AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #1 Skrevet 27. november 2020 Har en kollega / leder som i utganspunktet er grei. hun er usikker på seg selv, og skifter meninger alt ettersom.. en dag er det greit, neste dag ikke. Har nettopp kommet tilbake på jobb etter en sykemelding og er ikke helt på topp enda. I dag har hun vært ekstrem. Både motivasjon og trivselen er dårlig akkurat nå. svarte henne i dag at det er vanskelig å vite når du du er så vinglete, osv. hun sa jeg overreagerte og ville ikke diskutere.. men gav meg en klem og sa vi skulle glemme det.. Dette går utover humøret mitt.. blir så sur når folk er slik.. Anonymkode: cddc2...e61
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #2 Skrevet 27. november 2020 Veldig slitsomt når det er slik. Men du svarte henne hvertfall i dag, kanskje dette er noe hun kommer til å tenke på. Ville fortsatt å si det til henne hvis hun fortsetter på samme måten. Anonymkode: d5a32...416 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #3 Skrevet 27. november 2020 Klem?? Folk klemmer jo knapt de som de bor i hus med nå for tiden!? Anonymkode: 31486...ebd 19
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #4 Skrevet 27. november 2020 Kan du ikke bare bytte jobb da. Du kan ikke forvente deg at andre skal endre seg til å bli sånn du liker dem. Anonymkode: d1df4...2af 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #5 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du ikke bare bytte jobb da. Du kan ikke forvente deg at andre skal endre seg til å bli sånn du liker dem. Anonymkode: d1df4...2af Jada.. bare å bytte jobb.. du har jo en helt genial løsning! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det?? 🤦♀️ Anonymkode: cddc2...e61 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #6 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Veldig slitsomt når det er slik. Men du svarte henne hvertfall i dag, kanskje dette er noe hun kommer til å tenke på. Ville fortsatt å si det til henne hvis hun fortsetter på samme måten. Anonymkode: d5a32...416 Håper det.. hun sier: det er ikke kritikk altså, må ikke ta det som kritikk.. men pirker hele tiden på noe. Anonymkode: cddc2...e61
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #7 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper det.. hun sier: det er ikke kritikk altså, må ikke ta det som kritikk.. men pirker hele tiden på noe. Anonymkode: cddc2...e61 Da kan du svare at du tar det ikke som kritikk, men at du blir litt lei når hun pirker på deg og ombestemmer seg hele tiden. Det er helt i orden å gi tilbakemelding på at du gjør noe galt eller kunne gjort noe annerledes, men det er vanskelig å skjønne hva hun mener når hun er så vinglete. Og nei, det er ikke ment som kritikk alså.. 🙈(ikke ta med den siste der) Anonymkode: d5a32...416 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #8 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da kan du svare at du tar det ikke som kritikk, men at du blir litt lei når hun pirker på deg og ombestemmer seg hele tiden. Det er helt i orden å gi tilbakemelding på at du gjør noe galt eller kunne gjort noe annerledes, men det er vanskelig å skjønne hva hun mener når hun er så vinglete. Og nei, det er ikke ment som kritikk alså.. 🙈(ikke ta med den siste der) Anonymkode: d5a32...416 Problemet er at hun kan pirke på noe, men gjøre akkurat det samme selv.. om jeg påpeker det så svarer hun: men det går jo greit da.. vi må jo se an situasjonen liksom.. eks. (Jobber i bhg) skal jeg skjære opp frukt på kjøkkenet eller rundt bordet med barna? Er litt ulik praksis.. en dag slik og en dag slik.. svaret er: må se an barna.. se an barna? Barna er jo de samme.. de setter seg ned og er klar for frukt.. sannheten er at det kommer helt an på hva hun vil akkurat den dagen.. en dag vil hun stå på kjøkkenet og skjære frukt, neste dag vil hun sitte rundt bordet.. alt etter humør og dagsform Anonymkode: cddc2...e61 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #9 Skrevet 27. november 2020 Sier det samme som mange ganger før her inne: du må sette grenser for deg selv. Og adressere problemet der det hører hjemme. Det å svare henne tilbake betyr ikke at du trenger å være ufin, sint, sur etc. Men si at hun får kalle en spade en spade. Det å pirke er å kritisere. Hun får kritisere ting som er tydelig galt og stå for det. Unødvendig kritikk og småpirk må hun la være. Det gir bare dårlig stemning. Det kan du si til henne. Kanslje spørre om hvordan hun ville likt en jevn flyt av kritikk. Eventuelt kan du stoppe henne med å si at om du ønsket meni gen hennes så hadde du bedt om den. Anonymkode: c19f7...962 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #10 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er at hun kan pirke på noe, men gjøre akkurat det samme selv.. om jeg påpeker det så svarer hun: men det går jo greit da.. vi må jo se an situasjonen liksom.. eks. (Jobber i bhg) skal jeg skjære opp frukt på kjøkkenet eller rundt bordet med barna? Er litt ulik praksis.. en dag slik og en dag slik.. svaret er: må se an barna.. se an barna? Barna er jo de samme.. de setter seg ned og er klar for frukt.. sannheten er at det kommer helt an på hva hun vil akkurat den dagen.. en dag vil hun stå på kjøkkenet og skjære frukt, neste dag vil hun sitte rundt bordet.. alt etter humør og dagsform Anonymkode: cddc2...e61 Det der må være ekstremt slitsomt og noe du faktisk må ta tak i. Anonymkode: d5a32...416 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #11 Skrevet 27. november 2020 Ikke la det gå inn på deg, og ikke invester for mye personlig i kollegaer. At hun sliter med motivasjon og trivsel er lederen din sitt problem, ikke ditt. Anonymkode: 964d9...9fb 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #12 Skrevet 27. november 2020 Klem???? Korona alert.. 😮 Anonymkode: 27ea7...6a3 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #13 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det der må være ekstremt slitsomt og noe du faktisk må ta tak i. Anonymkode: d5a32...416 Har prøvd å ta tak i det.. men til ingen nytte Anonymkode: cddc2...e61
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #14 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da kan du svare at du tar det ikke som kritikk, men at du blir litt lei når hun pirker på deg og ombestemmer seg hele tiden. Det er helt i orden å gi tilbakemelding på at du gjør noe galt eller kunne gjort noe annerledes, men det er vanskelig å skjønne hva hun mener når hun er så vinglete. Og nei, det er ikke ment som kritikk alså.. 🙈(ikke ta med den siste der) Anonymkode: d5a32...416 Godt å bli forstått her inne.. skjønner at hun er sliten osv. men vi alle er sliten. Alle har er ansvar for å holde oppe en god stemning. Anonymkode: cddc2...e61 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #15 Skrevet 28. november 2020 Vurderer faktisk å få til legen igjen for å få videre sykemelding fram til jul. Jeg har vært sykmeldt 2 uker da jeg har en alvorlig syk nær familiemedlem og vi vet ikke hvordan dette går. Dette har ført til at jeg er helt nede for telling.. tenkte det skulle bli godt å komme på jobb og få hodet over på noe annet, men denne uka på jobb har bare dratt meg ned igjen ts Anonymkode: cddc2...e61
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #16 Skrevet 28. november 2020 Beste tipset i arbeidslivet i norge er å ikke blir for privat. Ikke ta det personlig. Det er bare jobb, ikke del noe privat. Gjør jobben, ut døra: ferdig. Bygg deg opp et liv utenfor jobben. Anonymkode: 20b09...f54 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #17 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beste tipset i arbeidslivet i norge er å ikke blir for privat. Ikke ta det personlig. Det er bare jobb, ikke del noe privat. Gjør jobben, ut døra: ferdig. Bygg deg opp et liv utenfor jobben. Anonymkode: 20b09...f54 Vi jobber i en barnehage, og vi er ekstremt tett på hverandre. Hadde vært enklere i en annen jobb der en kanskje jobber litt mer fra hverandre. Er ikke sosiale med kollegaer på fritiden. Er med de kun på jobb. Ellers har jeg et rikt liv på fritiden med både mann barn og venner, og familie ellers.. Anonymkode: cddc2...e61
Heihola Skrevet 28. november 2020 #18 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beste tipset i arbeidslivet i norge er å ikke blir for privat. Ikke ta det personlig. Det er bare jobb, ikke del noe privat. Gjør jobben, ut døra: ferdig. Bygg deg opp et liv utenfor jobben. Anonymkode: 20b09...f54 Beste tipset, og bør absolutt følges. De fleste som har hatt et par forskjellige jobber og arbeidssteder, vet at man alltid vil møte på 1 eller 2 på arbeidsplassen som man ikke har noe særlig til felles med. Man kan bytte arbeidssted 100 ganger, men du vil fortsatt klare å finne ett menneske du ikke ser øye til øye med. Så det er greit å bare innse at dette mennesket er helt annerledes fra meg, men jeg skal ikke la min jobbhverdag påvirkes av det. Og så lenge dette er et menneske du jobber på linje med - altså ikke en leder eller sjef, så bør det fungere ganske greit. Det blir straks verre om man har en nær leder eller sjef som man ikke går overens med, da har man problemer ettersom man må ha svært mye med det mennesket å gjøre samt at det mennesket har myndighet til å gi deg arbeidsoppgaver, komme med tilbakemeldinger, osv. til deg. Da er man straks i en annen posisjon. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #19 Skrevet 28. november 2020 Heihola skrev (1 time siden): Beste tipset, og bør absolutt følges. De fleste som har hatt et par forskjellige jobber og arbeidssteder, vet at man alltid vil møte på 1 eller 2 på arbeidsplassen som man ikke har noe særlig til felles med. Man kan bytte arbeidssted 100 ganger, men du vil fortsatt klare å finne ett menneske du ikke ser øye til øye med. Så det er greit å bare innse at dette mennesket er helt annerledes fra meg, men jeg skal ikke la min jobbhverdag påvirkes av det. Og så lenge dette er et menneske du jobber på linje med - altså ikke en leder eller sjef, så bør det fungere ganske greit. Det blir straks verre om man har en nær leder eller sjef som man ikke går overens med, da har man problemer ettersom man må ha svært mye med det mennesket å gjøre samt at det mennesket har myndighet til å gi deg arbeidsoppgaver, komme med tilbakemeldinger, osv. til deg. Da er man straks i en annen posisjon. Det er helt sant.. mitt problem er at jeg ikke har så lett for å si fra.. bare tar i mot og blir lei meg og dårlig humør. men har begynt å si fra nå, altså svare for meg. Men unngår å pirke på andre om de gjør noe feil.. det liker jeg ikke, det blir dårlig stemning av slikt. Tenker hver og en må passe på seg selv. men i en barnehage der man jobber ekstremt tett sammen er det vanskeligere enn om man jobber på et sykehjem der man ofte er alene med pasientene og ikke jobber så tett sammen. mulig jeg er litt hårsår for tiden.. da det skjer mye i livet mitt på privaten som tar på. Har vært sykemeldt i 2 uker pga familiemedlem som er svært syk og vi vet ikke om hen overlever.. så kropp og hode er ikke mottagelig for pirk og snerpete folk i tillegg Anonymkode: cddc2...e61
AnonymBruker Skrevet 28. november 2020 #20 Skrevet 28. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er helt sant.. mitt problem er at jeg ikke har så lett for å si fra.. bare tar i mot og blir lei meg og dårlig humør. men har begynt å si fra nå, altså svare for meg. Men unngår å pirke på andre om de gjør noe feil.. det liker jeg ikke, det blir dårlig stemning av slikt. Tenker hver og en må passe på seg selv. men i en barnehage der man jobber ekstremt tett sammen er det vanskeligere enn om man jobber på et sykehjem der man ofte er alene med pasientene og ikke jobber så tett sammen. mulig jeg er litt hårsår for tiden.. da det skjer mye i livet mitt på privaten som tar på. Har vært sykemeldt i 2 uker pga familiemedlem som er svært syk og vi vet ikke om hen overlever.. så kropp og hode er ikke mottagelig for pirk og snerpete folk i tillegg Anonymkode: cddc2...e61 Forstår at du er følsom i en slik periode. Mange er konfliktskye, om du lar deg pirke på. Uten å sifra, så vil det alltid bli slikt. Du MÅ sifra at du ikke godtar å bli behandlet på denne måten, noen ganger må man virkelig sifra hardt. Så har du det med kvinner, når det blir venninnegjeng på jobb så blir ting ofte vanskelig. Man er blitt for private, tør ikke sifra om ting. Redd for å bli uenige, fryst ut etc. Har du vurdert en annen jobb? Anonymkode: 20b09...f54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå