AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #1 Skrevet 29. november 2020 Det er menneskelig å gjøre feil. Samtidig får jeg noen ganger lyst til å gjemme meg i en mørk krok hver gang jeg gjør noe jeg skammer meg over, og kjenner veldig på det. Jeg vet man bare må gå videre og lære av det, men det er vanskelig av og til. Faktisk gjør det selvtillitten dårligere når jeg begynner å mislike meg selv for alle feil jeg gjør. Noen tips her til hvordan takle følelser som skyld og skam? Anonymkode: 7c4a0...18b 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2 Skrevet 29. november 2020 Øvelse. Stå i det, ikke unnvik situasjoner som kan skape skyld/ skam. Det tar en god stund, men det er bare mengdetrening som må til. ❤️ Anonymkode: 057e1...148
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #3 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Øvelse. Stå i det, ikke unnvik situasjoner som kan skape skyld/ skam. Det tar en god stund, men det er bare mengdetrening som må til. ❤️ Anonymkode: 057e1...148 Takk ❤️ Men hva mener du med å ikke unnvike situasjoner? Noen ganger handler det om feil jeg gjør som jeg helst ikke skulle gjort, fordi det har gått negativt utover andre, eller annet jeg blir flau over. Ikke det at jeg gjør vonde ting mot andre med vilje eller oftere enn normalt, men kjenner veldig på skyld og skam de gangene det skjer, og spesielt hvis jeg klarer å gjøre samme feil to ganger fordi jeg ikke er forsiktig nok. Anonymkode: 7c4a0...18b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #4 Skrevet 29. november 2020 Skill mellom skyld og skam. Skyldfølelse er berettiget, noe du skal føle når du har gjort noe galt. Skamfølelse kommer når du har gjort noe du ikke kunne noe for, eller når noen har trådt over grensene dine. Anonymkode: 84f3a...d8b
Silva Pluvialis Skrevet 29. november 2020 #5 Skrevet 29. november 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 29.11.2020 den 14.45): Skill mellom skyld og skam. Skyldfølelse er berettiget, noe du skal føle når du har gjort noe galt. Skamfølelse kommer når du har gjort noe du ikke kunne noe for, eller når noen har trådt over grensene dine. Anonymkode: 84f3a...d8b Ikke all skyldfølelse er berettiget. Skyldfølelse skal man ha om man gjør noe galt, men hvis man går rundt med kronisk skyldfølelse helt uten grunn så er det veldig skadelig. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #6 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skill mellom skyld og skam. Skyldfølelse er berettiget, noe du skal føle når du har gjort noe galt. Skamfølelse kommer når du har gjort noe du ikke kunne noe for, eller når noen har trådt over grensene dine. Anonymkode: 84f3a...d8b Tror jeg kjenner en del på begge deler, kanskje mest skyld. Skyldfølelsen jeg får er sterk, selv om det jeg har har gjort bare er litt galt og var et uhell/på grunn av for lite betenksomhet fra min side. Er av og til for urimelig med meg selv tror jeg, noe som gjør at jeg begynner å mislike meg selv på en måte. Anonymkode: 7c4a0...18b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #7 Skrevet 29. november 2020 Uatskillelig skrev (15 minutter siden): Ikke all skyldfølelse er berettiget. Skyldfølelse skal man ha om man gjør noe galt, men hvis man går rundt med kronisk skyldfølelse helt uten grunn så er det veldig skadelig. Et skrekkeksempel er da jeg f.eks., tok på meg skyld for et dødsfall selv om personen døde av en sykdom jeg ikke hadde forårsaket. Det er destruktivt. Har heldigvis ikke opplevd det siste der selv. Håper det går bedre med deg nå ❤️ Anonymkode: 7c4a0...18b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #8 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk ❤️ Men hva mener du med å ikke unnvike situasjoner? Noen ganger handler det om feil jeg gjør som jeg helst ikke skulle gjort, fordi det har gått negativt utover andre, eller annet jeg blir flau over. Ikke det at jeg gjør vonde ting mot andre med vilje eller oftere enn normalt, men kjenner veldig på skyld og skam de gangene det skjer, og spesielt hvis jeg klarer å gjøre samme feil to ganger fordi jeg ikke er forsiktig nok. Anonymkode: 7c4a0...18b Noen unngår situasjoner hvor man har opplevd skyldfølelse og skam før, for eksempel sosiale situasjoner. Det jeg mente var at du må leve mest mulig normalt og ikke være redd for skam/ skyldfølelse. Når det gjelder kommentaren om at skyldfølelse er berettiget så er dette bare tull, hvis man har opplevd en del dobbeltkommunikasjon eller passiv aggressive mennesker i oppveksten kan man ofte slite med uberettiget skyldfølelse og skam. Feil sier man unnskyld for også blir man ferdig med det, det kan skje hvem som helst og når som helst. Jeg har hatt det på denne måten, men med masse mengdetrening så påvirker det meg heldigvis ikke lengre. Ønsker deg masse lykke til ❤️ Anonymkode: 057e1...148
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #9 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skill mellom skyld og skam. Skyldfølelse er berettiget, noe du skal føle når du har gjort noe galt. Skamfølelse kommer når du har gjort noe du ikke kunne noe for, eller når noen har trådt over grensene dine. Anonymkode: 84f3a...d8b Både skyldfølelse og skam kan være berettiget eller uberettiget. Skam er en følelse som skal hindre deg fra å fortsette å gjøre alvorlige feil, skyldfølelse skal si ifra når du har gjort noe du ikke burde. Uberettiget skam og skyldfølelse kommer ofte av at man har vært mye borti mennesker som bruker samvittighet som spill, eller passiv aggressivitet for å styre andre og da blir filteret for skam og skyldfølelse litt feil. Anonymkode: 057e1...148 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #10 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk ❤️ Men hva mener du med å ikke unnvike situasjoner? Noen ganger handler det om feil jeg gjør som jeg helst ikke skulle gjort, fordi det har gått negativt utover andre, eller annet jeg blir flau over. Ikke det at jeg gjør vonde ting mot andre med vilje eller oftere enn normalt, men kjenner veldig på skyld og skam de gangene det skjer, og spesielt hvis jeg klarer å gjøre samme feil to ganger fordi jeg ikke er forsiktig nok. Anonymkode: 7c4a0...18b Prøv å rette sinnet mer utover. Som oftest skal det to til for å krangle. AB 148 over sa noe viktig. Jeg tror at hvis man er påført mye skam i oppveksten kan det ha ringvirkninger senere. Anonymkode: 18160...d72
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #11 Skrevet 29. november 2020 Takk for alle svar Anonymkode: 7c4a0...18b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå