Gå til innhold

Tror jeg er psykisk syk....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jente på 25 år her. For tiden sliter jeg veldig med tvangstanker. Jeg kan sjekke ti ganger om jeg har slått av komfyren før jeg skal dra noen sted. Kan sjekke så mange ganger om jeg låste døra før jeg skal legge meg. Jeg kan også stirre lenge for å se om jeg ser riktig om at jeg skrudde av eller låste. Samtidig kan jeg stå å telle. Har også det slik at jeg må legge ting på riktig plass og riktig måte, eller så kommer noe vondt til å skje meg. Sånn har det egentlig foregått så lenge jeg kan huske. Jeg får aldri ro i meg. 

Jeg har også ulike karakterer i hode der jeg kan føle/late som at jeg er noen andre. Dette har jeg ALDRI sagt til noen. Da er jeg jo på en måte ikke meg selv. Jeg vil finne tilbake til meg selv og få en ro i meg. Men jeg skammer meg så over dette. Det har vært slik hele livet. Jeg kom til å tenke over dette mens jeg dusjet. Jeg tenkte at dette er ikke normalt. Jeg skal ikke ha det sånn. 

Det er perioder hvor jeg har mer ro i meg og ikke så ille på tvangstanker, men nå er det veldig ille. Jeg stod i en halvtime i stad å diskuterte med meg selv om jeg skulle ha oboy i melken eller ikke. Hvis jeg tok oboy i melken, så trodde jeg at noe fært vil skje snart. Hvis jeg ikke lagde meg oboy så ville ting være fint. Dette er veldig slitsomt. Jeg har alltid sett meg selv som frisk, men nå begynne jeg å lure på om jeg er psykisk syk. 

Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg skammer meg så mye over dette. Har dere noe råd hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 9ff92...e61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til fastlege og forklar slik som her så kan dere snakke om en evt henvisning til psykolog eller evt annet tilbud fastlegen anbefaler. 

Anonymkode: bd442...5f3

Skrevet

Det du beskriver er jo en form for tvangsadferd. De fleste mennesker har slike ting de driver med i større eller mindre grad, men det er nettopp graden av det som avgjør om det er sykelig eller ikke. Hvis adferden er så utpreget at det går utover måten du lever livet ditt på, om det begrenser deg i ditt daglige liv, så beveger vi oss over dit hvor det er sykelig. 

Det er god hjelp å få mot slike ting. Du kan ta kontakt med fastlegen din, så vil vedkommende henvise deg videre, feks til DPS eller annen tilsvarende behandler. Det som hjalp meg var samtaleterapi og medisiner. Jeg har fortsatt et snev av dette, og det blir ekstra tydelig i perioder i livet der det er mye stress og jeg har en følelse av å miste kontrollen over tilværelsen. Men sånn til vanlig så merker jeg ikke så mye til det lenger. Bortsett fra telling, men det begrenser ikke livet mitt på noen måte egentlig :) Lykke til :)

• Liker 2
Skrevet
Candiru skrev (2 minutter siden):

Det du beskriver er jo en form for tvangsadferd. De fleste mennesker har slike ting de driver med i større eller mindre grad, men det er nettopp graden av det som avgjør om det er sykelig eller ikke. Hvis adferden er så utpreget at det går utover måten du lever livet ditt på, om det begrenser deg i ditt daglige liv, så beveger vi oss over dit hvor det er sykelig. 

Det er god hjelp å få mot slike ting. Du kan ta kontakt med fastlegen din, så vil vedkommende henvise deg videre, feks til DPS eller annen tilsvarende behandler. Det som hjalp meg var samtaleterapi og medisiner. Jeg har fortsatt et snev av dette, og det blir ekstra tydelig i perioder i livet der det er mye stress og jeg har en følelse av å miste kontrollen over tilværelsen. Men sånn til vanlig så merker jeg ikke så mye til det lenger. Bortsett fra telling, men det begrenser ikke livet mitt på noen måte egentlig :) Lykke til :)

Jeg skal vurdere fastlegen. 

Det er mye stress i livet mitt nå egentlig. Mormor døde for litt siden og nå skal en til i nær omgangskrets dø. Det er også eksamensperiode samtidig som jeg er stupforelsket. Så det er veldig mye mer som foregår i livet mitt enn det pleier. Noe som kanskje tar på

Anonymkode: 9ff92...e61

Skrevet

Jeg også sjekker over om jeg skrudde av komfyrplate eller låste døra.

Men ikke hele tiden, hver eneste dag

Skrevet

Hei! Dette høres ikke godt ut. Slik du beskriver det virker det som at du disse tankene opptar mye av tiden din og energien din, og at det går ut over livskvaliteten din. Jeg kjenner igjen mye av beskrivelsene dine fra hvordan min søster som har hatt en veldig alvorlig grad av OCD beskriver seg. Hun var veldig syk, og jeg sier på ingen måte at du har en alvorlig grad, men jeg synes det høres ut som at du absolutt bør ta kontakt med fastlegen og beskrive det du skriver om her og få en utredning for OCD. Kanskje lese opp innlegget ditt til og med! For du beskriver hvordan du har det godt her. 

OCD har fått et utrolig mye bedre behandlingstilbud de siste 5-10 årene. Hvert fylke (mener jeg, tror ikke det er hver kommune, men kan være det og) har nå et eget OCD team og behandlingen har gode resultater. Behandlingen er strategisk og basert på eksponeringsterapi, og det er så absolutt gode muligheter for å leve godt med OCD. Dette er en psykisk lidelse som kun blir verre om man ikke jobber med den, så å få kartlagt om man har det og å få behandling hvis det er aktuelt er superviktig. 

Du er på god vei ved at du klarer selv å se at du strever med disse tankene! Og veldig lurt av deg å få en time hos fastlegen. Lykke til! 

Anonymkode: 41ada...b17

Skrevet

Og en ting til! Du har ingenting å skamme deg over! OCD er bare hjernen som tar sin oppgave med å beskytte deg altfor alvorlig og varsler deg om farer den tror er der men som egentlig ikke er reelle. Dette er ikke din skyld. Du hadde ikke skammet deg om nyren din jobbet litt utenom sånn den vanligvis skal, og hjernen er bare et organ det også. Noen ganger spiller den oss puss! Du er sterk som tør å ta inn over deg at du kanskje trenger hjelp, og som ber om og oppsøker hjelp. Og det finnes mange mennesker som ønsker å hjelpe deg, som forstår din situasjon. Du er ikke alene! 

Anonymkode: 41ada...b17

Skrevet

Ta deg en tur til fastlegen.

I mellomtiden kan du prøve å si høyt "døren er låst" når du har sjekket at den er låst. Jeg hadde en periode hvor jeg også sjekket om døren var låst x antall ganger, men etter at jeg begynte å si det høyt så ga det seg. 

Anonymkode: ac7ac...bf8

Skrevet

Det høres ut som du strever med OCD, ja. Ring lege og få henvisning til DPS. Der vil du bli utredet med spørsmålsskjema og samtaler/behandling. 

Anonymkode: a9ce9...2fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...