AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #1 Skrevet 28. november 2020 En person som sier at ei vennine tar 110 tabeletter om dagen fordi hun er syk med nyreskader.. Trur dere på det? 110 tabeletter hørtes utroligt mye ut. bare spør av nysjerrighet. Anonymkode: befd4...477
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #2 Skrevet 28. november 2020 Høres ikke sannsynlig ut. Mulig hun må ta mye medisiner, men da får hun sannsynligvis ikke et så stort ANTALL tabletter... 🤷🏼♀️ Anonymkode: 0e75f...dfa 3
Chomsky89 Skrevet 28. november 2020 #3 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En person som sier at ei vennine tar 110 tabeletter om dagen fordi hun er syk med nyreskader.. Trur dere på det? 110 tabeletter hørtes utroligt mye ut. bare spør av nysjerrighet. Det er mulig ja, men da bør det jo være en mangel på tabletter med større doser eller noe.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #4 Skrevet 28. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Høres ikke sannsynlig ut. Mulig hun må ta mye medisiner, men da får hun sannsynligvis ikke et så stort ANTALL tabletter... 🤷🏼♀️ Anonymkode: 0e75f...dfa Klarer ikke å se for meg det. Jeg kjenner ei som tar totalt 30 tabeletter vær dag, men det er fordi hun har fibromylalgi og har store smerter, men igjen, da er hun så neddopa av medesiner at hun nesten ikke er oppegående, vil bare sove etc. Men 110 hørtes umuligt ut for min del Anonymkode: befd4...477
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #5 Skrevet 28. november 2020 1 minutt siden, Chomsky89 said: Det er mulig ja, men da bør det jo være en mangel på tabletter med større doser eller noe. Så lettere sagt. Medesiner som reduserer bivirkninger til den og den etc ? Anonymkode: befd4...477
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #6 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Klarer ikke å se for meg det. Jeg kjenner ei som tar totalt 30 tabeletter vær dag, men det er fordi hun har fibromylalgi og har store smerter, men igjen, da er hun så neddopa av medesiner at hun nesten ikke er oppegående, vil bare sove etc. Men 110 hørtes umuligt ut for min del Anonymkode: befd4...477 ?! Hvor kan jeg signere for å få smertestillende pga fibromyalgi? Ta paracet ved behov er det jeg har fått beskjed om ved hver instanse jeg har vært innom... Anonymkode: 6bd87...beb
Chomsky89 Skrevet 28. november 2020 #7 Skrevet 28. november 2020 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så lettere sagt. Medesiner som reduserer bivirkninger til den og den etc ? Lettere sagt: forskellige Tabletter inneholder forskjellige mengder av det relevante stoffet du trenger. 1 flaske alkohol kan inneholde 96% alkohol, men det kan også være 1 pils. Endret 28. november 2020 av Chomsky89
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #8 Skrevet 28. november 2020 Nei, man kan ikke det. Eller man kan i teorien det? men det er virkelig ikke bra for kroppen. Ingen lege ville skrevet ut 110 tabletter til dagen. Anonymkode: a8bf1...f5f 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #9 Skrevet 28. november 2020 110 høres usannsynlig ut. Selv om det bare finnes lavdose tabletter og hun trenger høy dose og denne er utsolgt så allikevel nei. Om tabletten fantes i 10 mg og hun trengte 1000 mg.. nei. Dette tror jeg ikke på. Sikkert noen som trenger mange men ikke så mange. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ?! Hvor kan jeg signere for å få smertestillende pga fibromyalgi? Ta paracet ved behov er det jeg har fått beskjed om ved hver instanse jeg har vært innom... Anonymkode: 6bd87...beb Tramadol eller sarotex. Sistnevnte er antidepressiva som også kan brukes mot nervesmerter og migrene. Kjenner en som fikk et nytt liv med den. Begge to sterkt vanedannende og med litt bivirkninger. Om det ikke er tvingende nødvendig så bør man holde seg til paracet. Anonymkode: c88c2...577
Chomsky89 Skrevet 28. november 2020 #10 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, man kan ikke det. Eller man kan i teorien det? men det er virkelig ikke bra for kroppen. Ingen lege ville skrevet ut 110 tabletter til dagen. Det er noen spesifikke omstendigheter som krever det. Medisinmangel feks.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #11 Skrevet 28. november 2020 Tror kroppen hadde spydd ut tablettene før hun rakk å ta 110 piller. Av egen erfaring så spyr kroppen ut om det blir for mye. Dette vil også gifttelefonen kunne fortelle Anonymkode: f9ffb...c8d 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #12 Skrevet 28. november 2020 Det kommer an på hva som skal behandles og hva slags virkestoff det er snakk om. 5 tabletter kan inneholde like mye virkestoff som 30. Jobbet med syke i 16 år men har aldri hørt om noen som tar 110 tabletter uansett hvor mange diagnoser de har. Anonymkode: fc481...74b 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #13 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 110 høres usannsynlig ut. Selv om det bare finnes lavdose tabletter og hun trenger høy dose og denne er utsolgt så allikevel nei. Om tabletten fantes i 10 mg og hun trengte 1000 mg.. nei. Dette tror jeg ikke på. Sikkert noen som trenger mange men ikke så mange. Tramadol eller sarotex. Sistnevnte er antidepressiva som også kan brukes mot nervesmerter og migrene. Kjenner en som fikk et nytt liv med den. Begge to sterkt vanedannende og med litt bivirkninger. Om det ikke er tvingende nødvendig så bør man holde seg til paracet. Anonymkode: c88c2...577 Sarotex er ikke sterkt vanedannende, det er muskelavslappende medikament. Tramadol er opioid og DE er sterkt vanedannende. Anonymkode: fc481...74b 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #14 Skrevet 28. november 2020 Altså, tabletter kommer jo i forskjellig styrke slik at man ikke skal trenge å ta 110 (!!). F.eks. en tablett av samme legemiddel kan inneholde 1 mg, 2 mg, 5 mg, 10 mg, av virkestoffet, osv. nettopp av denne årsaken. Så nei, jeg synes ikke dette høres rimelig ut. Anonymkode: e3e79...485 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #15 Skrevet 28. november 2020 I så fall tenker jeg det handler om at hun tar veldig mye kosttilskudd Anonymkode: 4c6a2...473 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #16 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): 110 høres usannsynlig ut. Selv om det bare finnes lavdose tabletter og hun trenger høy dose og denne er utsolgt så allikevel nei. Om tabletten fantes i 10 mg og hun trengte 1000 mg.. nei. Dette tror jeg ikke på. Sikkert noen som trenger mange men ikke så mange. Tramadol eller sarotex. Sistnevnte er antidepressiva som også kan brukes mot nervesmerter og migrene. Kjenner en som fikk et nytt liv med den. Begge to sterkt vanedannende og med litt bivirkninger. Om det ikke er tvingende nødvendig så bør man holde seg til paracet. Anonymkode: c88c2...577 Herregud🙄 sarotex er ikke vanedannende. Det er et -gammelt brukt- antidepressiva som brukes som nevrologiske og revmatiske sykdommer blant annet. For fibromyalgi kan man blant annet få sarotex, neurotin, cymbalta, lyrica. Ved stort funksjonsfall og sterke smerter; sterkere smertestillende som Paralgin forte, Nobligan/Tramadol etc. Know your facts. Anonymkode: 3c46b...2ee 1
Leo Skrevet 28. november 2020 #17 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): ?! Hvor kan jeg signere for å få smertestillende pga fibromyalgi? Ta paracet ved behov er det jeg har fått beskjed om ved hver instanse jeg har vært innom... Anonymkode: 6bd87...beb Du kan ikke signere noe sted og det skal du strengt tatt være glad for! Det er, som nevnt over her, en del medikamenter som brukes, men felles for dem er en liste med bivirkninger som er lang som et vondt år. Sarotex gir bl.a. vektøkning hos mange og selv om man gjerne sier at de ikke er vanedannende så bør de ikke seponeres brått. Selv har jeg blitt sterkt frarådet å bruke dem på grunn av tilleggsdiagnoser. Jeg får Tramadol, men siden de er sterkt avhengighetsskapende er både legen og jeg enig om at de ikke kan brukes regelmessig. Ellers er det Paracet som gjelder, men de skal man som kjent ikke heller ta for mye av. Ut over det så tror jeg ikke noe på at noen får utskrevet 30 tabletter om dagen fordi de har fibromyalgi (Og for så vidt heller ikke at noen får 110 tabletter om dagen mot noe som helst annet). Da er det noe som skurrer veldig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #18 Skrevet 28. november 2020 Kan kanskje være en talemåte på at hun føler hun tar sykt mye tabletter? Ellers vet jeg at mange bruker ekstreme mengder kosttilskudd som de har lest på nettet at hjelper mot fibromyalgi osv. Det er jo penger rett i dass, så håper ikke hun gjør det. Uansett, ufint å stille spørsmål ved om hun juger. Jeg tror de med fibromyalgi allerede er livredd for at folk skal tro de overdriver/faker, så la dette ligge. Anonymkode: fb4b4...cc6
Leo Skrevet 28. november 2020 #19 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kan kanskje være en talemåte på at hun føler hun tar sykt mye tabletter? Ellers vet jeg at mange bruker ekstreme mengder kosttilskudd som de har lest på nettet at hjelper mot fibromyalgi osv. Det er jo penger rett i dass, så håper ikke hun gjør det. Uansett, ufint å stille spørsmål ved om hun juger. Jeg tror de med fibromyalgi allerede er livredd for at folk skal tro de overdriver/faker, så la dette ligge. Anonymkode: fb4b4...cc6 Men nå var det vel ikke personen som ble nevnt i HI som hadde fibromyalgi. Det kom senere. Bortsett fra det er jeg enig med deg. Dette er uansett ikke noe man tar opp eller stiller direkte spørsmål om.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #20 Skrevet 28. november 2020 1 hour ago, Leo said: Du kan ikke signere noe sted og det skal du strengt tatt være glad for! Det er, som nevnt over her, en del medikamenter som brukes, men felles for dem er en liste med bivirkninger som er lang som et vondt år. Sarotex gir bl.a. vektøkning hos mange og selv om man gjerne sier at de ikke er vanedannende så bør de ikke seponeres brått. Selv har jeg blitt sterkt frarådet å bruke dem på grunn av tilleggsdiagnoser. Jeg får Tramadol, men siden de er sterkt avhengighetsskapende er både legen og jeg enig om at de ikke kan brukes regelmessig. Ellers er det Paracet som gjelder, men de skal man som kjent ikke heller ta for mye av. Ut over det så tror jeg ikke noe på at noen får utskrevet 30 tabletter om dagen fordi de har fibromyalgi (Og for så vidt heller ikke at noen får 110 tabletter om dagen mot noe som helst annet). Da er det noe som skurrer veldig. Er ikke bare for fibromylalgi. Men hun hadde paracet, noe deprisjonsmedesiner, sovetabeletter, og allergitabeletter og noe annet, rundt 10 stykker. Så totalt rundt 30, siden hun tok 10 om morgenen, 8-9 på ettermiddag og på kvelden Anonymkode: befd4...477
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå