Mary_H Skrevet 4. august 2005 #1 Skrevet 4. august 2005 Noen her inne som har jobbet i utlandet, tenker da spessielt på USA. Er fortsatt bare 17 år, og har to år igjen på vgs, men har utrolig lyst til å jobbe litt i utlandet etter vgs. Hadde planlagt å ta andre året på vgs der, men ble stoppet av helse problemer.... Hvilke jobber var det dere hadde og hvordan fikk dere den? Synst det virker så spennende å prøve et nytt land og bo der og oppleve noe annet enn Norge(vet USA ikke er det mest eksotiske, men har alltid synst det virker spennende). Vurderer å ta spansk i Oslo etter VGS, for å ha litt mer språklig variasjon, har da fransk, engelsk og spansk, kanskje det kan hjelpe meg til å få noe utenfor Norges grenser.
iviking Skrevet 6. august 2005 #2 Skrevet 6. august 2005 tenker akkurat det samme som deg, men jeg synes det høres kjekt ut å bosette seg der også. Du må huske at du trenger arbeidstilatelse for å jobbe i USA
Gjest Telma Skrevet 9. august 2005 #3 Skrevet 9. august 2005 Hei, jeg tok hoyere utdanning i USA og bor og jobber her - noe jeg stortrives med....men jeg kan fortelle at det er knallhardt for nordmenn aa komme seg til USA for "bare aa jobbe"....hvis du bare er 17 aar ville jeg bl.a. vere med paa green card lotteriet hvert aar (smaa sjanser, men noen faar det og da faar du automatisk arbeidstillatelse) - gaa inn paa www.usa.no og les om det. Du vil nok dessverre ikke faa jobb i USA rett etter vgs for man maa ha arbeidstillatelse her....og du maa vere mer eller mindre unik i "faget ditt" - men hva med aa komme aa jobber her i 2-3 mnd paa sommeren paa ulike "summer camps"? De finnes masse av disse i nord statene. En annen ting er aa soke paa jobber paa ambassaden/sjomannskirken - noe som ikke er lett heller. Au pair er kanskje ikke det du tenker paa? Jeg ville ikke fokusert saa altfor mye paa USA siden det omtrent er umulig aa jobbe her uten om aa bli flyttet hit via en "norsk jobb"/norsk firma - dette skjer jo etter at man har jobbet en del aar vil jeg tro. Hva med soer Europa eller London/England? Sorry aa skuffe deg, men det er faa muligheter for unge nordmenn her i statene....
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #4 Skrevet 10. august 2005 Den beste muligheten du har om du vil dra like etter vgs er nok å jobbe som au pair.
Gjest Gjesta Skrevet 11. august 2005 #7 Skrevet 11. august 2005 Hei... Au- pair er jo en spennende jobb, (ferdig om 50 dager som au pair i Dertroit), det gir deg og mulight til aa se hvordan det er her, gaa paa skole(er hvertfall pliktig til aa gaa paa skole jeg med mitt firma som jeg drar med), lare litt om livet generelt og eventuelt etablere kontakter til senere i livet. Saa kanskje du da kjenner noen som kjenner noen som kan hjelpe deg med jobb.... Har du eventuelt lyst til aa begynne aa studere her siden, gir jo ett aar her deg noen som kan helpe deg og som du kan besoke osv osv. Men aa ta Au pair jobb bare fordi man vil jobbe her er og litt feil, for som au pair er man ett familiemedlem som tar seg av barna(sann blir hvertfall jeg behandlet og ikke som en ansatt.). Familien man eventuelt havner hos er alfa og omega for aa gjore oppholdet bra. Men det er og slitsomt, med mye ansvar, men klarer man og omgaas med barn vil jeg absolutt anbefale det. xx
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #8 Skrevet 23. august 2005 xx, hvilket selskap reiste du med og er du fornøyd med oppholdet?
Gjest Gjesta Skrevet 29. september 2005 #9 Skrevet 29. september 2005 Gammel traad, men jeg henger litt etter! Har reist med STS , STS er generelt helt ok, men jeg har vart veldig heldig med familie, venner og barn over her saa dte har gjort susen. Jeg har hatt ett fantastisk aar, drar hjem om ett par dager og er kjempetrist for aa reise, men og glad for aa komme hjem.. xx!
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #10 Skrevet 30. september 2005 Hold deg for guds skyld unna Atlantis...
Gjest Hel Skrevet 30. september 2005 #11 Skrevet 30. september 2005 Hold deg for guds skyld unna Atlantis... ← Hvorfor det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå