Gå til innhold

Håndarbeid for reumatiske hender


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var yngre var jeg veldig glad i å strikke, hekle, sy og brodere. Etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg fått mer og mer problemer med reumatisme, og det gir nok tydeligst utslag i svake håndledd. Det går greit å strikke noen masker, men jeg får vondt av gjentagende bevegelser. Etterhvert stivner også fingrene, og jeg blir tvunget til å gi meg før jeg engang har fått strikket en omgang.

De tynneste pinnene klarer jeg ikke holde i det hele tatt, så synål og brodering utgår. Jeg har de siste årene klart å strikke og hekle med tykke pinner, men også dette begynner å bli vanskelig. Har det siste året prøvd å strikke et stort sitteunderlag, men jeg må gi meg nesten med en gang så jeg kommer meg omtrent ikke av flekken.

Jeg savner veldig å ha noe håndarbeid å pusle med. Er det noen som har et forslag til håndarbeid som kanskje kan passe meg? Skjønner at jeg sannsynligvis spør om noe umulig. 
Jeg må kanskje forsøke en helt annen type håndarbeid? Men jeg vet ikke hvilke muligheter som finnes der ute. Jeg er altså åpen for å prøve mye forskjellig.

Anonymkode: de388...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med veving? Vil tro det gir mindre belastning på hender og fingre og vever får man i alle størrelser. 

https://www.spinnvilt.no/veving

Ellers er strikking ofte bra for rheumahender, men man må gjerne prøve seg frem med pinner og garntykkelser OG veldig viktig, det tar tid å bygge opp fleksibiliteten og kraften igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en symaskin som er veldig enkel å bruke. Det er ganske skånsomt

Anonymkode: e80ab...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Sangkor! :opplyser:   Der skulle det være greit å få til kunst uten å måtte holde i for vanskelige ting. :jepp:  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikking hjalp farmor med å ikke stivne i fingrene, men hun måtte tilpasse både pinnestørrelse og garntykkelse etter hva kroppen orket. Sokkestrikk på tykke settpinner var det beste, for da måtte hun stadig bevege hendene for å skifte pinne og snu på strikketøyet samtidig som pinnene og garnet var tykke nok til at det ikke var ubehagelig å holde i det.

Anonymkode: dc05e...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at mange med problemer i hendene av ulike grunner har veldig god nytte av de firkantede pinnene, veit ikke hva det er som gjør at de hjelper, men kanskje verdt å prøve? 

Anonymkode: e981b...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...