Gå til innhold

Så lei en kollega


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sykemelding høres lurt ut. Du er allerede i en sårbar situasjon, og jobben skal ikke dra deg ytterligere ned. Få sykemelding til jul og få alt det som ikke betyr noe på avstand. Bruk tiden du har på familiemedlemmet ditt og ting som gjør deg glad.

Anonymkode: b028f...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihola skrev (5 timer siden):

Beste tipset, og bør absolutt følges. De fleste som har hatt et par forskjellige jobber og arbeidssteder, vet at man alltid vil møte på 1 eller 2 på arbeidsplassen som man ikke har noe særlig til felles med. Man kan bytte arbeidssted 100 ganger, men du vil fortsatt klare å finne ett menneske du ikke ser øye til øye med. Så det er greit å bare innse at dette mennesket er helt annerledes fra meg, men jeg skal ikke la min jobbhverdag påvirkes av det. Og så lenge dette er et menneske du jobber på linje med - altså ikke en leder eller sjef, så bør det fungere ganske greit. Det blir straks verre om man har en nær leder eller sjef som man ikke går overens med, da har man problemer ettersom man må ha svært mye med det mennesket å gjøre samt at det mennesket har myndighet til å gi deg arbeidsoppgaver, komme med tilbakemeldinger, osv. til deg. Da er man straks i en annen posisjon.

 

Det er alltid noen som ikke går sammen på en arbeidsplass, i 99% av tilfeller tenker jeg.

I oppveksten så læres vi opp til at ALLE skal være med, ALLE skal "inkluderes". Uansett hvor forskjellig man er, når man blir voksen så oppdager man hvor dårlig mange mennesker passer sammen. Like barn leker best.

Derfor må man fokusere på hva arbeidslivet faktisk handler om; å gjøre jobben. Du selger en tjeneste til arbeidsgiver, der du skal gjøre dine avtalte arbeidsoppgaver. Så må du forholde deg til din kollega på samme måte, at hen også gjør sine oppgaver. For du velger jo ikke din kollega, dette er et menneske som enten er der fra før. Eller blir ansatt etter du har startet å å jobbe i firmaet. Så da kan man ikke forvente at alle mennesker skal gå fint sammen.

Det er også KJEMPESTOR forskjell å omgås på jobb, sammenlignet med å omgås utenfor jobben. Da ser man sider og forskjeller man ikke ønsker, men som man klarer i arbeidslivet. Å blande arenaer med mennesker har jeg sluttet med. Jobb er jobben, på fritiden omgås jeg andre mennesker. Variasjon i livet er utrolig viktig, ellers kan man bli drittlei. Å tvinge voksne mennesker sammen funker dårlig.

Så har du dessverre endel mennesker som er i arbeidslivet som er mer opptatt av andre ting enn å gjøre jobben sin, skal pirke på andre. Tar masse plass, kompis med sjefen. Alltid enig med sjefen.

Samme gjelder de som henger mye sammen med kollegaer på fritiden, blir altfor private. Så det påvirker arbeidsforholdet, man blir konliktsky. Tør ikke ta avgjørelser, handler med følelser. Ikke finn deg venner på jobb!

Anonymkode: 20b09...f54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er alltid noen som ikke går sammen på en arbeidsplass, i 99% av tilfeller tenker jeg.

I oppveksten så læres vi opp til at ALLE skal være med, ALLE skal "inkluderes". Uansett hvor forskjellig man er, når man blir voksen så oppdager man hvor dårlig mange mennesker passer sammen. Like barn leker best.

Derfor må man fokusere på hva arbeidslivet faktisk handler om; å gjøre jobben. Du selger en tjeneste til arbeidsgiver, der du skal gjøre dine avtalte arbeidsoppgaver. Så må du forholde deg til din kollega på samme måte, at hen også gjør sine oppgaver. For du velger jo ikke din kollega, dette er et menneske som enten er der fra før. Eller blir ansatt etter du har startet å å jobbe i firmaet. Så da kan man ikke forvente at alle mennesker skal gå fint sammen.

