Gå til innhold

Noen her som sliter med depresjon ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, er det flere enn meg som sliter depresjon? 
Hva er årsaken at du/dere er deprimerte ? 
Hva gjør dere eller hvordan behandler dere depresjon? 

Anonymkode: 561de...5d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, i en bipolar lidelse- alvorlig depressiv episode. Årsak: kjemisk, men også stress utløser psykoser, nedstemthet, søvnmangel osv osv... Går på medisiner og faste og hyppige samlete hos psykolog og psykiater og fastlege. Ble innlagt på tvang for litt siden, men hjemme igjen nå. Prøver å opprettholde daglig fungering på tross av alt... går master og jobber ved siden av.

Anonymkode: b8091...25d

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, i en bipolar lidelse- alvorlig depressiv episode. Årsak: kjemisk, men også stress utløser psykoser, nedstemthet, søvnmangel osv osv... Går på medisiner og faste og hyppige samlete hos psykolog og psykiater og fastlege. Ble innlagt på tvang for litt siden, men hjemme igjen nå. Prøver å opprettholde daglig fungering på tross av alt... går master og jobber ved siden av.

Anonymkode: b8091...25d

Jeg har tenker så mye om hva som komme til å skje uten grunn egentlig og overdriver mye i hodet mitt at jeg ikke klarer fungere normalt på dagene. 

Så flink du er, som har startet å gå til psykolog og prøver så godt du kan å hjelpe deg selv.  Gode fremgang, stå på.😊

- Ts

• Liker 1
Skrevet

Ja, sliter med tilbakevendene depresjon, som vel også er en diagnose jeg har. Det kommer mye av andre problemer tror jeg, som PTSD og mye angst, som igjen fører til mye isolasjon og håpløshet - lite bedring selv om årene går. Da henger vel depresjonen på en måte med.

Anonymkode: 57280...ce0

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tenker så mye om hva som komme til å skje uten grunn egentlig og overdriver mye i hodet mitt at jeg ikke klarer fungere normalt på dagene. 

Er ikke godt dette, vil det kunne passe inn i beskrivelsen "tankekjør"? Har du forsøkt noe medisinering i forbindelse med det (i tillegg til behandling selvfølgelig)?

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er ikke godt dette, vil det kunne passe inn i beskrivelsen "tankekjør"? Har du forsøkt noe medisinering i forbindelse med det (i tillegg til behandling selvfølgelig)?

Som et barn det har skjedd noe med meg, og som senere i årene jeg laget så stor sak av det i hodet mitt, at jeg følte jeg fortjener kun det dårligste, alltid så ned på meg selv, og når jeg ble voksen, innså at det som var i hode bare var noe kaos jeg selv oppdiktet. Så senere startet jeg igjen tenke negativt og så alltid ned på meg og at jeg er mindre hvert.  Og nå prøver flere personer (nærmeste) at jeg overdriver som jeg i den situasjon som jeg er nå, selv om legene ikke sier det, det jeg tenker som kan være, bare kanskje mulig, men vi må undersøke mere sier legene. 
Har sånne bekymringer tiden før. Men jeg vet alltid at det jeg tenker pleier ikke være sann, det alltid viser seg at jeg tok feil, men når jeg i sånne situasjoner jeg tror på dette, og tenker ikke mere utvei, og dette fortjener jeg og det «gode» som kan skje, kan ikke skje med meg. 
Jeg tar natur legemidler uten resept, ikke alltid hjelper bare blir søvnig. Tør ikke starte med sterke medisin, skjenner kan bli avhengig. 
- Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja, sliter med tilbakevendene depresjon, som vel også er en diagnose jeg har. Det kommer mye av andre problemer tror jeg, som PTSD og mye angst, som igjen fører til mye isolasjon og håpløshet - lite bedring selv om årene går. Da henger vel depresjonen på en måte med.

Hvordan fikk du diagnose ? 
Kan det være noe konsekvenser for noe du har opplevd, men at det ikke slipper dine tanker? 
Som hos meg. 
- Ts

Skrevet

Jeg sliter med depresjon nå i disse tider gjør jeg ikke mye annet enn å komme meg ut av døra daglig. For å få litt frisk luft

• Liker 1
Skrevet
trøndermann38 skrev (45 minutter siden):

Jeg sliter med depresjon nå i disse tider gjør jeg ikke mye annet enn å komme meg ut av døra daglig. For å få litt frisk luft

Hva mer gjør du  enn å gå daglige turer da?

Anonymkode: f1189...15f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mer gjør du  enn å gå daglige turer da?

Har fikset litt på hus, tettet slik at mus ikke kommer inn og slikt

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har angst og depresjon. Ble igrunnen dårlig for ca 1 1/2 år siden, men dette har nok ligget latent siden jeg var barn. Det som gjorde utslaget var veldig dårlig behandling og mobbing på jobb. Ble også mobbet i barndommen. Sliter også med at jeg ikke føler meg bra nok, og har nok aldri følt at jeg er bra nok, så den følelsen har fått satt skikkelig rot i meg, og vil nok kreve mye for at jeg kanskje en gang kan klare å slippe den følelsen. Dette igjen gjør at jeg er redd hele tiden.

Går i traumebehandling på DPS, noe jeg har gjort siden i høst. Vet ikke om jeg noen gang blir så bra igjen at jeg kan klare arbeidslivet igjen. Går på AAP nå.

Anonymkode: fbff6...68e

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er mye du kan gjøre, men mange orker ikke noe. Eller evner å klare.

Gå tur hver dag utendørs 1 time eller mer totalt, gjerne delt opp i flere turer. Kom deg ut senest kl 9-10, få dagslys.

Styrketrening er noe av det mest effektive mentalt, det vet jeg alt om :) 
Kostholder er også kjempeviktig, kutt ut alt av godteri og søtsaker/brus/energidrikker. Spis bare næringsrik mat, du MÅ fjerne kose-deg fra hodet ditt. At du skal kjøpe noe søppel å kose deg med, så du føler deg bedre. Dette lærer dessverre foreldrene oss tidlig, samfunnet også. Tragisk.

Lese bøker, lån på biblioteket.

Høre på musikk, avslappende musikk.

Lær deg å puste skikkelig, mange puster ikke.

Sitter du hjemme å kverner tanker blir ikke ting bedre.

Ha en ting du gjør hver dag, trenger ikke være mye. 

mm...

Anonymkode: f4f4b...a95

• Liker 2
Skrevet

Jeg har diagnose mild kronisk depresjon. Ikke noe som har skjedd i livet mitt som skulle ha forårsaket det. Har depresjon i slekten så mulig arvet. Ble deprimert i begynnelsen av 20-årene. Av og til er det verre men er ALLTID deprimert. På forrige jobben utviklet jeg angst i tillegg fordi jeg hatet jobben og ble trakassert av sjefen, begynte da med antidepressive og har gått på de i 3 år. Jeg sliter mest når ytre faktorer er dårlige, som dårlig økonomi, dårlig vær og denne nedstengningen av samfunnet. Sliter også mer nå da de få vennene jeg har ikke vil møtes fordi de er redd korona. 
Trening hjelper godt,  men da styrkeløfting og treningssenteret ikke Å gå en tur i skogen. Reising og miljøendringer hjelper også. 
så ja, er et helvete akkurat nå. 

Anonymkode: 179ad...e0a

Skrevet

Vet ikke hvorfor jeg er deprimert, er bare det. Økonomiproblemene som er et problem akkurat nå er ikke det som har skapt depresjonen. Det gjør det jo litt ekstra mørkt for tiden, men er ikke opphavet til depresjonen. Har hatt det av og på i mange år. Har diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse. Har vært i en ekstrem lang periode nå, uten opphold siden Desember 2019. Det har gått opp og ned, men ingen depresjon-fri periode. 

Har flere andre diagnoser som kanskje også spiller en rolle. 🤷‍♀️
Emosjonelt ustabil/Unnvikende engstelig personlighetsforstyrrelse. Spiseforstyrrelse. Panikkangst og generell angst. PTSD. Alt sammen går vell hånd i hånd og skaper depresjon, jeg vet ikke. Jeg er bare deprimert uten at jeg kan helt forklare hvorfor. Jeg er bare sånn og har vært slik siden tidlig ungdomskolen.   
Går til psykolog. Medisiner fungerer ikke. Jeg holder ut, eneste jeg kan gjøre. Isolerer meg, sover mye og venter på en god dag som aldri kommer. 

Anonymkode: ab7fe...892

• Liker 1
Skrevet

Er deprimert fordi jeg  ikke er rik nok for familien min!

Skrevet

Periodevis. Henger tett sammen med angst. Har ofte tenkt at jeg må ha en hjerne som er dårlig på å produsere dopamin - fordi jeg ofte finner meg trist og lei og overreagerer negativt på ting, selv med gode mennesker rundt meg. Men jeg kjenner jo innimellom på stor glede og kjærlighet også da, så det kan det kanskje ikke være...

I de tyngste periodene av depresjonen gjør jeg ingenting for det, bare venter på at det skal gå over av seg selv. Verre med angsten, der drar jeg til legen 100 ganger for å få hjelp, men det er fordi angsten gir mange ekle og skumle kroppslige reaksjoner, i motsetning til depresjonen som bare gjør psyken min helt tullerusk...

Anonymkode: 497c6...869

• Liker 2
Skrevet

Ja, har nok en fødselsdepresjon som henger igjen to år etter at jeg fikk barn. Veldig nedstemt og tenker mye på at jeg burde adoptere ham bort så han slipper å ha meg som mamma. Men jeg vil jo ikke det, han er den lille skatten min ☹

Anonymkode: b04ff...b9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...