Gå til innhold

Karantene etter testing før juleferie

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jobber og bor i Bergen kommune og vil gjerne teste meg før eg reiser hjem på juleferie. Må eg gjennomføre karantene etter testing UTEN symptomer? Jobber t.o.m lille juleaften og planen er å reise hjem den kvelden. Kan ikke teste meg om en då må holde meg hjemme før eg får svar.

Endret av morgenkåpedyret
Feil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går ut fra at reglene om karantene etter testing er innført for de som tester seg pga. luftveissymptomer. Hvis man er helt frisk og tester seg fordi man skal hjem på juleferie, antar jeg at man ikke trenger karantene. Man går jo ikke fra å være symptomfri til potensiell supersmitter kun fordi man tester seg.

Skrevet

Det har i grunn ikke så stor hensikt å teste seg på den måten. Det gir ingen garanti for at du ikke er smittet og selv med negativ test kan du ha blitt smittet såpass tett på testingen at den uansett vil være negativ.

Skrevet
Atheena skrev (5 minutter siden):

Det har i grunn ikke så stor hensikt å teste seg på den måten. Det gir ingen garanti for at du ikke er smittet og selv med negativ test kan du ha blitt smittet såpass tett på testingen at den uansett vil være negativ.

Det ble anbefalt å gjøre det på pressekonferansen i dag, og selv om jeg er enig med deg i at det ikke er hundre prosent sikkert, må det jo være bedre enn ingenting. Det er jo snakk om å forhindre spredning til andre deler av landet osv. 

Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

Det ble anbefalt å gjøre det på pressekonferansen i dag, og selv om jeg er enig med deg i at det ikke er hundre prosent sikkert, må det jo være bedre enn ingenting. Det er jo snakk om å forhindre spredning til andre deler av landet osv. 

Sa de det? jeg så på, men fikk med meg at Camilla Stoltenberg ikke anbefalte det. 

Skrevet
Atheena skrev (48 minutter siden):

Sa de det? jeg så på, men fikk med meg at Camilla Stoltenberg ikke anbefalte det. 

Jeg finner ikke linken nå, men leste et sted i ettermiddag at Erna Solberg hadde nevnt det, spesielt med tanke på besteforeldre og eldre slektninger. 

Skrevet
Atheena skrev (3 timer siden):

Bergensere som skal reise på juleferie til steder med lite smitte er blitt anbefalt å teste seg 72 timer før avreise. De sa bare ikke noe om eventuell karantenetid i etterkant av testingen. FHI sier på sine nettsider at testing uten mistanke eller symptomer gir ikke karantene. Men at en er obs på antall nærkontakter. Jeg forstår det slik at da kan en fint dra på jobb etter testingen da disse nærkontaktene er de samme hver dag uansett.

Skrevet

Flere hos oss som skal teste seg før juleferie. Jobber på et av Norges største akuttsykehus. De tester seg selvfølgelig privat og betaler selv. Men da får de som venter hjemme litt ro i sjelen. MEN det er absolutt ikke en sikker måte uten symptomer. Så ville tatt negativ test med en klype salt og fortsatt som før med avstand og hygiene

Skrevet
Rinta90 skrev (3 minutter siden):

Flere hos oss som skal teste seg før juleferie. Jobber på et av Norges største akuttsykehus. De tester seg selvfølgelig privat og betaler selv. Men da får de som venter hjemme litt ro i sjelen. MEN det er absolutt ikke en sikker måte uten symptomer. Så ville tatt negativ test med en klype salt og fortsatt som før med avstand og hygiene

Selvfølgelig må alle forhåndsregler tas selv om en tester seg. Men testing på forhånd gir litt ekstra ro i sjelen med tanke på besteforeldre som kommer på julaften. 

Skrevet
1 minutt siden, morgenkåpedyret said:

Selvfølgelig må alle forhåndsregler tas selv om en tester seg. Men testing på forhånd gir litt ekstra ro i sjelen med tanke på besteforeldre som kommer på julaften. 

Ja, er derfor de velger å komme med negativt testsvar til jul. Så de får litt ro i sjela. 

Skrevet
Atheena skrev (15 timer siden):

Her er linken jeg nevnte før: Solberg: – Tiltakene varer i minst tre uker til (bt.no)

Kopi: 

Solberg: – Tiltakene varer i minst tre uker til

Bergensere som tenker å reise i julen, bør teste seg for korona før de drar. Det er statsministerens tydelige oppfordring.

Skrevet
ti10 skrev (13 timer siden):

Her er linken jeg nevnte før: Solberg: – Tiltakene varer i minst tre uker til (bt.no)

Kopi: 

Solberg: – Tiltakene varer i minst tre uker til

Bergensere som tenker å reise i julen, bør teste seg for korona før de drar. Det er statsministerens tydelige oppfordring.

Ja da er det best å teste seg. 

• Opprett ny...