Det er også KJEMPESTOR forskjell å omgås på jobb, sammenlignet med å omgås utenfor jobben. Da ser man sider og forskjeller man ikke ønsker, men som man klarer i arbeidslivet. Å blande arenaer med mennesker har jeg sluttet med. Jobb er jobben, på fritiden omgås jeg andre mennesker. Variasjon i livet er utrolig viktig, ellers kan man bli drittlei. Å tvinge voksne mennesker sammen funker dårlig.

Så har du dessverre endel mennesker som er i arbeidslivet som er mer opptatt av andre ting enn å gjøre jobben sin, skal pirke på andre. Tar masse plass, kompis med sjefen. Alltid enig med sjefen.

Samme gjelder de som henger mye sammen med kollegaer på fritiden, blir altfor private. Så det påvirker arbeidsforholdet, man blir konliktsky. Tør ikke ta avgjørelser, handler med følelser. Ikke finn deg venner på jobb!

Anonymkode: 20b09...f54

Ikke så lett å holde avstand, da jobben vår går med på å kommunisere med hverandre, og være gode forbilder for barna vi jobber med. Blir det dårlig stemning er det tungt å sitte å smile og le med barna.. 

mange av komlegaene er veldig nære. Deler alt. Jeg også, men jeg holder avstand så mye jeg kan. Dvs jeg deler jeg også, men unngår å være for privat. 
har f eks ikke kollegaer på my story på snap, for å holde det private til meg selv. 
liker de alle, men det er ikke mine typer venner på privaten. Vil ikke blande rollene 

Anonymkode: cddc2...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2020 den 22.23):

Jada.. bare å bytte jobb.. du har jo en helt genial løsning! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det?? 🤦‍♀️

Anonymkode: cddc2...e61

Jeg ser fortsatt ikke problemet med denne kollegaen. Må jo være greit at dere kan bytte på oppgavene, som å skjære frukt. Blir jo variasjon for alle.

At dere jobber så tett sammen fordi dere jobber i barnehage, gjelder da ikke bare for dere. Dette gjelder mange andre yrker, og man må lære seg og tilpasse seg. 

Jeg tenker at det er du ts som er ustabil for tiden, og har ditt og tenke på, men forvent ikke at andre skal endre seg etter din ustabile form. 

Anonymkode: d1df4...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser fortsatt ikke problemet med denne kollegaen. Må jo være greit at dere kan bytte på oppgavene, som å skjære frukt. Blir jo variasjon for alle.

At dere jobber så tett sammen fordi dere jobber i barnehage, gjelder da ikke bare for dere. Dette gjelder mange andre yrker, og man må lære seg og tilpasse seg. 

Jeg tenker at det er du ts som er ustabil for tiden, og har ditt og tenke på, men forvent ikke at andre skal endre seg etter din ustabile form. 

Anonymkode: d1df4...2af

Du misforstår.. er ikke bytte på å skjøre frukt som er problemet. 
mJeg orker bare ikke den pirkingen på alt hele tiden. Jeg er utdannet og har jobbet der i over 15 år.. så jeg vet godt hva arbeidsoppgavene mine innebærer. Jeg kan godt pirke på alt jeg ser jeg også, for jeg ser jo en del iløpet av en dag.. men en kan ikke så å mase på folk hele dagen, da folk blir lei og det blir dårlig stemning. 
mJeg er langt fra ustabil på noen som helst måte. Men når jeg har andre ting som skjer i livet mitt akkurat nå kan slike ting være dråpen over for å bli sykemeldt.  Vi jobber konstant med sykefraværet på jobb, og vi kurses i hvordan vi skal kommunisere med hverandre for å skape motivasjon, trivsel og glede.  

Anonymkode: cddc2...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...