Gå til innhold

Letteste vei til undervisningskompetanse i diverse almennfag

Fremhevede innlegg

Skrevet
ajarRun skrev (33 minutter siden):

Har ikke undervisningskompetanse ennå, kanskje, må bli ferdig med master. Jeg har mer utdanning enn en trafikklærer.

Matte er ikke vanskelig, og grunnen til at jeg tok enkel matte var at jeg var opptatt med å gjøre de viktige tingene i vgs, sosialisering og danning. Å lære av en eller annen pensjonist hvordan man løser en ligning er lite hensiktsmessig bruk av sine formative år.

Det er jo flere hundre universitet og høyskoler, å gå gjennom alle tar en god del tid. Det er ikke vanskelig, det er tidkrevende, derfor trenger jeg råd.

Lykke til... det tror jeg du vil trenge...

Anonymkode: 1b193...940

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men synes du burde bli lærer. Et system (elevene og skoleverket) har alltid godt av å få inn en fagperson med et annet perspektiv. I tillegg vil du selv få erfaring av hvordan systemet fungerer på innsiden, som igjen kan gi deg ny kunnskap om hvorfor ting er som de er. Men om du vil endre skoleverket bør du kanskje satse på politikken, det er ikke sikkert du får påvirket systemet som en "vanlig" ansatt. Og fagbrev burde blitt verdsatt i større grad. Ikke alle må sluses gjennom de teoretiske retningene. 

Anonymkode: b6391...d7d

Skrevet
ajarRun skrev (8 timer siden):

Har ikke undervisningskompetanse ennå, kanskje, må bli ferdig med master. Jeg har mer utdanning enn en trafikklærer.

Matte er ikke vanskelig, og grunnen til at jeg tok enkel matte var at jeg var opptatt med å gjøre de viktige tingene i vgs, sosialisering og danning. Å lære av en eller annen pensjonist hvordan man løser en ligning er lite hensiktsmessig bruk av sine formative år.

Det er jo flere hundre universitet og høyskoler, å gå gjennom alle tar en god del tid. Det er ikke vanskelig, det er tidkrevende, derfor trenger jeg råd.

Nei. Det er totalt 24 statlige universiteter og høyskoler og kanskje tilsvarende private. 

Og nei, det finnes ingen masterprogrammer som gir deg lektorkompetanse uten at du har pedagogikk i bunnen. 

Anonymkode: 912fa...b97

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

. Et system (elevene og skoleverket) har alltid godt av å få inn en fagperson med et annet perspektiv.

Hvis du mener at skolen ikke er til for læring, bør man gjøre noe annet, mener nå jeg. Brukeren har nedlatende holdninger til både skolen, de som jobber i den (middelaldrende kvinner) og det de lærer der. 

Fagbrev er forøvrig verdsatt, ganske høyt til og med. 

Anonymkode: 5d909...e70

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du mener at skolen ikke er til for læring, bør man gjøre noe annet, mener nå jeg. Brukeren har nedlatende holdninger til både skolen, de som jobber i den (middelaldrende kvinner) og det de lærer der. 

Fagbrev er forøvrig verdsatt, ganske høyt til og med. 

Anonymkode: 5d909...e70

Hvor mye mer lønn får en lærer på vgs hvis de tar et ekstra fagbrev? Hvor mye hvis de tar 30 studiepoeng i et eller annet krenkelsesstudie?

Jeg har ikke uttrykt negative meninger, jeg har sitert norges fremste ekspert på pedagogikk sine meninger.

Skrevet
ajarRun skrev (48 minutter siden):

Hvor mye mer lønn får en lærer på vgs hvis de tar et ekstra fagbrev? Hvor mye hvis de tar 30 studiepoeng i et eller annet krenkelsesstudie?

Ikke noe. Lønn er regulert i lønnstabeller, kun Oslo har individuelle lønnsforhandlinger og da er det aldri studiepoeng som er tema. Som lærer lønnes du basert på om du er lektor med tillegg, lektor, adjunkt med tillegg, adjunkt eller ufaglært (den stillingskoden heter lærer). I tillegg ansiennitet, som stopper på 16 år. 

• Liker 1
Skrevet

For å få tillegg må du ha 60 studiepoeng. Om du tar 300 ekstra er irrelevant, du får kun "ett tillegg". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke noe. Lønn er regulert i lønnstabeller, kun Oslo har individuelle lønnsforhandlinger og da er det aldri studiepoeng som er tema. Som lærer lønnes du basert på om du er lektor med tillegg, lektor, adjunkt med tillegg, adjunkt eller ufaglært (den stillingskoden heter lærer). I tillegg ansiennitet, som stopper på 16 år. 

Lønnstabellene angir minstelønn, du kan alltid be om mer.

Så det du sier er at et fagbrev er null verdt, mens 60 studiepoeng er verdt 15 000 kroner i året.

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
ajarRun skrev (11 minutter siden):

Så det du sier er at et fagbrev er null verdt, mens 60 studiepoeng er verdt 15 000 kroner i året.

Noe som naturlig nok gir mening, da et fagbrev for en fysikklærer er verdiløst, mens 60 stp i fysikk kommer godt med.

Skrevet
On 11/28/2020 at 9:12 PM, ajarRun said:

Jeg er lærer. At jeg ikke har satt meg inn i alt fjaset til det offentlige skoleverket gjør meg jo på ingen måte ukvalifisert. Som Befring sier: "Det er en skole av middelklassekvinner, for middelklassekvinner." Jeg er jo ikke direkte i målgruppen.

Og evne til å tilegne seg kunnskap er åpenbart ikke vektlagt i det offentlige skoleverket, jamfør alle gangene de ikke evnet å skru på en enkel projektor. Hvordan kan en institusjon full av pedagoger ikke evne å lære noen å trykke på en knapp to ganger og så velge "HDMI"?

Dessuten handler ikke skolen om læring, den handler om danning, oppdragelse og slike ting. Hvis skolen handlet om læring ville det jo vært noe innhold med substans og ikke bare utvannet svada.

Pedagoger er ikke nødvendigvis teknologer. Virker som du har tatt for lite pedagogikk til å være lærer.

Jeg skjønner heller ikke helt motivasjonen din for å bli lærer. Du ønsker minste motstands vei, sier du. Det virker ikke akkurat som du brenner for læreryrket. Da vil du ei heller inspirere eller motivere elevene dine.

On 11/28/2020 at 9:54 PM, ajarRun said:

Jeg har kommet til konklusjonen at jeg kan endre det offentlige skoleverket, og sørge for at folk tar fagbrev isteden for de bedritne påbyggsårene og blir navere.

Siden jeg har kompetanse innen organisajsonslæring og utviklingsarbeid kan jeg bidra til å gjøre de videregående skolene mindre uproffesjonelle og hjelpe dem ha en bedre måloppnåelse.

Da har du i så fall eksepsjonelt høye tanker om deg selv.

Anonymkode: e13ec...6a5

• Liker 6
Skrevet
ajarRun skrev (På 29.11.2020 den 14.48):

Fagbrev kan sidestilles med studiepoeng dersom det er relevant for faget man underviser i, f.eks. dersom man har fagbrev som elektriker og underviser på yrkesfag. Men ellers ikke.

Det fremstår som et noe underlig valg å bli lektor når man har så dyp forakt for både utdannelse og skolesystemet.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...