Gå til innhold

Hvordan man behandler corona-smittede i Kina.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Camlon skrev (4 timer siden):

I Kina er testing ofte et krav for å kunne gjøre ulike ting som å gå til sykehus og myndighetene tester store områder hvis de finner en smittet. Dette har vist seg å være svært effektivt, spesielt sammenlignet med de tilittbaserte systemene i Europa.

Norge med en høyt utdannet befolkning, massivt oljefond og spredt befolkning var i en mye bedre situasjon enn Kina for å kunne kontrolere pandemien. Allikavel så har Norge 20x så mange døde per capita og har ikke kunne åpne opp slik Kina har gjort.

Jeg kan forstå at det er kjipt å bli tvunget til å bli isolert hvis man er smittet, men det er mye mer kjipt å bli alvorlig syk med korona. Isolerer man ikke slike folk så tar de seg en tur til markedet og smitter folk, fordi de føler at de må ha fersk kjøtt og grønnsaker. For å kunne holde smitten nede så må man bruke tvang for å stoppe egoister fra å smitte andre.

For det første er det ingen grunn til å stole på tall fra Kina. Det er lite som tyder på mye smitte der nå, men alt av tallmateriale kan man bare avfeie uansett fordi Kina som kilde ikke er troverdig. 

Norge har ikke samme mulighetene til overvåkning og lage lover og regler for å hindre smitte. Det sier seg selv at det er en fordel for et diktatur i en slik situasjon. De tar ikke hensyn til enkeltmennesket overhodet, men det må norske myndigheter. 

At man tyr til slik maktbruk i Kina, og ser seg nødt til det, er bare et symptom på at myndighetene ikke har tillit. Det er ingen grunn for den jevne kineser å tro at man vil bli tatt vare på av staten om man blir smittet. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dette som er fremtiden, fordi de ikke hadde den totale kontrollen de ønsket. Du kan (foreløpig) fortsatt ta uavhengige valg. Du kan (foreløpig) fortsatt jobbe hardt og skape det livet du ønsker. Det er ikke det de vil ha. De vil fase deg ut. De kommer til å sette deg en leilighet stor som en kiste, kaste til deg noen smuler i form av en minimumsinntekt og vente til du dør barnløs. Det er mykt drap. Hvis du lytter til hva disse elitene sier, vet du at dette er hva de vil ha. Verden er overbefolket, global oppvarming, en ny form for influensa betyr at vi må ha en ny normal osv. Covid er unnskyldningen for den nye normen de ønsket hele tiden. Alt sammen var bare en svindel.

Les boken til Klaus Schwab: «Covid-19, The Great Reset».

Som Aldous Huxley sa: «You shall know the truth, and the truth shall make you mad».

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, Example said:

For det første er det ingen grunn til å stole på tall fra Kina. Det er lite som tyder på mye smitte der nå, men alt av tallmateriale kan man bare avfeie uansett fordi Kina som kilde ikke er troverdig. 

Norge har ikke samme mulighetene til overvåkning og lage lover og regler for å hindre smitte. Det sier seg selv at det er en fordel for et diktatur i en slik situasjon. De tar ikke hensyn til enkeltmennesket overhodet, men det må norske myndigheter. 

At man tyr til slik maktbruk i Kina, og ser seg nødt til det, er bare et symptom på at myndighetene ikke har tillit. Det er ingen grunn for den jevne kineser å tro at man vil bli tatt vare på av staten om man blir smittet. 

Det handler ikke om å stole, men om logikk. Hvis Kina virkelig løy som mange hevdet for noen måneder siden, så hadde ikke klart å holde alt åpent og unngå ukontrolert spredning. Det er motbevist under enhver tvil at Kina løy om å få smitten ned til 0. Det er sannsynlig at de underrapporterte, men det gjorde alle land på grunn av mangel på testkapisitet.

Ellers kan jeg nevne at myndighetene i Kina har høy tilitt, og tilitten har økt under pandemien.  Den jevne kineser tror at de vil bli tatt vare på rimelig bra. Det folk mener med at Kina er et land med lav tilitt, er at folk ikke stoler på hverandre, ikke at de mangler tilitt til myndighetene.

Er du Kineser eller har du noen gang bodd Kina. Hvis nei, så vet du like lite om Kina som Kinesere vet om Norge. Med andre ord, nesten ingenting.

1*XhezBbbaNMcDSuc7zz9JDA.jpeg

Skrevet
amit skrev (26 minutter siden):

Det er dette som er fremtiden, fordi de ikke hadde den totale kontrollen de ønsket. Du kan (foreløpig) fortsatt ta uavhengige valg. Du kan (foreløpig) fortsatt jobbe hardt og skape det livet du ønsker. Det er ikke det de vil ha. De vil fase deg ut. De kommer til å sette deg en leilighet stor som en kiste, kaste til deg noen smuler i form av en minimumsinntekt og vente til du dør barnløs. Det er mykt drap. Hvis du lytter til hva disse elitene sier, vet du at dette er hva de vil ha. Verden er overbefolket, global oppvarming, en ny form for influensa betyr at vi må ha en ny normal osv. Covid er unnskyldningen for den nye normen de ønsket hele tiden. Alt sammen var bare en svindel.

Les boken til Klaus Schwab: «Covid-19, The Great Reset».

Som Aldous Huxley sa: «You shall know the truth, and the truth shall make you mad».

Lei alt du trenger. Få det tilsendt på døra via drone. Eier ikke klærne du har på deg en gang. Bærekraft for alle! Og ja, dette har World Economic Forum gått ut med selv så det er ikke noe konspirasjon:

Vet ikke med dere men jeg vil helst slippe å måtte leie meg en kjøkkenmaskin for middagen eller leie en playstation for hver gang. Pengene kommer jo til å fly ut vinduet. 

Denne leie galskapen er jo allerede integrert inn i samfunnet via streaming av film og tv. De tjener jo graps på at folk leier tjenester.

Derfor fikk heller aldri Tesla realisert sin store drøm om fri energi for alle i sin tid. Gratis strøm!? Aldri i verden

maxresdefault.jpg

Skrevet
Camlon skrev (46 minutter siden):

Det handler ikke om å stole, men om logikk. Hvis Kina virkelig løy som mange hevdet for noen måneder siden, så hadde ikke klart å holde alt åpent og unngå ukontrolert spredning. Det er motbevist under enhver tvil at Kina løy om å få smitten ned til 0. Det er sannsynlig at de underrapporterte, men det gjorde alle land på grunn av mangel på testkapisitet.

Ellers kan jeg nevne at myndighetene i Kina har høy tilitt, og tilitten har økt under pandemien.  Den jevne kineser tror at de vil bli tatt vare på rimelig bra. Det folk mener med at Kina er et land med lav tilitt, er at folk ikke stoler på hverandre, ikke at de mangler tilitt til myndighetene.

Er du Kineser eller har du noen gang bodd Kina. Hvis nei, så vet du like lite om Kina som Kinesere vet om Norge. Med andre ord, nesten ingenting.

Poenget er at det å bruke kinesiske tall for å vise et poeng er tullete, fordi tallene deres ikke kan stiles på. Det er ingen grunn til å stole på noe son kommer av tall fra Kina, fordi de trikser og mikser på det av eget godtbefinnende. 

Så kommer vi til tillit til staten. Hvor mange kinesere vil uttale seg om myndighetene i det hele tatt? De tør ikke. Dette vet vi, og det er gode grunner for kinesere å holde hodet lavt. De unngår slike spørsmål så mye som mulig.

Og det siste argumentet blir bare tullete. Man kan virkelig uttale seg om noe uten å være fra et land. Jeg er selv ganske godt belest på Kina for eksempel. Anbefaler å lese Kai Strittmatter sin bok "We Have Been Harmonized". Den kom ut rett før pandemien, men berører flere av disse punktene på en god måte. 

Gjest 123 eller noe
Skrevet
Tanuki skrev (17 timer siden):

så hva er alternativet? skal smitte bare reke rundt som de vill? Det er en felles dugnad jo, de aller fleste skjønner det. Det er  derfor vi (i Asia) har gått med munnbind siden januar, måler temperaturen og scanner QR kode når vi går på butikken. 

Slutt med sånne hersketeknikker som "de aller fleste skjønner det" ovenfor meg, takk. Scanner QR kode på butikken? Hva står det på den da? 

Skrevet (endret)
22 minutter siden, Example said:

Poenget er at det å bruke kinesiske tall for å vise et poeng er tullete, fordi tallene deres ikke kan stiles på. Det er ingen grunn til å stole på noe son kommer av tall fra Kina, fordi de trikser og mikser på det av eget godtbefinnende. 

Så kommer vi til tillit til staten. Hvor mange kinesere vil uttale seg om myndighetene i det hele tatt? De tør ikke. Dette vet vi, og det er gode grunner for kinesere å holde hodet lavt. De unngår slike spørsmål så mye som mulig.

Og det siste argumentet blir bare tullete. Man kan virkelig uttale seg om noe uten å være fra et land. Jeg er selv ganske godt belest på Kina for eksempel. Anbefaler å lese Kai Strittmatter sin bok "We Have Been Harmonized". Den kom ut rett før pandemien, men berører flere av disse punktene på en god måte. 

Du forsto ikke poenget. Dette handler ikke om å stole, men om logikk. 100 smittete hadde blitt 1000, som hadde blitt 10000 og så hadde det blitt full kaos. Det er teoretisk umulig at Kina løy om å få smittete ned til 0.

Og at du tror grunnen til at myndighetene har høy tilitt er fordi de er redde, illusterer godt mitt poeng at du skal ikke uttale deg om folket i Kina, hvis du aldri har hatt samtaler med en vanlig Kineser i Kina. Det er som å tro at du vet hvordan amerikanere tenker ved å se på kinesiske eller indiske nyheter. Du blir heller ingen ekspert ved å lese boken til en kineser som bodde noen år i USA som en journalist.

Alle som har bodd i Kina eller er Kinesere vet at Kinesere har høy tilitt til sine myndigheter. Mange kritikere vet også det, og vil istedenfor si at Kinesere er hjernevasket. Du er kanskje lest mye om Kina, men dine kilder er dårlige. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet
Camlon skrev (6 minutter siden):

Alle som har bodd i Kina eller er Kinesere vet at Kinesere har høy tilitt til sine myndigheter. Mange kritikere vet også det, og vil istedenfor si at Kinesere er hjernevasket. Du er kanskje lest mye om Kina, men dine kilder er dårlige. 

De blir vel dratt ut av leiligheten sin og drept hvis ikke, så ikke rart de ikke tør annet? Kanskje? Jeg kjenner ingen kineser så jeg vet ikke :)

Skrevet
Camlon skrev (1 minutt siden):

Du forsto ikke poenget. Dette handler ikke om å stole, men om logikk. 100 smittete hadde blitt 1000, som hadde blitt 10000 og så hadde det blitt full kaos. Det er teoretisk umulig at Kina løy om å få smittete ned til 0.

Og at du tror grunnen til at myndighetene har høy tilitt illusterer godt hvorfor du ikke skal uttale deg om folket i et land, hvis du aldri har hatt samtaler med en vanlig kineser i Kina. Det er som å tro at du vet hvordan amerikanere tenker ved å se på kinesiske eller indiske nyheter. Du blir heller ingen ekspert ved å lese boken til en kineser som bodde noen år i USA som en journalist.

Du brukte kinesiske tall opp mot norske for å bevise et poeng. Poenget mitt er at dette ikke noe poeng, fordi det er ingen grunn til å stole på tallene overhodet. Det blir litt som å stole på valgresultatet i Syria og tenke at Assad er superpopulær blant alle syrere. Man kan godt bruke tall fra asiatiske land opp mot Norge og Europa, men bruk da land som faktisk ikke aktivt motarbeider sannheten i mange sammenhenger. 

Jeg hevder ikke å være en ekspert, men jeg har lest en del om Kina. Og at mange kinesere er hjernevasket er det jo ingen som helst tvil om. Dette er tross alt landet som for eksempel skriver ting fullstendig ut av historien. Spør en kineser født etter 1990 om hva som skjedde i Beijing i 1989, og mange vil ikke ane hva du prater om. 

Tillit og frykt går hånd i hånd her. Det kan for eksempel være vanskelig å foreta slike undersøkelser i Kina, fordi man ikke vet om respondentene svarer ærlig. 

Jeg regner med at du har bodd i Kina i mange år, siden du diskrediterer alle andre. Hvordan har du opplevd den kinesiske staten mens du har bodd der? 

Skrevet
Just now, skruttveig said:

De blir vel dratt ut av leiligheten sin og drept hvis ikke, så ikke rart de ikke tør annet? Kanskje? Jeg kjenner ingen kineser så jeg vet ikke :)

Nei, det blir du ikke. Om du ikke er en offentlig person eller en terrortrussel, så bryr ikke Kina seg om dine meninger.

Men la oss anta det er riktig. Kina har fortsatt ikke mulighet til å lytte til hva folk sier bak lukkete dører og navngiveri er ikke spesielt vanlig.

Hvis folk virkelig var redde, så hadde man hørt det bak lukkete dører. Istedenfor så ender man ofte i en debatt hvor kineseren prøver å forsvare handlingene fra de kinesiske myndighetene. Det skjer fordi tilitten er høy, ikke lav.

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Hørte de har avlytningsmulighet med Huawei og all den teknologien... litt rart med den social scoren også, at folk skal forskjellsbehandles utifra det.. men ja det er jo på andre siden av planeten så ikke alt man kan forstå :)

Skrevet (endret)
35 minutter siden, Example said:

Du brukte kinesiske tall opp mot norske for å bevise et poeng. Poenget mitt er at dette ikke noe poeng, fordi det er ingen grunn til å stole på tallene overhodet. Det blir litt som å stole på valgresultatet i Syria og tenke at Assad er superpopulær blant alle syrere. Man kan godt bruke tall fra asiatiske land opp mot Norge og Europa, men bruk da land som faktisk ikke aktivt motarbeider sannheten i mange sammenhenger. 

Du ignorerer fortsatt at det handler om logikk, ikke om å stole.

Løgn er heller ikke en god måte å få smitten under kontroll, selv ikke i Kina.

Jeg hevder ikke å være en ekspert, men jeg har lest en del om Kina. Og at mange kinesere er hjernevasket er det jo ingen som helst tvil om.

Du kan ikke ha det begge veier. Hvis folket er hjernevasket, så har de per definisjon høy tilitt.

For å gi deg et eksempel. De som tror på scientologi pleier å bli beskrevet som hjernevasket. Vil du si at som er i scientologi grupper har lav tilitt til sine ledere? Selvfølgelig ikke, de er hjernevasket.

Jeg regner med at du har bodd i Kina i mange år, siden du diskrediterer alle andre. Hvordan har du opplevd den kinesiske staten mens du har bodd der? 

Blandet. Jeg er skeptisk til Kinesiske offentlige tjenester og går normalt for private eller semi-private tjenester. Du tenker sikkert på internasjonale tjenester nå, men jeg snakker nå om private tjenester for Kinesere. Internasjonale tjenester er altfor dyre og hovedfordelen er at de kan engelsk.

Covid var håndtert bra. Jeg var i starten irritert at de sensurerte og kastet bort 2 uker, men Norge kaster bort 2 måneder så jeg er ikke like irritert over det lenger. Visum og lignende er mye enklere enn i Norge. (Jeg har erfaring med å søke visum for kona i Norge.) Ventetiden for første søknad er en uke istedenfor 1 år, ingen 2 måneders kø for å kunne få time og ingen rare krav som at man må ha høy nok inntekt ifjor. Jeg fant tilslutt en ukjent alternativ måte å få kona visum til Norge, fordi det vanlige systemet var så tragisk at vi hadde endt med å bo i et annet land.

Det er naturligvis noen ting som irriterer meg, men det har mye med hvordan folk er generelt. F.eks. at myndighetene er ikke spesielt flinke til å rydde opp etter seg når de gjør vedlikehold, men vanlige folk er enda verre så det er egentlig ganske forventet. Jeg synes også de burde fokusere mer på sikkerhet, f.eks. jeg har aldri hatt en kampanje for å få folk til å bruke setebelte, og mange dør unødvendig på grunn av dette.

Med andre ord, det er som å bo i et vanlig utviklingsland, men med tilgang til trolig verdens beste netthandel. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Grunnen til at jeg sier at hvis man ikke er kineser eller har bodd i Kina så forstår man ikke Kina, er ikke for å diskreditere. Du kan fortsatt ha verdiful kunnskap om enkeltemner som Xinjiang.

Jeg tror det er lettere å forstå hvis man snur situasjonen. En kineser kan ikke engelsk, har bodd i Kina i hele sitt liv og alt han vet om USA kommer fra kinesiske kilder. Vil en slik person forstå amerikanere. Jeg kjenner flere kinesere som er slik og svaret er definitivt nei. Dette er deg hvis du ikke kan kinesisk, har aldri bodd i Kina og alt du vet om Kina kommer fra vestlige kilder.

Hvis jeg tenker på meg selv, så ble jeg ganske overasket både i positiv og negativ retning første gang jeg besøkte Kina og det tok flere besøk og ca 1 år med botid før jeg ville latt meg selv uttale meg om hvordan Kina fungerer.

Endret av Camlon
Skrevet
Tanuki skrev (På 27.11.2020 den 16.24):

Ja. Det er en FELLES dugnad. Alle som blir smittet må isoleres. Så ja, det er en grei behandling  av mennesker som ikke skjønner alvoret..

Du vet at også de som skjønner alvoret kan bli smittet? Er det greit for eksempel å fjerne mor ut av huset og la små barn sitte alene i to uker? Eller skal de plasseres i barnevernsinstitusjon imens?

Skrevet
Camlon skrev (På 28.11.2020 den 10.46):

Jeg har flere kinesere i min omgangskrets, og de støtter overhode ikke det som foregår der nå. Selvfølgelig er disse "trust in government"-tallene fiktive. På samme måte som folk i Sovjetunionen "stolte på myndighetene helt", er det likedan i Kina. Alle blir jo overvåket på alt der, så skriver du i en undersøkelse av du ikke stoler på myndighetene, blir du mest sannsynlig bøtelagt eller overvåket enda mer. 

Skrevet
Camlon skrev (På 28.11.2020 den 12.09):

Nei, det blir du ikke. Om du ikke er en offentlig person eller en terrortrussel, så bryr ikke Kina seg om dine meninger.

Men la oss anta det er riktig. Kina har fortsatt ikke mulighet til å lytte til hva folk sier bak lukkete dører og navngiveri er ikke spesielt vanlig.

Hvis folk virkelig var redde, så hadde man hørt det bak lukkete dører. Istedenfor så ender man ofte i en debatt hvor kineseren prøver å forsvare handlingene fra de kinesiske myndighetene. Det skjer fordi tilitten er høy, ikke lav.

I Kina er det slik nå at hvis du kjøper en pakke paracet på apoteket, så kommer myndighetene på døra og krever at du testes for covid-19. ALT overvåkes. 

Skrevet (endret)
5 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Jeg har flere kinesere i min omgangskrets, og de støtter overhode ikke det som foregår der nå. Selvfølgelig er disse "trust in government"-tallene fiktive. På samme måte som folk i Sovjetunionen "stolte på myndighetene helt", er det likedan i Kina. Alle blir jo overvåket på alt der, så skriver du i en undersøkelse av du ikke stoler på myndighetene, blir du mest sannsynlig bøtelagt eller overvåket enda mer. 

Tull. Kina er et land med mye overvåkning, men at myndighetene vet at du kjøper en paracet og kommer og tester deg viser at du kan ingenting om Kina. 

Alt du hadde trengt å gjøre for å forstå dette, var å besøke et ikke-rikt område og du ville sett hundrevis av lovbrudd mot kinesiske lover og myndighetene gjør ingenting. De har ikke like god kontroll som du tror og de bruker fortsatt mange manuelle systemer.

Nok en bekreftelse på det jeg sa. Hvis du ikke har bodd i Kina eller kan kinesisk så forstår du ikke Kina. At du kjenner noen kinesere (i Norge?) hjelper lite, akkuratt som at Kinesere som kjenner meg forstår ikke hvordan Norge fungerer.

En ting til, Kinesere kjøper ikke paracet fra deres apotek, slike medisiner får man fra sykehuset. Men det vet naturligvis ikke du fordi du har aldri bodd i Kina.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Skrevet
Camlon skrev (10 minutter siden):

Tull. Kina er et land med mye overvåkning, men at myndighetene vet at du kjøper en paracet og kommer og tester deg viser at du kan ingenting om Kina. 

Alt du hadde trengt å gjøre for å forstå dette, var å besøke et ikke-rikt område og du ville sett hundrevis av lovbrudd mot kinesiske lover og myndighetene gjør ingenting. De har ikke like god kontroll som du tror og de bruker fortsatt mange manuelle systemer.

Nok en bekreftelse på det jeg sa. Hvis du ikke har bodd i Kina eller kan kinesisk så forstår du ikke Kina. At du kjenner noen kinesere (i Norge?) hjelper lite, akkuratt som at Kinesere som kjenner meg forstår ikke hvordan Norge fungerer.

En ting til, Kinesere kjøper ikke paracet fra deres apotek, slike medisiner får man fra sykehuset. Men det vet naturligvis ikke du fordi du har aldri bodd i Kina.

Da har jeg følgende spørsmåol:

1. Kan du kinesisk?

2. Har du bodd i Kina?

3. Har du bodd i forskjellige områder i Kina, altså både byer og landsbygd, nord og sør?

4. Veldig kjedelig hvis du skal arrestere alle på alt de sier, alle detaljer osv og prøve å fremstå som Kina-ekspert. 

https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g294211-i642-k5467610-Buying_over_the_counter_medication_in_China-China.html

Skrevet (endret)
2 hours ago, ItchyBitchySpider said:

Da har jeg følgende spørsmåol:

1. Kan du kinesisk?

2. Har du bodd i Kina?

3. Har du bodd i forskjellige områder i Kina, altså både byer og landsbygd, nord og sør?

4. Veldig kjedelig hvis du skal arrestere alle på alt de sier, alle detaljer osv og prøve å fremstå som Kina-ekspert. 

https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g294211-i642-k5467610-Buying_over_the_counter_medication_in_China-China.html

1. Jeg kan noe kinesisk.

2. Jeg bor i Kina.

3. Ja, jeg har bodd i byer og landsbygd. Ikke i sør, men i nord-KIna.

Jeg er ingen Kina-ekspert, men jeg kjenner definitivt Kina bedre enn en nordmann som aldri har besøkt Kina og vet ikke engang hvordan Kinesere skaffer seg smertestillende og finner på absurde historier om hvordan kinesiske myndigheter ser alt. Når man ser selgere plutselig kjøre vekk før politet kommer, så forstår man at Kinas overvåkning er ikke så sofistikert som noen tror. Jeg vet også at i februar så ba de gjentatte ganger de som hadde besøkt visse steder å henvende seg til myndighetene for testing og nå tester de alle i et område når de finner en smittet. Hvorfor skulle de gjøre dette, om de hadde full kontroll over alt folk gjør til enhver tid?

Jeg trenger ikke å være en ekspert til å korrigere folk som vet nesten ingenting om Kina. Akkuratt som at jeg trenger ikke å være en Norge-ekspert for å korrigere amerikanere som tor det er isbjørner og nordlys overalt i Norge.

Her kan du lære litt om hvordan man får tak i smertestillende i Kina. På grunn av dette systemet så tar jeg med meg paracet fra Norge. Det er mulig å få tak i smertestillende uten respept hvis man leter og unngår å bli lurt av falske medisiner. Men at de stedene skulle automatisk rapportere til myndighetene hver gang noen kjøper paracet høres ganske absurd ut. Det jeg tipper du har hørt er en nyhet fra februar at noen kinesiske byer har sluttet å selge hostemedisiner og febernedsettende medisiner fra private apotek med intensjon om å få folk til å gå til sykehus hvor de vil bli testet. Du har da forandret denne nyheten til at de vil komme på døren hvis man kjøper Norges mest populære medisin som er både febernedsettende og smertestillende.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/pA1JLR/cnn-kina-hemmeligholdt-covid-19-tall

Sitat

Da president Xi Jinping den 10. februar i år talte til ansatte ved et sykehus i Wuhan, kondolerte han familiene til de som hadde mistet livet som en følge av utbruddet av et offentlig ukjent coronavirus.

Presidenten oppfordret til større åpenhet og kommunikasjon, samtidig som bekymringen økte verden rundt om den potensielt store faren den nye sykdommen utgjorde.

Samme dag meldte kinesiske myndigheter at det var bekreftet 2478 ny tilfeller av viruset, som brakte det totale antallet av corona-tilfeller til over 40.000 globalt.

Nå hevder CNN at offisielle dokumenter som sirkulerte internt i det kinesiske statsapparatet, viser at tallene bare var en del av det store bildet.

I en rapport som var merket «internt dokument, skal holdes konfidensielt», ble det listet opp tall fra lokale myndigheter i Hubei, provinsen hvor viruset første ble oppdaget.

Det viste at det 10. februar var oppdaget 5918 nye tilfeller av smittede, mer enn det dobbelte av de offisielle tallene som ble oppgitt.

Gode grunner til å ikke stole på kinesiske tall. Igjen.

• Opprett ny...