Gå til innhold

Hvordan har studenter råd til å reise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skikkelig lyst til å feriere i USA noen ganger i året, men hvordan skal man ha penger til det når man er student og såvidt har råd til mat? Er 18 nå. Har aldri vært der før :(

Anonymkode: 394c6...9c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øh. Skaff deg en jobb kanskje?

Anonymkode: 76c30...1d0

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har skikkelig lyst til å feriere i USA noen ganger i året, men hvordan skal man ha penger til det når man er student og såvidt har råd til mat? Er 18 nå. Har aldri vært der før :(

Da sparer du penger. Du ønsker deg penger til bursdag og jul, du kjøper havregryn og ris og bønner og dropper festing og alkohol og moro. Du kjøper alt du trenger brukt eller arver det fra folk du kjenner. Du finner deg en el,er flere ekstrajobber og så, innen korona-restriksjonene er hevet, har du penger nok til en tur til USA. :) 

Livet handler om prioritering. Vil en noe så må en ofre noe annet. Du får en USA-tur for overraskende få kaffelatter og lunsjer og ølflasker. 

Anonymkode: 00cb9...5d0

• Liker 14
Skrevet

Vi jobber hele året og ekstra mye i ferier. 

Anonymkode: 1166d...302

• Liker 14
Skrevet

De har ikke råd, men reiser på ferie likevel.

Anonymkode: b0cdf...74a

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har ikke råd, men reiser på ferie likevel.

Anonymkode: b0cdf...74a

Joda, en del har råd.

Da jeg regnet meg selv som student først og fremst, hadde jeg en relativt godt betalt deltidsjobb ved siden av. Studielån + deltidsjobb utgjorde fort gode summer hver måned. Jeg reiste gjerne på 2-3 ferier per år. Til gjengjeld drakk jeg heller ikke alkohol, var sparsommelig og festet ikke. Når man ikke bruker pengene sine på andre ting, kan man gjerne spare til nettopp ferier.

Nå har jeg fulltidsjobb og studerer på fulltid, og har kun fulltidsjobben å leve på. Men, leverer fremdeles relativt sparsommelig, foruten at jeg nå eier egen bolig. Uansett, det gjør at jeg har råd til å reise og kose meg. :) 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Skrevet

Jeg studerer og har 3 jobber ved siden av, jobber ca 100% + studie 100%. Til vanlig utenom corona har jeg og mannen råd til 1x fin ferie i året + kos ellers ❤️ Men det er jo hard jobbing og nedprioritering av mye annet da. Fester aldri, er ikke sosial av meg så vi finner på mest ala fjelltur + andre opplevelser som ikke er dyrt.

Anonymkode: d73ac...d19

Skrevet

Jeg hadde sommerjobb, brukte ellers lite penger på tull utover litt festing og fikk litt støtte hjemmefra. 

Anonymkode: 90452...e98

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde et "friår" fra studiene der jeg jobbet 80-90 timer i uka og la meg opp penger, i tillegg til sommerjobb og deltidsjobb mens jeg studerte. I tillegg drakk jeg ikke alkohol, aldri brukt tobakk, kjøpte klær brukt og fikk mye gratis mat (utgått på dato) på Kiwi og Bunnpris (de har vel begge gått bort fra den ordningen nå).

Så ja, jeg hadde råd til ferieturer og prioriterte inn 1 bra ferie i året.

Anonymkode: 75153...2cc

• Liker 1
Skrevet

Hva koster en typisk feriereise for dere studenter, da? 

Anonymkode: 638b5...db6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 22.18):

Du får vel bare vente til du tjener nok penger, det sier seg vel i grunnen selv.... Sommerjobb og deltidsjobb kan du ha samtidig som du studerer, hvor mye du må spare for å få råd til tur blir litt avhengig av hvor i USA du vil reise.   Er forresten litt merkelig å ville feriere i USA flere ganger i året når du aldri har vært der 😄

Anonymkode: 76f58...34c

• Liker 2
Skrevet

Du får deg deltidsjobb, du sparer, du lever billig og prioriterer bort andre ting. Og så realitetstilpasser du forventningene dine en smule - selv med min relativt godt betalt fulltidsjobb og lave faste utgifter ville jeg slitt med å finne råd til flere USA-ferier i året...

• Liker 3
Skrevet

Deltidsjobb gjorde at jeg sparte 50K til BSU og BSU2 og i tillegg reiste på ferie opptil to ganger i året som student. Feriene kostet alt mellom 8000-25.000.

Anonymkode: a71e0...427

Skrevet

Jeg har reist to ganger som student. Første gang til new York 2 uker med en venninne, vi bodde på hostel, reiste utenfor fellesferie, spiste veldig billig mat på turen. Jeg hadde da en leie på 2000kr til den samme venninnen og jobbet deltid så sparte litt men levde ellers nøkternt både hjemme og på turen. 

andre gangen jobbet jeg 100% ved siden av studiene. Sa opp jobben og reiste 3 måneder til Asia på backpacking på opptjente feriepenger. Hadde ingen obligatoriske oppmøter det semesteret og leste pensum på turen, kom hjem og skrev eksamen. Leide videre leiligheten min til en arbeidskollega når jeg var borte.

Anonymkode: 22a79...ac8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 22.18):

Du er 18 år og er lei deg for aldri å ha vært i USA?  Det er nok ganske vanlig å ikke ha vært i USA når en er 18 år. Du sier du ønsker å feriere der noen ganger i året? Det er heller ikke vanlig å reise på ferie flere ganger i året, for ikke å snakke å reise på ferie til USA flere ganger i året.

Du er ung du har livet foran deg. Hvis du får deg en god utdnanelse og god jobb så kan du nok få reist dit flere ganger i året etterhvert.

Hvordan studenter har råd til å reise? Ved å ha en jobb ve dsiden av studier. Da jeg studerte første gangen rett etter videregående, hadde jeg en jobb som gjorde at jeg hadde råd til 4 ukers utenlandsferie hver sommer og en eller to litt kortere ferier resten av året. Det er snakk om prioriteringer, jeg jobbet, studerte og reiste. Festet ikke bort pengene mine.

Anonymkode: 2e867...065

• Liker 2
Skrevet

Vår utveksling til Japan og Korea ble avlyst på grunn av korona. 

Nå er jeg 30 000 rikere og venter på å dra en tur så snart Corona er over ...

Anonymkode: 52dc9...812

Skrevet

Hva skal man i USA flere ganger i året? 
Da jeg var student drakk jeg nok et par tusen kroner hver helg i alkohol. Skulle nok spart mer, er ikke nødvendig å feste så mye ass.  
Bo billigere, fest mindre, last ned Sulten appen for mat. Deltids jobb. 

Anonymkode: 209bb...815

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet ved siden av, og valgte rimelige destinasjoner og hotell :) reiste til London, Praha, Riga, Tallinn mens jeg studerte. Fin anledning til å besøke rimeligere land.

USA flere ganger i året hadde aldri gått med mitt budsjett, måtte ha funnet svært rimelige billetter og hotell da. Og ikke reist til dyre byer som NYC.

Anonymkode: 996fd...425

Skrevet

Jeg jobbet alle ferier og sparte penger ved å prioritere reise over mye annet. Når jeg først reiste ble det rimelige reiser, for jeg utnyttet å først og fremst reise til steder hvor venner studerte i inn og utland. På den måten ble opphold gratis. Med studentpris på fly i tillegg ble ikke turene dyre. Var det til en by ingen bodde i, bestilte vi rimelige hotell sammen. Slik holdt vennegjengen på, og på den måten har vi fått reist litt rundtom i Europa ihvertfall. Skulle jeg reist utenfor Europa måtte jeg ha spart mer og reist sjeldnere. 

Anonymkode: bf363...4fa

Skrevet

Jeg reiste på ferie ett par ganger i året lengre turer både i tid og avstand til Kina og India, og kortere turer i Europa. 

Som ab over skriver reiste jeg ofte på besøk til venner som ekskluderte boutgifter, og reiste også gjerne på trekant eller firkant reiser når det lot seg gjøre (f.eks Oslo - Berlin - India - London - Oslo). Da blir det litt færre flybilletter også.

Det ville ikke latt seg gjøre uten at jeg hadde deltidsjobb ved siden av studiene da.

Anonymkode: 4da43...c47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...