Sinsiew Skrevet 27. november 2020 #1 Skrevet 27. november 2020 Håper noen her har ideer til meg. Saken er at min bestemor er litt hobbyfotograf. Men nå er kameraet hennes gammalt, og det sees på kornete bilder. Vi vil gjerne kjøpe nytt til henne, men jeg kan ingen ting om ting som dette. Derfor lurer jeg på om noen vet om et brukervennlig, enkelt kamera som ikke koster skjorta? Min bestemor er litt ustø på henda, hun er tross alt snart 80 og finmotorikken er det så som så med.
Okapi Skrevet 28. november 2020 #2 Skrevet 28. november 2020 Hvor mye kan din bestemor? Er hun en sånn som velger lukkertid og blender manuelt, tar kun RAW og bruker timevis i Lightroom etterpå, eller vil helst sette det på auto og bare knipse? Det blir jo litt fordommer selvsagt, men med tanke på alderen tipper jeg hun er mest komfortabelt med et kamera med en tradisjonell utforming, heller enn f.eks. en telefon. Er hun litt ustø på hendene kan det sikkert være en fordel med brukbar ergonomi, og bildestabilisering er sikkert også smart. Vet du om foretrekker å se på en skjerm, eller gjennom en søker? Budsjettet ditt er selvsagt også viktig. Hvis jeg skulle kjøpt et enkelt, kompakt kamera til meg selv, med fokus på bildekvalitet, ligger Fujifilm X100V helt på toppen av ønskelista, men det er jo svindyrt. Kan være verdt å nevne at Power har tilbud på Olympus E-PL8 akkurat nå, til 3499. Kameraet mangler søker, men det er ganske kompakt uten å bli for knotete, har en fleksibel skjerm, veldig god stabilisering og topp bildekvalitet (til prisen, i det minste). Personlig liker jeg looken på det og, men det blir jo ganske subjektivt. Det er et systemkamera, der du kan bytte objektiver. Usikker på om det er interessant for henne. Et annet alternativ i samme prisklasse og stil er Panasonic Lumix GX80 (3990 hos Dustin nå). Utvalget av dedikerte kompaktkameraer har krympet en del (telefonene har spist opp det markedet), men det finnes jo noen alternativer der og. Canon G9X ser veldig ålreit ut, og har hatt litt lyst til å prøve Fuji XF10 selv. Mulig alle de jeg har nevnt her er for dyre, men det er litt sånn det er nå. Bunnen har falt ut av markedet, og folk kjøper enten en god telefon, eller et ganske påkostet kamera. Hvis du helst ikke vil bruke mer enn en tusenlapp eller to, ville jeg mye heller sett mot bruktmarkedet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå