AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #1 Skrevet 28. november 2020 Fikk en adhddiagnose når jeg var 5. brukte medisiner i mange år. Når jeg var 26 ble det ny utredning der nevropsykolog sa jeg ikke hadde adhd, men Asperger. Hun fjernet da adhddiagnosen. Problemet er at jeg kjenner meg også veldig igjen i adhd, og jeg har prøvd medisiner av venner med adhd og føler meg mye bedre, en indre ro. Men jeg får jo ikke prøve medisiner igjen fordi nå er diagnosen plutselig borte?? Nevropsykologen fjernet diagnosen etter 1 time da hun var sikker på dette.. men jeg vil ha en ny vurdering. Hvordan går jeg fram? Anonymkode: d41b5...2e5
Silva Pluvialis Skrevet 28. november 2020 #2 Skrevet 28. november 2020 Du ber om henvisning til voksenhabiliteringen som kan utrede deg på nytt. 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #3 Skrevet 28. november 2020 Mange med Asperger har vel adhd i tillegg ? Anonymkode: 8c4d5...a21 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #4 Skrevet 28. november 2020 Hvorfor sluttet du med medisiner? Hadde ikke medisinene dine effekt den gangen? Hvorfor ble du utredet på nytt? Det er veldig vanskelig å få en enda ny utredning når du nylig fikk en ny utredning angående den problematikken. Du kan ta kontakt med fastlege og be om henvising, men det er stor sannsynlighet for at du får avslag. Jeg ville gått privat. Anonymkode: cae1a...726
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #5 Skrevet 29. november 2020 Uatskillelig skrev (6 timer siden): Du ber om henvisning til voksenhabiliteringen som kan utrede deg på nytt. Voksenhabilitering utreder ikke for adhd 😕 Anonymkode: d41b5...2e5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #6 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mange med Asperger har vel adhd i tillegg ? Anonymkode: 8c4d5...a21 Ja, fikk beskjed om at jeg kun har trekk av adhd, ikke selve diagnosen. Anonymkode: d41b5...2e5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #7 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor sluttet du med medisiner? Hadde ikke medisinene dine effekt den gangen? Hvorfor ble du utredet på nytt? Det er veldig vanskelig å få en enda ny utredning når du nylig fikk en ny utredning angående den problematikken. Du kan ta kontakt med fastlege og be om henvising, men det er stor sannsynlighet for at du får avslag. Jeg ville gått privat. Anonymkode: cae1a...726 Sluttet fordi jeg følte meg sint. De rundt meg syns jeg fungerte mye bedre, men jeg var uenig, så jeg sluttet. Dette var Ritalin og concerta, vet det har kommet mye nytt etter jeg sluttet for mange år siden. Ble utredet fordi jeg fikk mange diagnoser som gikk på personlighetsforstyrrelse, men jeg sa selv at de problemene / trekkene hadde jeg hatt hele livet. Var også snakk om at jeg kunne ha Asperger da jeg var 12, men ble ikke utredet da, så tenkte selv det kunne være greit. Ja det er egentlig litt flaut å spørre om enda en utredning. Men må jo det om jeg vil prøve medisiner igjen, spørs om jeg får henvisning Anonymkode: d41b5...2e5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #8 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor sluttet du med medisiner? Hadde ikke medisinene dine effekt den gangen? Hvorfor ble du utredet på nytt? Det er veldig vanskelig å få en enda ny utredning når du nylig fikk en ny utredning angående den problematikken. Du kan ta kontakt med fastlege og be om henvising, men det er stor sannsynlighet for at du får avslag. Jeg ville gått privat. Anonymkode: cae1a...726 Hvor mye koster en privat? Anonymkode: d41b5...2e5
Chomsky89 Skrevet 29. november 2020 #9 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nevropsykologen fjernet diagnosen etter 1 time da hun var sikker på dette. Det gjorde hun kanskje, men det er vanligvis mange timer med en vanlig psykolog, før dette blir vurdert seriøst av en nevropsykolog. Ikke uvanlig at nevropsykolog slår dette fast på under 3 timer.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #10 Skrevet 29. november 2020 Diagnosehysteriet, tenk så mange som får feil merkelapp. Er det virkelig ingen som tenker på dette? At diagnoser bare er tull. Når man går gjennom alle så ser man jo at det er helt på styr. Man lager en mal alle skal passe inn i, viker man fra dette så setter man en merkelapp på deg. Adferd kan endres, med vilje. Men vi er mennesker med forskjellige behov, enkeltindividet blir aldri sett. Du skal være som oss. Anonymkode: 95130...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #11 Skrevet 29. november 2020 Vi er mange som har følt oss bedre når vi har prøvd venners medisiner, uten at det betyr vi har vennens diagnose. Anonymkode: f8562...f64
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #12 Skrevet 29. november 2020 Mmm.... Jeg hadde ikke akseptert en slik type diagnose på under 1 time hos en nevropsykolog. Her hadde jeg bedt om second opinion, ordentlig utredning og medikamentvurdering deretter. Anonymkode: 96997...2ad
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #13 Skrevet 29. november 2020 Med Asperger-diagnose følger det med rettigheter da! Anonymkode: 8c4d5...a21
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #14 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Med Asperger-diagnose følger det med rettigheter da! Anonymkode: 8c4d5...a21 Hvilke rettigheter er det da? Jeg har Asperger og har ikke sett at jeg har noe flere rettigheter enn alle andre. Anonymkode: 2f4da...166
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #15 Skrevet 30. januar 2022 On 11/29/2020 at 10:11 AM, AnonymBruker said: Med Asperger-diagnose følger det med rettigheter da! Anonymkode: 8c4d5...a21 Hvilke rettigheter? Anonymkode: 8af38...23c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #16 Skrevet 30. januar 2022 Autisme diagnose etter 1 time bare? Ville ikke stolt på det. Skal man få ordentlig diagnose så må foreldre intervjues og masse skjemaer skal fylles ut, det må også observeres deg over flere ganger. Anonymkode: 211c0...ba3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå