Gå til innhold

Hodepine av briller! HJELP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ung voksen på 18 år. Har fått hodepine hver dag nesten siden jeg begynte med briller har jeg merka. Begynte for 2 måneder siden og kjenner at jeg må ta en powernap nesten hver eneste kveld på grunn av at jeg er så sliten. Det kan ha noe med at jeg sover bare 6-7 timer noen netter, men likevel. Har også mer å gjøre på fritida og tøffere fag på skolen. Men synes det fortsatt er rart, da jeg før var nesten hadde probemer med å legge meg til å sove siden jeg var så energisk. 

Har også hatt behov for justeringer. Går svært ofte for å justere brillestengene. De kjennes bare så ubehagelige ut hele tida! De har prøvd å justere det, men det går aldri. Det er enten for stramt eller for løst. I tillegg sitter de skjevt så det brillene treffer det ene kinnet, det er så irriterende. Dette har pågått i 2 måneder nå. Fikk egentlig nye innfatninger etter et par uker fra da jeg begynte med briler siden de gamle innfatningene skar i ørene mine. Så de nye har jeg gått ganske lenge med.

Linsene er bedre, for da har jeg ikke brillestengene  styre med. Men har jeg feil styrke hvis jeg ikke ser like tydelig som med briller på? Ser ikke alle bilskilt, spesielt de med grønn bakgrunn på. Da ser jeg veldig dårlig med linsene. De begynte jeg med relativt nylig, da.

Har jeg krav på å få pengen tilbake eller noe? Dette med brillene har pågått i 2 måneder. Kjenner jeg blir irritert når det koster skjorta av meg for briller som ikke engang gjør jobben den skal. Vet ikke om jeg har riktig styrke engang, men ser betydelig tydeligere når jeg dem på, så håper ikke det er noe galt med dem. Hvis det er, så har jeg 3 måneder tilvenningsgaranti som jeg vet om for både glassene og innfatningene. Lurte på om jeg heller bare skal skylde på at jeg ikke har klart å venne meg til glassene for å få pengene tilbake... 

 

Anonymkode: b35eb...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Briller er en vanesak og kan ta tid før man blir vant med dem. De vil også forandre seg etterhvert som du bruker dem. Har du prøvd å justere de selv? Hold stangen under varmt vann og bøy til selv. Kanskje du må ha briller med puter på nesa, kanskje må de justeres og bøyes til. 

Hvordan er styrken på brillene kontra linsene? Hvis de er forskjellige vil øynene bli "forvirra". I tillegg oppfører linser seg annerledes enn f.eks briller når det kommer til synet. Linsa ligger å flyter på øyet og vil hele tiden korrigeres, mens brillene er konstante. 

Ville prøvd å klage, og evt oppsøkt en annen optiker om ikke det retter på seg, men jeg ville gitt det noe mer tid med gradvis tilvenning av brillene. 

Anonymkode: b9515...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1. Briller er en vanesak og kan ta tid før man blir vant med dem. 2. De vil også forandre seg etterhvert som du bruker dem. Har du prøvd å justere de selv? Hold stangen under varmt vann og bøy til selv. 3. Kanskje du må ha briller med puter på nesa, kanskje må de justeres og bøyes til. 

4. Hvordan er styrken på brillene kontra linsene? Hvis de er forskjellige vil øynene bli "forvirra". I tillegg oppfører linser seg annerledes enn f.eks briller når det kommer til synet. Linsa ligger å flyter på øyet og vil hele tiden korrigeres, mens brillene er konstante. 

5. Ville prøvd å klage, og evt oppsøkt en annen optiker om ikke det retter på seg, men jeg ville gitt det noe mer tid med gradvis tilvenning av brillene. 

Anonymkode: b9515...9d0

1. Har brukt de i to måneder snart, tror jeg har blitt ganske vant til dem nå.

2. Ja, har prøvd, men tør ikke gjøre altfor mye. Har prøvd det med å bøye dem undre varmt vann, men får ikke det ordentlig til, så går alltid til optikeren og gjør det.

3. Har neseputer på mine. 

4. Styrken er faktisk helt lik. I den nyeste synstesten fra lineundersøkelsen viste det seg at styrken har økt på 2 måneder, og optikeren sa at de tar lavere styrke på linsene enn det undersøkelsen viser. Venstre øyet ser bedre enn høyre på linsene.

5. Har allerede gitt det mye tid, og blir temmelig lei. Går jeg til en annen optiker vinner den jeg allerede er hos. Har brukt flere tusen kroner på den optikeren, går ikke til en ny og bruker flere tusen til.

 

Anonymkode: b35eb...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilvendt deg brillene? Ellers har du bare begynt å bruke dem hele tida?

I tilvenningsfasen skal du bare bruke dem i 30 min første uken, deretter øke litt. Etter 3 mnd skal du kunne bruke dem hele tida uten "bivirkninger"

Anonymkode: 93aee...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du tilvendt deg brillene? Ellers har du bare begynt å bruke dem hele tida?

I tilvenningsfasen skal du bare bruke dem i 30 min første uken, deretter øke litt. Etter 3 mnd skal du kunne bruke dem hele tida uten "bivirkninger"

Anonymkode: 93aee...464

Aldri fått noe beskjed om det jeg, så har vært helt åpenbart for meg å bruke dem hele tida. Spurte om jeg skulle bruke det bare i klasserommet når jeg så dårlig på tavla, men fikk beskjed om å alltid bruke dem. Da har jeg gått ut ifra det.

Har ikke mye mistanke om at det er glassene som gir meg hodepine, men innfatninga... Men det KAN være glassene også. Da kan jeg jo klage på at jeg ikke fikk noe informasjon om dette dersom det du sier stemmer.

Greia er at jeg ikke hadde så sykt særlig mange problemer med synet før jeg begynte med briller. Så utydelig på tavla, det var alt. I tillegg litt når jeg så på avstand, jeg klarte ikke å fokusere. Men brillene gir meg hodepine nesten hver dag. 

Anonymkode: b35eb...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og du bør ta en synstest hos noen andre og bare dobbeltsjekke at du har riktig styrke på de du har nå!

Anonymkode: 5e50f...77f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at brillene dine er for tunge? Selv klarer jeg ikke å gå med briller som tynger over neseryggen eller ørene, da får jeg hodepine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (14 minutter siden):

Kan det være at brillene dine er for tunge? Selv klarer jeg ikke å gå med briller som tynger over neseryggen eller ørene, da får jeg hodepine. 

Kan hende. 

Kan kjenne de er tyngre enn solbrillene mine, som sitter helt utmerket på plass uten noen problemer.

Anonymkode: b35eb...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare har tatt med på og brukt dem hele tida uten tilvenning er det jo ikke rart! Hvilken amatøroptiker har du gått til? 

Anonymkode: 93aee...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde slikt problem med mine gamle briller med stålinnfatning. Måtte justeres hele tiden, ble aldri fornøyd med neseputene eller noe. Anstrengte muskler rundt og over ørene som ga meg hodepine. For et par uker siden kjøpte jeg nye innfatninger i plast, og jeg er ikke plaget etter jeg fikk disse. Noen ganger trenger øynene pause fra å bruke dem, men har ikke hodepine etter jeg byttet innfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All sannsynligvis har du feil styrke i brillene dine. Du bør få sjekket synet på nytt. Da får man hodepine for man anstrenger seg veldig med og se når styrken er feil. Det har skjedd meg og. Fikk tatt ny test og da måtte styrken reguleres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvis du bare har tatt med på og brukt dem hele tida uten tilvenning er det jo ikke rart! Hvilken amatøroptiker har du gått til? 

Anonymkode: 93aee...464

Hva mener du?

Har prøvd å Google litt her, men finner ingen informasjon om at man ikke kan bruke brillene hele tiden i starten. Men siden du virket så skråsikker, og siden du velger å kalle denne optikeren en amatør, ja da tenker jeg at du vet noe jeg ikke har fått med meg. :) 

Lyst til å linke, eller utdype? :) 

Anonymkode: 539e6...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sheik skrev (2 timer siden):

Jeg hadde slikt problem med mine gamle briller med stålinnfatning. Måtte justeres hele tiden, ble aldri fornøyd med neseputene eller noe. Anstrengte muskler rundt og over ørene som ga meg hodepine. For et par uker siden kjøpte jeg nye innfatninger i plast, og jeg er ikke plaget etter jeg fikk disse. Noen ganger trenger øynene pause fra å bruke dem, men har ikke hodepine etter jeg byttet innfatning.

Mine er i plast.

Anonymkode: b35eb...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mokkilokki skrev (1 time siden):

All sannsynligvis har du feil styrke i brillene dine. Du bør få sjekket synet på nytt. Da får man hodepine for man anstrenger seg veldig med og se når styrken er feil. Det har skjedd meg og. Fikk tatt ny test og da måtte styrken reguleres. 

Tror egentlig det er at innfatningen ikke sitter bra nok... ser veldig godt og trenger ikke anstrenge meg noe. Men med linsene må jeg det.

Anonymkode: b35eb...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kjøpt dem hos Brilleland får du nytt uten problem hvis det er noe som er feil :) 

Anonymkode: f9501...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du har kjøpt dem hos Brilleland får du nytt uten problem hvis det er noe som er feil :) 

Anonymkode: f9501...19b

Er Brilleland ja.

Hva mener du med at jeg får nytt uten problem hvis det er noe feil? Innfatning? Innfatning+glass? Fikk nye innfatninger da mine første ikke passet. Nå ser det ut til at den andre heller ikke passer... Da bytta de bare innfatninger og satt glassene på en ny. Men da hadde jeg svært begrenset med utvalg... Derfor kanskje jeg ikke traff på andre heller.

Anonymkode: b35eb...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du nylig begynt med briller etter linsebruk? 

Da jeg begynte med briller, hadde jeg kun brukt linser flere år i forkant. Brillene (som hadde relativt tykke glass fordi de kun skulle brukes som avlastningsbrille for å få linsefri i perioden) ga meg kvalme, svimmelhet og hodepine fordi jeg ikke var vant med å bruke brilleglass. 

 

Anonymkode: c06c2...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du nylig begynt med briller etter linsebruk? 

Da jeg begynte med briller, hadde jeg kun brukt linser flere år i forkant. Brillene (som hadde relativt tykke glass fordi de kun skulle brukes som avlastningsbrille for å få linsefri i perioden) ga meg kvalme, svimmelhet og hodepine fordi jeg ikke var vant med å bruke brilleglass. 

 

Anonymkode: c06c2...ce0

Nei, begynte med briller først selvsagt. Ny med linsebruk. Har etterkontroll snart. Tror jeg skal klare å få fiksa til riktig styrke på dem. Er verre med brillenes innfatning....

 

Er ganske vant til å bruke brilleglass tror jeg. Det er bare innfatningen som tærer hardt på hodet mitt fordi de er for stramme. Løsner jeg dem blir de for løse og sklir ned.

 

Anonymkode: b35eb...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sinnssykt hodepine hver kveld (spesielt rundt tinningen) da jeg bytta til billigere "plastglass" mot kostbare, tynnere glass. Jeg endte opp med å bytte til tynnere, svindyre glass igjen og hodepinen forsvant umiddelbart. Hvilken glasskvalitet har du? Det lønner seg å bruke ekte, tynne glass vs den billigere varianten, dessverre.

Anonymkode: fe7f6...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...