Gå til innhold

Kraft på rekeskall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser en del reker og har flere steder lest at en kan spare rekeskallet for å koke kraft på det. Bruker man da hodene (m/ øyne og alt) også? Synes det er en del guffe inni hodene nemlig...

På den annen side pleide faren min alltid å suge ut fra hodene når han spiste reker...

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Koke kraft av rekeskall er skikkelig praktisk :) Jeg bruker alt av rekeskall.

denne siden finner du denne oppskriften:

Rekekraft

500 g rekeskall med hoder

1 dl olivenolje

2 store løk

2 fedd hvitløk

1/2 flaske hvitvin

1 ss tomatpuré

2 ss paprikapulver

1 ts kajennepepper

vann

Skjær løken i små biter og del hvitløkfeddene i to på langs. Fres rekeskallene i glovarm kjele til all fuktighet virker borte.

Tilsett løk, hvitløk, tomatpuré og krydder, før du freser videre 1 minutt.

Slå hvitvin over og tilsett kaldt vann til det dekker. La det trekke i ca 20 minutter og sil over i en annen kjele. Kok kraften inn til det halve

Vil du ha det enklere, så koker du bare rekeskallet med litt salt/pepper og krydder.

Skrevet

Du kan også ha i flere grønnsaker skåret i småbiter, feks selleri, purre og gulrøtter, samt urter, feks persillestilker, dillstilker og et laurbærblad.

Og så synes jeg det er greit å skylle rekeskallene før de går i panna. :)

Skrevet

Takk for svar, da prøver jeg etter neste rekefest! :)

Skrevet

Jeg har kokt kraft av denne oppskriften. Nå ligger den pent i fryseren fordi jeg ikke vet hva jeg skal bruke den til ;).

Noen forslag?

Skrevet

Til bouillebaisse - eller kanskje en nydelig stuing med fløte(fiske)pudding, gulrøtter i små biter, erter, asparges, ja alt som er godt og servere i (terte)skjell? Det fikk jeg lyst på akkurat nå...men ikke har jeg kraft og heller ikke noe av det andre, så det får være til en annen dag...

Skrevet
Jeg har kokt kraft av denne oppskriften. Nå ligger den pent i fryseren fordi jeg ikke vet hva jeg skal bruke den til ;).

Noen forslag?

Du kan også rett og slett å lage en helt enkel skalldyrsuppe: Tilsett litt fløte, evnt maizenajeving og en skvett cognac tilslutt (det skader aldri ;) ). Smak til med mer salt, pepper og evnt kajenne og litt sitron om det trengs, og garner med noen ferske reker, en liten skje crème fraîche og kanskje et dryss frisk dill?

Fin forrett. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...