Gå til innhold

Behandling mot til tider kraftig migrene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjæresten min har til tider kraftig migrene. Sånn at han kan sove en hel dag og være helt ute. Han har ganske vondt. Dette kommer kanskje 1-2 ganger i måneden, men når det skjer er han helt dysfunksjonell og i store smerter. Han kan bli så dårlig at han kaster opp også. Han tar medisiner som heter Zomig nasal.

Er det noe jeg kan gjøre for at han skal få behandling som kan gjøre at han slipper disse plagene? Jeg har mast på han om å be legen om henvisning, men da har legen sagt at de behandler det ikke sånn i den graden som han har migrene, for det er ikke alvorlig nok eller noe sånt. Men jeg mistenker at kjæresten underrapporterer en del hvordan han egentlig har det. Han kan finne på å la være å fortelle meg om smertene når han har 10 på smerteskalaen (selv om jeg merker det jo etter hvert, og spør han). Nå har han vært på kanskje 8-10 på smerteskalaen siden i går kveld.

Jeg hadde blitt så glad på hans vegne om han kunne slippe dette.

Anonymkode: f817c...a66

Videoannonse
Annonse
Gjest Kirsebæra
Skrevet

Last ned hodepine dagboken. Der må han dokumentere når han har hodepine. Der kan han rangere om den er lav, moderat eller kraftig. 

Han må også huske å ta zomig før anfallet blir for ille, ellers funker de faktisk ikke. 

Hvis han har mer enn 6 anfall i mnd kvalifiserer han til forebyggende medisiner, husker ikke hva de prøver først, mener det er beta-blokkere? Jeg tålte ikke det så jeg før Topimax. 

Han MÅ begynne å registrere hodepinen sin, og så ta dette opp med legen sin. 

Skrevet
Kirsebæra skrev (1 time siden):

Last ned hodepine dagboken. Der må han dokumentere når han har hodepine. Der kan han rangere om den er lav, moderat eller kraftig. 

Han må også huske å ta zomig før anfallet blir for ille, ellers funker de faktisk ikke. 

Hvis han har mer enn 6 anfall i mnd kvalifiserer han til forebyggende medisiner, husker ikke hva de prøver først, mener det er beta-blokkere? Jeg tålte ikke det så jeg før Topimax. 

Han MÅ begynne å registrere hodepinen sin, og så ta dette opp med legen sin. 

Tusen takk for tips! Jeg skal prøve å hjelpe han med dette, håper inderlig at han kan bli litt bedre! 

Skrevet

I tillegg til feks betablokkere er det div han kan prøve selv. At han må legge merke til NÅR han får anfall og identifisere triggere. Rødvin? Appelsin? Sjokolade? Lavt blodsukker/svingende blodsukker pga ujevne måltider? Lite søvn? Stram nakkemuskulatur?

Selv har jeg blitt bedre av en sum små ting: ikke drikke så mye som et halvt glass rødvin en fredag kveld etter en lang arbeidsuke. Holde blodsukkeret stabilt. Bruke tempur hodepute . Og legens tips: noen migreneanfall starter med spenningshodepine. Ta Ibux da (jeg gjorde sjelden det for jeg syns det liksom er nok å måtte ta reseptpliktig medisin mot migrene) så kanskje spenningshodepinen slipper taket og ikke videreutvikler seg til et migreneanfall. 

• Liker 2
Skrevet
Eneri skrev (7 minutter siden):

I tillegg til feks betablokkere er det div han kan prøve selv. At han må legge merke til NÅR han får anfall og identifisere triggere. Rødvin? Appelsin? Sjokolade? Lavt blodsukker/svingende blodsukker pga ujevne måltider? Lite søvn? Stram nakkemuskulatur?

Selv har jeg blitt bedre av en sum små ting: ikke drikke så mye som et halvt glass rødvin en fredag kveld etter en lang arbeidsuke. Holde blodsukkeret stabilt. Bruke tempur hodepute . Og legens tips: noen migreneanfall starter med spenningshodepine. Ta Ibux da (jeg gjorde sjelden det for jeg syns det liksom er nok å måtte ta reseptpliktig medisin mot migrene) så kanskje spenningshodepinen slipper taket og ikke videreutvikler seg til et migreneanfall. 

Takk for tips! 

Jeg har aldri hatt migrene selv, så setter veldig pris på å høre andres erfaringer! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...