AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #1 Skrevet 27. november 2020 Hei Er det noen her som har eller har hatt hamster? Er det mye jobb? Dyrt å følge opp? Verdt det..? Anonymkode: db6b0...ca8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #2 Skrevet 29. november 2020 Jeg hadde hamster for mange år siden og snakker om erfaringen den gang. Hamster er einstøing, de liker og sove på dagen. Ikke mye jobb. Buret må renses hver dag for avføring. Alltid ha friskt vann, maten skal stå framme hele tiden. Viktig at den har et stort og godt bur med. De liker og gjemme seg så et lite hus så den kan sove i er fra, gnagestein må den ha pga tennene vokser hele tiden. Du kan snakke med de i dyrebutikken. Hamster kan lett bli stressa hvis man herjer mye med den, dvs vekker den når den sover. De er som regel veldig aktive på kveld. Den må ha løpehjul. De lever ca 2-3 år. Da jeg hadde de syntes jeg ikke det var dyrt, det som er kan være dyrt er alle tingene du må kjøpe inn. De er mye dyrere nå enn da jeg hadde hamster. De må jo ha spesialmat. Hvis du ønsker en sosial gnager anbefaler jeg hetterotte eller marsvin. Har hatt hetterotter også. Når man får kontakt med de er det utrolig hvor kosete de kan bli. Les deg litt opp på de forskjellige dyrene så får du en viss formening. Mine hetterotter likte og bli kost på magen eller bare ligge på fanget og sove. De fikk gå fritt når jeg var hjemme. Men uansett gnager så må man være obs på at de gnager på ledninger så man må ikke la de tusle rundt uten tilsyn. Anonymkode: 961f3...abf 2
Marsipanmor Skrevet 1. desember 2020 #3 Skrevet 1. desember 2020 Jeg har hamster nå - relativt fersk hamster-eier sådan:) Min sover nesten hele dagen, med unntak av en kort våkenperiode sen ettermiddag. Typisk nok våkner han skikkelig når jeg skal legge meg, så sitter oppe litt lenger for å aktivisere han utenfor buret. Min er en veldig aktiv og nysgjerrig krabat, og han elsker å klatre. Så når han er ute av buret er det lite vits i å ha sånne inngjerdinger, egentlig. Holder på å gjøre en del av leiligheten permanent hamstervennlig så han kan gå fritt rundt der uten å forsvinne eller tygge på noe skummelt. På mange måter minner det litt om å ha et lite barn😄 Vil ikke si det er spesielt dyrt, men det er klart at det koster med bur og leker, men det er jo ikke sånt man kjøper hver uke, liksom. Har for øvrig en datter på åtte, og hun brukte litt tid på å forstå at han ikke er våken samtidig som henne, men nå tar hun det som en gledelig bonus om de får noen stunder sammen i ny og ne😄 Kan dog tenke meg noen barn blir skuffet over at kjæledyret sover på dagen, og det kan være noe å ha i bakhodet om du har barn:) Ellers er hamster koselige små venner på kveldstid, synes jeg. Godt å ha en liten kompis! 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #4 Skrevet 1. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 27.11.2020 den 21.37): Hei Er det noen her som har eller har hatt hamster? Er det mye jobb? Dyrt å følge opp? Verdt det..? Anonymkode: db6b0...ca8 uff ja, aldri mer. Rolig og fredelig hele dagen og så spinner det rundt og rundt og rundt og rundt heeeeeele natta, masse ekle kravle lyder og det hjulet som aldri stopper. Fungerte ikke for meg iallfall! Anonymkode: 0450c...b6d
Angelheart2 Skrevet 1. desember 2020 #5 Skrevet 1. desember 2020 Et hamster må være noe av det mest idiotiske man kan gi barn, i alle fall. Som de andre her også skriver, det sover hele dagen, helt bortgjemt inne i huset sitt. Når det våkner på kvelden så bruker det hele natten til å springe rundt i hjulet sitt. Dette BRÅKER og er i alle fall ikke noe du vil ha inne på et barnerom om natten. I tillegg er hamstre veldig skjøre dyr, de tåler ikke så mye håndtering, så barna kan ikke ta det ut av buret og kose med det når de vil. Hamstre har også relativt kort liv, de blir ofte kun et par år gamle i fangenskap (dette kan jo selvsagt sees på som positivt også...) 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2020 #6 Skrevet 1. desember 2020 Jeg hadde hamster som student og nyutdannet mens jeg bodde alene, det var gull. De er fantastisk søte, men sørg for å skaffe en sunn og frisk og tam hamster fra oppdretter, ikke fra dyrebutikk. Min søte, tamme løp løs på kveldene og var veldig morsom og kul. Pass bare på at du har stort nok bur (større enn du tror) og tror nok hjul (større enn du tror!). ikke bruk hamstervatt, bruk naturlig, trygg redemateriale. Og pass på at du ikke har det for kaldt i rommet hamster er i - da kan de gå i dvale. Lite styr med hamster, men man må jo passe på at den har mat, vann og ta bort skittent strø og matrester daglig. De fleste hamster setter pris på å få løpe fritt inne i tillegg til hjul. Den andre hamsteren jeg hadde syntes det var skummelt å være utenfor buret, men han var en omplasseringshamster som ikke hadde hatt det så bra. I min mening er for øvrig hamster totalt uegnet som kjæledyr i barnefamilie. De sover jo mens ungene er våkne og er ikke interessert i å bli holdt. Mine hamstre har våknet i 20-21 tiden på kvelden og sov hele dagen. Det er skadelig for de å skulle snu dagsrytmen. Anonymkode: 408a0...1ea 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #7 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 29.11.2020 den 10.14): Jeg hadde hamster for mange år siden og snakker om erfaringen den gang. Hamster er einstøing, de liker og sove på dagen. Ikke mye jobb. Buret må renses hver dag for avføring. Alltid ha friskt vann, maten skal stå framme hele tiden. Viktig at den har et stort og godt bur med. De liker og gjemme seg så et lite hus så den kan sove i er fra, gnagestein må den ha pga tennene vokser hele tiden. Du kan snakke med de i dyrebutikken. Hamster kan lett bli stressa hvis man herjer mye med den, dvs vekker den når den sover. De er som regel veldig aktive på kveld. Den må ha løpehjul. De lever ca 2-3 år. Da jeg hadde de syntes jeg ikke det var dyrt, det som er kan være dyrt er alle tingene du må kjøpe inn. De er mye dyrere nå enn da jeg hadde hamster. De må jo ha spesialmat. Hvis du ønsker en sosial gnager anbefaler jeg hetterotte eller marsvin. Har hatt hetterotter også. Når man får kontakt med de er det utrolig hvor kosete de kan bli. Les deg litt opp på de forskjellige dyrene så får du en viss formening. Mine hetterotter likte og bli kost på magen eller bare ligge på fanget og sove. De fikk gå fritt når jeg var hjemme. Men uansett gnager så må man være obs på at de gnager på ledninger så man må ikke la de tusle rundt uten tilsyn. Anonymkode: 961f3...abf Hamstere skal IKKE ha gnagestein/ mineralstein! Og de i dyrebutikker har dessverre ofte lite peiling på hva de faktisk trenger... Anonymkode: d11ce...1da 1
broadwaycappuchino Skrevet 11. desember 2020 #8 Skrevet 11. desember 2020 Meld deg inn i gruppene "Hamsterlivet" eller den engelske gruppen "HAMSTERS" på facebook! Det kan du få masse god informasjon om hva du trenger og hva du ikke (!) skal ha eller gjøre Hvis det er spesifike ting du lurer på kan jeg gjerne svare!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #9 Skrevet 11. desember 2020 Anbefaler også lese deg godt opp på hamster. Ikke stol på dyrebutikken! Ikke gå i fella og kjøp inn ting de ikke skal ha http://norskhamsterklubb.no/laererikt/bur-og-innventar/ Anonymkode: 408a0...1ea 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå