Fjord Skrevet 28. november 2020 #1 Skrevet 28. november 2020 Har du brukt/bruker du antidepressiva? Opplevde/opplever du en effekt, positiv og/eller negativ? Bivirkninger? Har du prøvd andre tiltak som har hjulpet mer (for eksempel samtaleterapi, trening)? Sitter og ser på statistikk for bruk av antidepressiva her til lands. Ikke særlig lystig lesning. Det får meg til å lure på om vi er i ferd med å bli mer depressive enn tidligere, eller om terskelen for å snakke om vanskelige følelser, og for å få resept av legen, er mye lavere enn før.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #2 Skrevet 28. november 2020 Ja, har gått på fem-seks ulike antidepressiva over de siste ti årene, i kombinasjon med mye psykiatribehandling som psykoterapi, kognitiv terapi, støttesamtaler mm. Og jeg kan ikke sette fingeren på noe og si at medisinen har hjulpet min problemstilling. Det er også svært vanlig, det er mange som går på antidepressiva uten effekt. For mitt vedkommende viste det seg at jeg har en genefeil som gjør at SSRI uansett ikke fungerer særlig godt, så etter det har jeg forsøkt andre typer. Enkelte av de jeg har brukt har gitt mye bivirkninger. Jeg har likevel gitt de et forsøk over tid (seks mnd+), før jeg ev. har byttet i samarbeid med psykiater. Den medisinen som hjelper meg mest er beroligende (vival/sobril), men det kommer av problemstilingen. Antidepressivaen kunne jeg nok klart meg fint uten, men siden jeg nå bruker en som ikke gir noe særlig bivirkninger for meg, så følger jeg råd og fortsetter å bruke den. Anonymkode: e805b...8e7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå