Gå til innhold

Stor valp biter...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hunden er 12 uker, biter hele tiden. Biter i hender, i ansiktet, i beina når vi går. Altså, uansett hva vi gjør så biter den. Og den biter skikkelig. Hunden er av stor rase, og biter allerde hardt. Ungene er livredd hunden, så den må være mye i valpegrinda i stua når ungene kommer hjem. 
Har prøvd å ta den bort når den biter, men da blir den sittende i grinda døgnet rundt. Har laget pipelyder, har sakt au, hylt osv. Tirrer den bare enda mer. Har i desperasjon også holdt den fast når den biter, resultat, den flekker tenner og glefser enda mer🙄 Prøver å ta den i sofaen, sitte på gulvet med den, kose med den og leke, men det tar helt av, den vil kun bite. Har vi den med ut, er det kun biting da og. Den angriper. Bjeffer, knurrer og flekker tenner. Må bindes i nærmeste lyktestolpe for å få den til å slutte. Blir da slutt i cirka 10 meter, så påan igjen. 
Vi trener selvfølelig hjernetrim og, da er den konstentrert om godbitene.

Kjenner jeg er skikkelig oppgitt over hele valpen nå. Ingen kos i det hele tatt, bare styr og utrivelig. 

Jeg har mye erfaring med hund, har oppdratt 3 stk til å bli voksne flotte hunder. Og det har ikke vært de enkleste rasene heller, husky, schæfer og fuglehund. 

Men nå står jeg fast altså, hva gjør man? 😔 

Trenger noen gode tips til hva som kan gjøres, ingen av de andre hundene har vært i nærheten av så utfordrende som denne.

Anonymkode: e207c...83c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår godt at det er slitsomt, noen valper kan være ekstreme på bitingen. Trøsten er at det går over, selv om det ikke hjelper så mye der og da.

Her ville jeg sett litt på hvordan valpens hverdag ser ut. Når valpen sover så ligger den på lading, dvs at når den våkner så har den mye overskuddsenergi og det kan være vanskelig å avlede. Det er derfor lurt å planlegge dagene slik at man kan gå ut med valpen når den våkner. La den få bruke opp mest mulig av energien sin ute på god sosialisering (få tid til å bli kjent med og trygg på ulike typer mennesker og hunder) og miljøtrening (parkmiljø, svaner, ender, syklister, joggere, trafikk, anleggsmaskiner osv osv). 

Hvis valpen begynner å bite på tur, kast en neve godbiter i hodet på den (for å få valpens oppmerksomhet) og ha godbitsøk. Gjerne minst ti minutter eller lenger. Godbitsøk er gull da både prosessen med å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise kan være stressreduserende.  Stopp gjerne og ha slik godbitsøk flere ganger når dere er ute, samt på starten og slutten av turen.

Ha minst mulig aktiviteter som stresser opp (herjing, leking, kasting av ball/pinner) og mest mulig av det som roer ned (nyinnlæring, godbitsøk, nesearbeid). Ha et arsenal av ulike typer tyggebein og fylt kong inne som du kan gi ham når dere kommer hjem. Han trenger alternativ til å bite på dere og ting som har med mat å gjøre (fylt kong, aktiviseringsleke, tyggebein) kan i en del tilfeller fungere bedre som avledning enn leker.

Du skriver ikke hvillken rase det er, men aktive raser kan noen ganger være intense som valp og unghund og kan ha godt av å få brukt hodet en del.

• Liker 4
Skrevet

Er en stor spisshund, type malamute. 

Takk for gode tips, de tar jeg med meg. Har kanskje vært litt på feil spor, å prøvd å slite han ut fysisk. Vet jo at det ikke er veien å gå egentlig, men må jo prøve det meste før man blir tullete😬 
Har bein og tyggeleker i alle varianter, tygger på de og, men vi smaker nok best🙄

Godbit søk har jeg ikke tenkt på, det skal prøves☺️ 
Han er skarp og lettlært. Kan allerede sitt, dekk, og å komme på plass. Veldig flink å komme på innkalling også. Ulike øvelser som rulle rundt, krype, og target stick skjønner han allerde. 

Skrevet

På toppen av det hele sover den knapt på dagtid, skal alltid være der det skjer noe.  Skal han hvile og sove, må den i valpegrinda, igjen...

Skrevet
Cleopatra70 skrev (7 minutter siden):

Stå stille som et tre om den begynner å bite, bli "urkjedelig" så slutter den nok raskt. Og lær den å sitte for godbiter så den har noe annet å gjøre. Videoer i artikkelen:

https://drsophiayin.com/blog/entry/puppy_play_leads_to_nip_marks_on_hands_and_arms/

Ikke lett å stå musestille når den tar godt tak i leggen😂 fester den i noe ett stykke unna, så den ikke får tak i meg. Så overser jeg til den er rolig. Funker noen minutter før det er påan igjen.

Den kan sitte for godbiter, noen sekunder, så får den godbiten, jeg flytter på meg, og den henger fast i leggen igjen. Ber om sitt igjen, den sitter, og resultatet er det samme🙈

Skrevet

Time-out kan være effektivt, men en time-out bør ikke gå over lang tid. Helst skal en time-out bare være på noen minutter. Grunnen til det er at om en time-out blir for lang, så vil valpen begynne å finne på noe annet, og da vil den 'glemme' hvorfor den ble satt bort (fordi den bet). 

Slutt å leke og herje inne. Dere må nok slutte helt med det en stund fremover. Leking og herjing vil bare gjøre bitingen verre. Når hunden biter, lag korreksjon-lyd (nei eller eh!) det øyeblikket tenner møter hud, og snu deretter ryggen til og stå heeeelt stille. Valpen skal lære at når den biter, så slutter all interaksjon og dere blir kjempekjedelige og gir den ikke oppmerksomhet. Om valpen er fryktelig gira, så er det ikke sikkert det er nok å bare snu ryggen til og stå stille. Da kan det være lurt å sette ham i valpegrinda (vær nøytrale i følelsene), også stå ved valpegrinda men med ryggen mot valpen. Vent 1-2 minutter. Vent helst på et øyeblikk hvor han har vært stille (ikke klynket/bjeffet) i 3 sekunder. Har han vært stille i 3 sekunder, snu dere tilbake og ta han med ut av valpegrinda. Eventuelt hiv en neve med mat i valpegrinda som han får snuse opp.

Og som Tabris sier, få ut energien hans ved å ta ham med ut med en gang han våkner. Da er det ikke snakk om lange turer, men bare vær ute med ham. Hiv gjerne mat på plena så han får brukt nesa. Ta han med til forskjellige miljø (ved vann, en park i byen, lekeplass osv). Tren gjerne på sitt og ligg i diverse miljø om han er interessert i godbiter.

Unngå leking inne. Inne skal man være rolig. Gjem gjerne godbiter rundt om i huset. Dette kan læres inn ved at du hiver en godbit på gulvet (men han ser på) og si "søk". Gjør det vanskeligere ved å legge godbiten bak en stolben mens han ser på, og si 'søk'. Gjør det vanskeligere og vanskeligere. Til slutt skal en av dere kunne ta valpen inn på et annet rom mens den andre gjemmer godbiter overalt i stuen, så får valpen løpe rundt og sniffe seg frem til godbitene. 

Nyinnlæring er også flott for å slite ut en valpehjerne. Lær ham nye triks, terp på hva han allerede kan. En stødig sitt er også flott å kunne bruke når han blir for vilter. Pass på å gjøre treninga positiv så han liker det 🙂

Her må dere fokusere på å slite ut hjernen, ikke kroppen. Slit ut hjernen, også legg ham i valpebingen så han kan sove. Leking og herjing vil gjøre det vanskeligere for ham å roe ned. Snakk med barna og fortell at de ikke lenger har lov til å leke og herje med ham inne, også involvert de i treninga og godbitsøk så de lærer å være med hunden må en annen måte enn vilter lek.

Han vil slutte med bitinga til slutt. Han er bare 12 uker. Valper klarer ikke å selv-regulere, og når de blir gira, så bruker de naturlig nok tennene, for biting er en naturlig del av leking. Valpen må bli eldre og utvikle seg litt mer før han klarer å regulere seg selv. Frem til da, fortsett å gi ham ryggen hver gang han biter, eller sett ham i valpebingen

Anonymkode: 023c3...657

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke lett å stå musestille når den tar godt tak i leggen😂 fester den i noe ett stykke unna, så den ikke får tak i meg. Så overser jeg til den er rolig. Funker noen minutter før det er påan igjen.

Den kan sitte for godbiter, noen sekunder, så får den godbiten, jeg flytter på meg, og den henger fast i leggen igjen. Ber om sitt igjen, den sitter, og resultatet er det samme🙈

Du ber ikke om sitt med den metoden jeg linket til, dette er noe annet. Og du kan jo kanskje ta på deg et par bukser ekstra for å få dette til :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

På toppen av det hele sover den knapt på dagtid, skal alltid være der det skjer noe.  Skal han hvile og sove, må den i valpegrinda, igjen...

Ville prøvd å få gjort noe med dette, valper trenger mye søvn. Overstimulerte valper blir ofte bajaser. 

Hvis den ikke klarer å finne roen selv må dere rett og slett hjelpe den med det. Innføre hviletid. Vår siste valp måtte i starten ha hjelp til å sovne på dagtid, den tålte lite forstyrrelser rundt seg når den skulle sove. Satte meg på gulvet sammen med den på et rom hvor vi var skjermet fra resten av huset og satt passiv der til den sovnet. Dette var (og er fremdeles) hundens fristed, ingen får lov til å oppsøke ham der.  Etter hvert som det ble lettere for den å finne søvnen kunne vi ta hviletid sammen med ungene mens de satt og puslet med en rolig aktivitet, men hadde da bånd på den slik at den ikke fikk til å frese rundt og gire seg opp. Til slutt klarte den å regulere det med søvn selv. Nå er han voksen, og tusler fremdeles innimellom til fristedet sitt når han skal hvile. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...