88 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #19 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hestebæsj er noe av det minst ekle på jorda, det er jo bare fordøyd gress. Anonymkode: 146f8...d88 Det har jo vært inni et stor dyr da uavhengig om det er gress. Mange av sykdommene vi har kommer jo faktisk fra dyr. Anonymkode: 8ff85...2a6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #20 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det har jo vært inni et stor dyr da uavhengig om det er gress. Mange av sykdommene vi har kommer jo faktisk fra dyr. Anonymkode: 8ff85...2a6 Ja, vi har hatt fugle- og svineinfluensa, så da venter du bare på hesteinfluensaen? Anonymkode: 2e3d0...2e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå