AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #1 Skrevet 27. november 2020 Etter en 2 timers korsrygg operasjon, er man da i så bra form at man kan ta bussen i 5-6 timer hjem dagen etter? Trodde man ikke klarte å sitte så lenge. 2 timer er da ganske lang operasjon, er det ikke? Anonymkode: 7f19e...201
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #2 Skrevet 27. november 2020 hva stod det i det brevet du fikk ved innkallelsen til operasjonen? Anonymkode: b070c...af6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #3 Skrevet 27. november 2020 Det tviler jeg sterkt på. Jeg klarte så vidt bilturen hjem og da var jeg rimelig neddopet på smertestillende. Anonymkode: 7ba7d...98b 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #4 Skrevet 27. november 2020 Det gjelder ikke meg men men min venninne, som liker å smøre på litt, som fortalte meg at hun hadde vært gjennom en ryggoperasjon i 2 t, og tatt bussen hjem i 5-6 t dagen etter. Jeg skjønner jo at hun sikkert var sterkt neddopet, men likevel.. Sykehuset hadde sagt til henne at det gikk fint å ta buss så lenge. Ts Anonymkode: 7f19e...201 1
Gjest loveli Skrevet 27. november 2020 #5 Skrevet 27. november 2020 Nå er det jo mange forskjellige grunner til at man opererer i ryggen da, så kan lett være at din venninne forteller sannheten.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #6 Skrevet 27. november 2020 Det finnes ganske mange forskjellige operasjoner på samme område da. Jeg har feks operert foten, å ble liggende på sykehuset i 5 dager på grunn av faren for komplikasjoner liksom. dro hjem dagen etter blintarmoperasjon 🤷🏼♀️ Så det varierer jo hvor stort inngrep de faktisk gjorde i korsryggen, og hva dette hadde å si for bevegelighet, smerter osv osv. Anonymkode: 67c20...2ea 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #7 Skrevet 28. november 2020 Og mulig hele seansen tok 2 timer. Anestesi, snuing, vask og dekking tar gjerne en time på ryggkirurgi. Så da kan det være en helt enkel prolapsoperasjon. De blir sendt hjem med buss her også Anonymkode: a9647...d0a 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #8 Skrevet 28. november 2020 Tviler sterkt på operasjon på 2 timer og kunne dra hjem etter 6 timer. Da gjør man ofte omfattende ting som å sette inn skruer og stenger. Da får man epidural og ligger på sykehuset mange dager etterpå. Vil tro hun bare opererte noe enkelt, og trodde det tok 2 timer, eller som du skriver, overdriver. Opererte selv prolaps og var oppe og klar til å dra etter 1 og 1/2 time Anonymkode: 66c3a...a7b
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #9 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tviler sterkt på operasjon på 2 timer og kunne dra hjem etter 6 timer. Da gjør man ofte omfattende ting som å sette inn skruer og stenger. Da får man epidural og ligger på sykehuset mange dager etterpå. Vil tro hun bare opererte noe enkelt, og trodde det tok 2 timer, eller som du skriver, overdriver. Opererte selv prolaps og var oppe og klar til å dra etter 1 og 1/2 time Anonymkode: 66c3a...a7b Hun ble til dagen etter og tok bussen hjem som tok 5-6 timer. Ts Anonymkode: 7f19e...201
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #10 Skrevet 28. november 2020 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hun ble til dagen etter og tok bussen hjem som tok 5-6 timer. Ts Anonymkode: 7f19e...201 Da var det nok en "enkel" ryggoperasjon. Ved større operasjoner vil man få epidural og store smerter, pluss man må ha fysio på avdelingen og røntgenundersøkelser etter operasjonen Anonymkode: 66c3a...a7b
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #11 Skrevet 28. november 2020 Det kommer sikkert an på hva som ble operert/hvilken type operasjon. Da jeg ble ryggoperert (usikker på hvor mange timer det tok, ble gjort i narkose) så lå jeg i ei uke på det sykehuset operasjonen ble utført, deretter ble jeg flydd med ambulansefly til lokalsykehuset her jeg bor, og hadde ei uke opphold der før hjemreise. Ble operert nederst i ryggen og fikk ikke sitte lengre enn 30min i strekk lenge etter operasjonen Anonymkode: 5879d...1fc
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #12 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer sikkert an på hva som ble operert/hvilken type operasjon. Da jeg ble ryggoperert (usikker på hvor mange timer det tok, ble gjort i narkose) så lå jeg i ei uke på det sykehuset operasjonen ble utført, deretter ble jeg flydd med ambulansefly til lokalsykehuset her jeg bor, og hadde ei uke opphold der før hjemreise. Ble operert nederst i ryggen og fikk ikke sitte lengre enn 30min i strekk lenge etter operasjonen Anonymkode: 5879d...1fc Hos min venninne tok de av leddbånd, løftet på en muskel og gjorde bedre plass i L4/L5. Ts Anonymkode: 7f19e...201
Candiru Skrevet 28. november 2020 #13 Skrevet 28. november 2020 Det er ikke operasjonens varighet som er det avgjørende i forhold til den fysiske formen i etterkant, det er hva som ble gjort under selve inngrepet. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #14 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hos min venninne tok de av leddbånd, løftet på en muskel og gjorde bedre plass i L4/L5. Ts Anonymkode: 7f19e...201 Da er det en ganske «enkel» ryggoperasjon med lite eller ingen restriksjoner etterpå. Anonymkode: a9647...d0a
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #15 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da er det en ganske «enkel» ryggoperasjon med lite eller ingen restriksjoner etterpå. Anonymkode: a9647...d0a Ok. Hun fortalte det var en avansert operasjon som varte i hele 2 timer, derfor syntes jeg det var rart hun klarte 6 t på buss dagen etter. Ts Anonymkode: 7f19e...201
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #16 Skrevet 29. november 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Ok. Hun fortalte det var en avansert operasjon som varte i hele 2 timer, derfor syntes jeg det var rart hun klarte 6 t på buss dagen etter. Ts Anonymkode: 7f19e...201 Det er en avansert operasjon i form at det er en nevrokirurg som gjør det og det er mikrokirurgi. Men det er en veldig standard operasjon som ikke gir restriksjoner etterpå. Man er relativt oppegående etterpå og man kan bevege seg til smertepunktet. Det var helt sikkert ikke en enkel busstur, men hun later vel som det for å virke sterkere. Sånn er gjerne vi mennesker Anonymkode: 66c3a...a7b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #17 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en avansert operasjon i form at det er en nevrokirurg som gjør det og det er mikrokirurgi. Men det er en veldig standard operasjon som ikke gir restriksjoner etterpå. Man er relativt oppegående etterpå og man kan bevege seg til smertepunktet. Det var helt sikkert ikke en enkel busstur, men hun later vel som det for å virke sterkere. Sånn er gjerne vi mennesker Anonymkode: 66c3a...a7b Nevrokirurg? Det er ortopedene som opererer det meste av ryggkirurgi. Disse operasjonene gjøres på de aller fleste lokalsykehus i landet. Anonymkode: a9647...d0a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #18 Skrevet 29. november 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Nevrokirurg? Det er ortopedene som opererer det meste av ryggkirurgi. Disse operasjonene gjøres på de aller fleste lokalsykehus i landet. Anonymkode: a9647...d0a Ortopeder opererer ikke rygger som regel. De KAN, men det er nevrokiruger som regel. Hvertfall på de 9 sykehusene jeg har jobbet på i Norge. Ortopedene kan gjøre enkle operasjoner, men så fort de skal inn til isjiasnerven er det nevro som tar over Anonymkode: 66c3a...a7b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #19 Skrevet 29. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ortopeder opererer ikke rygger som regel. De KAN, men det er nevrokiruger som regel. Hvertfall på de 9 sykehusene jeg har jobbet på i Norge. Ortopedene kan gjøre enkle operasjoner, men så fort de skal inn til isjiasnerven er det nevro som tar over Anonymkode: 66c3a...a7b Da har de 9 sykehusene du jobbet ved veldig dårlig kompetanse. Prolapsoperasjoner, åpen rygg og ryggfix opereres av ortopeder. Man trenger ikke å være nevrokirurg for å gjøre bedre plass til isjiasnerven. Her jeg jobber ( lokalsykehus) opereres det ca 4 ryggoperasjoner i uka. Det er få sykehus i Norge som har nevrokirurg. Anonymkode: a9647...d0a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #20 Skrevet 29. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Da har de 9 sykehusene du jobbet ved veldig dårlig kompetanse. Prolapsoperasjoner, åpen rygg og ryggfix opereres av ortopeder. Man trenger ikke å være nevrokirurg for å gjøre bedre plass til isjiasnerven. Her jeg jobber ( lokalsykehus) opereres det ca 4 ryggoperasjoner i uka. Det er få sykehus i Norge som har nevrokirurg. Anonymkode: a9647...d0a Ja, Norges største traumesykehus har dårlig kompetanse.... Helt riktig. Tror heller det er ditt sykehus som mangler kompetanse og lar ortopeder rote i ryggen på folk. Hadde aldri lagt meg under kniven hos en ortoped Anonymkode: 66c3a...a7b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå