Gå til innhold

Valp med ressursforsvar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Trenger råd om hva jeg skal gjøre med valpen jeg har (3-4 mnd). Det er min fjerde hund, og sammenlignet med tidligere hunder merket jeg raskt at den har noe mer ressursforsvar enn jeg er vant til. Tørrfôr, leker og relativt kjedelige tyggebein bryr den seg ikke såå mye om... Men får den tak i noe "spennende"/menneskemat så kaster den det i seg og knurrer om man kommer for nærme. Dette har skjedd noen ganger, da jeg har en treåring som er vant til å spise noe snacks og diverse i stuen og da plutselig legger fra seg også. Har blitt flinkere til å spise på kjøkkenet for å minske hva valpen kan få tak i, men det glipper nå og da. 

Uansett, knurring har det vært en håndfull ganger. Da vi var ute i stad begynte den å spise jord fra en blomsterpotte. Delvis for å stoppe den og delvis fordi innkalling ikke er så god enda, løftet jeg den for å gå inn. Den knurret, men før jeg omtrent rakk å reagere så bet den meg. Vil tippe et par sekunder, så hang seg ikke fast, men var ikke bare glefs for advarsel heller. Heldigvis tykk genser på, så vidt sår på en finger. 

Vet ikke helt hva jeg skal tenke nå. Det er en nydelig valp som vi har blitt veldig glad i, og jeg trodde ikke ressursforsvaret var så ille egentlig (har trent mye byttelek f.eks), og har alltid tenkt at de fleste (mentalt sunne) hunder har rimelig høy terskel for å faktisk bite. Kjempegrei med ungen min og det meste annet er den også.. Men hva om det hadde vært ungen, som ikke hadde skjønt/husket konseptet med ressursforsvar og at man ikke skal ta fra hunden det den vokter? Passer selvsagt på, men ting kan fort skje, nå var jeg helt uforberedt. Er også vanskelig å eliminere muligheten for at den får tak i noe den vil forsvare totalt, nettopp pga nevnte unge. Hadde det bare vært meg, så hadde det vært noe annet. Føler ikke at den er en tikkende bombe akkurat, men har da noe i seg som skremmer meg litt... Tanker? Helst uten å dømme for hardt fordi du mener det ene eller det andre er en selvfølge. Ikke helt rukket å sortere tanker enda. 

Anonymkode: 9be7a...277

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er vanskelig... Jeg ville prøvd å unngå at valpen får tak i menneskemat. Jeg ville også unngått å løfte på valpen når den beskytter noe.

Flott at du har trent på å bytte leker osv. Når det kommer til mat, så blir jo det litt vanskeligere, for hunder glefser jo ned mat så fort at man ikke rekker å skal prøve å få bytta det til noe annet.

Hvordan er valpen med å bli tatt på? Rygger den unna berøring når den står eller sitter? Jeg tror jeg ville ha ordna noe menneskemat og gitt det til valpen (utenfor familiemåltid), men ikke fra skål. Jeg ville ha gitt menneskematen fra hånda, også rost og strykt valpen med andre hånden mens den spiser fra hånda. Dette for at valpen skal forstå at dere er kilden til gode ting, og også for å skape positive assosiasjoner mellom god mat og berøring.

@Tabris, noen tanker om denne? 🙂

Anonymkode: e1240...c49

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Denne er vanskelig... Jeg ville prøvd å unngå at valpen får tak i menneskemat. Jeg ville også unngått å løfte på valpen når den beskytter noe.

Flott at du har trent på å bytte leker osv. Når det kommer til mat, så blir jo det litt vanskeligere, for hunder glefser jo ned mat så fort at man ikke rekker å skal prøve å få bytta det til noe annet.

Hvordan er valpen med å bli tatt på? Rygger den unna berøring når den står eller sitter? Jeg tror jeg ville ha ordna noe menneskemat og gitt det til valpen (utenfor familiemåltid), men ikke fra skål. Jeg ville ha gitt menneskematen fra hånda, også rost og strykt valpen med andre hånden mens den spiser fra hånda. Dette for at valpen skal forstå at dere er kilden til gode ting, og også for å skape positive assosiasjoner mellom god mat og berøring.

@Tabris, noen tanker om denne? 🙂

Takk for at du er enig i det er vanskelig hvert fall, forventet ganske bastante meninger. Jeg er for så vidt enig i at vi kan og burde unngå så godt som mulig at den kan få tak i menneskemat og annet spennende... Dessverre er en treåring ganske uforutsigbar, både i form av å legge fra seg mat på alle mulig rare steder, og at hun både kan få lyst til å gi plutselig, reagere med å hyle nei og prøve å ta fra valpen om den har tatt noe som er hennes (hittil vært litt krangel om leker, da valpen naturlig nok ikke skiller på hennes og sine egne leker, men der viser den heldigvis ikke tegn til forsvar). 

Synes hendelsen i går var skummel da. Hadde ikke forventet særlig forsvar av jord... Og det var ikke før etter jeg løftet den opp for å avbryte og for å gå inn at den knurret og bet før jeg egentlig rakk å reagere (selv om jeg sikkert ikke hadde gjort så mye annerledes om jeg rakk å tenke mer heller - kan jo ikke la den stå og spise jord i all evighet uansett, og kunne ikke flytte vekk selve potta). 

Er så vanskelig, når alt annet har fungert så fint til nå. Og ungen elsker den jo... Men det hadde jo vært krise om det var mindre tykke klær, og ungen i stedet for. Eller om den gjør det som voksen. Blir ikke svær hund, men en del større enn nå da.

Anonymkode: 9be7a...277

Skrevet (endret)

Det kan være utfordrende med barn og valp sammen generelt sett, og med en valp som har utpreget ressursforsvar så blir utfordringen enda større. Valp og små barn skal jo aldri være alene sammen og her er det viktigere enn noen gang. Som du selv sier, det er en god sjanse for at treåringen en eller annen gang vil forsøke å ta noe fra valpen eller kanskje forsøke å løfte den og den reagerer. Skal du unngå det så må du passe med haukeøyne 24/7, og det er kun du som kan avgjøre om det er en sjanse du er villig til å ta.

Hvis du velger å beholde valpen og trene på det så kan du gå frem som følger:

1. Aldri ta noe fra valpen med mindre det er absolutt nødvendig. 

2. Ha en tynn line på valpen inne slik at du rolig kan fjerne den fra f.eks blomsterpotter med linen med mindre sjanse for å trigge forsvar.

3. Lær inn en god kontaktlyd/stopplyd som du kan bruke for å avbryte uønsket atferd (du kan lese mer om fremgangsmåten her: https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2019/02/Stoppe-uønsket-atferd.pdf).

4. Når valpen får mat/tyggebein, la den være i fred. Ha den gjerne i et annet rom eller kompostgrind hvor barnet ikke når.

5. Tren bytting, men uten å ta fra valpen noe de fleste gangene. Dvs, gi valpen noe det ikke gjør noe om den ødelegger, f.eks et tomt dorullhylster. Når valpen har den, vis den da noe enda bedre (gode godbiter, menneskemat, kjekk leke...). I det valpen slipper dorullhylsteret, si kort "bra!" og gi den det du har - og la den beholde begge deler! Hunder med utpreget ressursforsvar kan fort bli på vakt og reagere om de ser en hånd strekke seg mot det den har. Selv om den har sluppet det så ligger gjenstanden fortsatt hos valpen og den anser den som "sin". Ni av ti ganger du trener dette, så får valpen beholde hva den har og bare en av ti kan du ta gjenstanden (etter valpen har sluppet). 

6. Hvis du må ta noe fra valpen forsøk å gjøre det på en måte som trigger ressursforsvar minst mulig. Du kan f.eks bruke en innlært kontaktlyd, rope på valpen med lys stemme og løpe fra den (mange valper vil da løpe etter) eller kaste en neve gode godbiter i hodet på den og så kaste litt bort fra det den hadde eller bare vise den noe kjempegodt (kjøttkaker, pålegg osv). Vær obs på at du ikke strekker ut hånden for å ta gjenstanden før valpen er på god avstand fra den, ellers kan den kjapt løpe tilbake for å forsvare og problemet har blitt forsterket.

Det kan være fristende å forsøke å kjefte på valpen siden den viser aggresjon for å kjapt lære den at det "ikke er lov". Men valpen forstår ikke konseptet "ikke er lov", den registrerer bare at eier nå blir aggressiv tilbake. Blir man kraftig nok, så vil de fleste valper til slutt "gi seg" (fordi de blir redde og vil dempe aggresjonen fra eier), men det kan gjøre valpen til en tikkende bombe mot barnet, så det vil jeg definitivt fraråde. (I tillegg til at man med en slik fremgangsmåte ikke egentlig har jobbet med den underliggende årsaken til valpens oppførsel, at den er usikker rundt eier med sine ressurser, men bare skjult/dempet symptomårsaken fordi valpen ikke tør noe annet).

Endret av Tabris
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva ville du har gjort med valpen ute og den spiste noe du viste var potensielt gift/dødelig for valpen? F.eks kakobark.

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (21 minutter siden):

Det kan være fristende å forsøke å kjefte på valpen siden den viser aggresjon for å kjapt lære den at det "ikke er lov". Men valpen forstår ikke konseptet "ikke er lov", den registrerer bare at eier nå blir aggressiv tilbake. Blir man kraftig nok, så vil de fleste valper til slutt "gi seg" (fordi de blir redde og vil dempe aggresjonen fra eier), men det kan gjøre valpen til en tikkende bombe mot barnet, så det vil jeg definitivt fraråde. (I tillegg til at man med en slik fremgangsmåte ikke egentlig har jobbet med den underliggende årsaken til valpens oppførsel, at den er usikker rundt eier med sine ressurser, men bare skjult/dempet symptomårsaken fordi valpen ikke tør noe annet).

Innimellom blir jeg kraftig provosert av det du skriver! Det stemmer IKKE at hunden blir en tikkende bombe dersom du tar i med stemmen og sier nei til valpen. I løpet av mine 30 år som hundeeier og profesjonell hundetrener i snart 10 år, så har ingen av mine eller mine elevers valper/voksne hunder bitt eller blitt ustabile. 

Jeg er på ingen måte involvert her, men jeg har vært på kurs hos Robban ved et par anledninger. Og det er et fint eksempel å vise til noen som har så erfaring og kunnskap, og som i tillegg trener hundene på en balansert måte. 

"Dressyr visa o lär, stabiliseras genom att fel får uppstå, skapa trygghet och stabilitet"  Jeg har stor respekt for Kustmarkens Hundtjanst og   Robert och Carina Jönsson, Lederhunder  

Anonymkode: 12ba1...e90

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Innimellom blir jeg kraftig provosert av det du skriver! Det stemmer IKKE at hunden blir en tikkende bombe dersom du tar i med stemmen og sier nei til valpen. I løpet av mine 30 år som hundeeier og profesjonell hundetrener i snart 10 år, så har ingen av mine eller mine elevers valper/voksne hunder bitt eller blitt ustabile. 

Jeg er på ingen måte involvert her, men jeg har vært på kurs hos Robban ved et par anledninger. Og det er et fint eksempel å vise til noen som har så erfaring og kunnskap, og som i tillegg trener hundene på en balansert måte. 

"Dressyr visa o lär, stabiliseras genom att fel får uppstå, skapa trygghet och stabilitet"  Jeg har stor respekt for Kustmarkens Hundtjanst og   Robert och Carina Jönsson, Lederhunder  

Som jeg forstår, så var utsagnet "en tikkende bombe" rettet mot en valp som har utpreget ressursvokting. I dette tilfellet, om de voksne kuer valpens ressursvokting ved kjeft og intimiderende kroppsspråk, så ja, da kan den fort bli en tikkende bombe med en 3 åring I hus. 

Sånn generelt er ikke kjeft en særlig god måte å skape trygge, stabile hunder. Mange hunder tåler kjeft her og der, men så er det mange hvor kjeft fører til dårlig selvtillit og utrygghet, i tillegg til at det er unødvendig. Personlig har jeg aldri trengt å kjefte på min hund, da jeg tok meg tid til å lære inn en god stopplyd på samme måte som jeg lærte inn andre kommandoer. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Les at jeg skriver at den "kan" bli en tikkende bombe. Forskning viser at trening med straff (mentalt eller fysisk ubehag) kan øke stresset hos hunder. Det er heller ikke uvanlig at det å leve med et slikt stress gjør at man kan la det gå utover de man tør å la det gå utover. (Det ser vi også hos mennesker - sjefen kjefter på den ansatte, den ansatte får kort lunte hjemme og svarer surt til samboer). Vi tåler mindre når vi blir utsatt for ubehag som øker stressnivået.

https://www.fox10phoenix.com/news/punishment-based-training-can-stress-your-dog-out-in-the-long-term-study-suggests

Selve studien: https://www.biorxiv.org/content/10.1101/823427v1.full

Flere studier:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1558787814000070 
https://www.companionanimalpsychology.com/2012/08/positive-reinforcement-and-dog-training_1.html (bruk av straff kan føre til økt aggresjon hos hunden)

Endret av Tabris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...