AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #1 Skrevet 26. november 2020 Jeg fikk en hund som er redd for omtrent alt mulig og jeg måtte sosialisere hunden veldig mye. Er dette arvelig? Nå har jeg tenkt på en ny hund men er usikker på om jeg skal gå bort ifra familien til foreldrene til valpen? Eller har dette ikke noe å si? Jeg tør ikke å spørre oppdretter om dette og hun sa ikke at valpen den gangen var redd for alt mulig noe den var allerede da jeg fikk den. Kan noen i samme kullet være trygge mens andre i samme kullet være redde? Jeg skal ikke avle på den hunden jeg har fordi den er så redd. Anonymkode: f548b...561
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #2 Skrevet 26. november 2020 Det er en hårfin balanse mellom arv og miljø. En hund som genetisk er disponert for usikkerhet og redsel vil med stor sannsynlighet bli det med mindre man jobber aktivt mot det hele hundens liv. Det er bra du ikke skal avle på hunden. Anonymkode: b6f4b...424 1
Tabris Skrevet 26. november 2020 #3 Skrevet 26. november 2020 Ja, frykt er ofte arvelig. Men frykt kan "ligge i linjene" så trenger ikke arve direkte fra mor. Men mor vil ha stor innvirkning på valpene. Men man kan også være uheldig og ha et trygt kull med èn redd valp. Jeg hadde vært skeptisk til å få valp fra samme foreldre og ville i så fall hørt med de andre valpeeierne hvordan deres valper er, både fra dette og evt tidligere kull. Veldig bra at du ikke vil avle på den! 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå