AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Selv tenker jeg ofte: At jeg er stygg, misfornøyd med kroppen, at jeg er dum, mislykket og sosialt tilbakestående. Barna fortjener en superengasjert mor. De krangler så ofte og jeg er SÅ sliten innimellom at jeg må låse meg innpå badet for en pause. Prater alltid fint til dem først så må jeg heve stemmen for at noen av de skal gidde høre på meg ("strenge-stemmen" iflg yngste). Så er jeg negativ ofte, mest ovenfor meg selv. Prøver være hyggelig mot andre, inkluderende osv. Har det hyggelig i sosialt lag. Har samboer, utdanning, jobb, hus, barn og noen venninner (trenger ikke flere egentlig, men kan bli litt ensomt av og til). Mistenker også høysensitiv og at jeg er introvert. Blir sliten og irritabel over mye lyder rundt meg og at folk ikke tar hensyn. Samboeren min mener jeg ikke bør snakke meg selv ned og at jeg er fantastisk. Han er så snill og tålmodig, men han mener det nok fordi det er det rette å si. Jeg er ikke deprimert eller noe, skulle bare ønske jeg var et bedre menneske og følte meg på topp. Anonymkode: 804b0...402
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Du hadde følt deg bedre hvis du behandlet deg selv bedre. Hvis venninnen din sa noe sånt om seg selv, hva hadde du sagt? Anonymkode: f41d5...5d8 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 Hvorfor gidder du å gjøre deg selv så vondt? Det er jo fullstendig unødvendig. Bestem deg for å endre kurs. Anonymkode: baee2...359
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du hadde følt deg bedre hvis du behandlet deg selv bedre. Hvis venninnen din sa noe sånt om seg selv, hva hadde du sagt? Anonymkode: f41d5...5d8 Og hvordan skal man brått føle seg bedre? Si 5 fine ting i speilet til seg selv om dagen? Støtter ofte venninner jeg. Anonymkode: 804b0...402
Gjest Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er ikke deprimert eller noe, skulle bare ønske jeg var et bedre menneske og følte meg på topp. Noe sliter du med. Vurdert å ta noen timer hos psykolog for å snakke om disse tankene? Kanskje det letter på trykket!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 Klagenfurt skrev (4 minutter siden): Noe sliter du med. Vurdert å ta noen timer hos psykolog for å snakke om disse tankene? Kanskje det letter på trykket! Skulle gjerne gjort det, men koster fort 1200 for en time. Anonymkode: 804b0...402
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvordan skal man brått føle seg bedre? Si 5 fine ting i speilet til seg selv om dagen? Støtter ofte venninner jeg. Anonymkode: 804b0...402 Hvis venninnen din hadde sagt at hun er "dum, mislykket og sosialt tilbakestående", hadde du vel ikke bekreftet det? De aller fleste hadde gjort sitt beste for å fortelle venninnen alt de likte ved henne, som motbeviste det negative. Vær din egen venninne! Anonymkode: f41d5...5d8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvis venninnen din hadde sagt at hun er "dum, mislykket og sosialt tilbakestående", hadde du vel ikke bekreftet det? De aller fleste hadde gjort sitt beste for å fortelle venninnen alt de likte ved henne, som motbeviste det negative. Vær din egen venninne! Anonymkode: f41d5...5d8 Mener selvsagt at jeg støtter de så godt jeg kan om de sliter. Bekrefter ikke deres nedsettende kommentarer om seg selv, men nå har de aldri sagt noe slikt da. Anonymkode: 804b0...402
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Skulle gjerne gjort det, men koster fort 1200 for en time. Anonymkode: 804b0...402 Det finnes plenty av psykologer som går på frikort, bl.a DPS og privatpraktiserende med refusjonsordning. Anonymkode: 094f6...d30
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #10 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes plenty av psykologer som går på frikort, bl.a DPS og privatpraktiserende med refusjonsordning. Anonymkode: 094f6...d30 Fullt klar over det. Men nå er jeg i full jobb og mestrer jobben og hverdagen min. Skal trossalt være alvorlig syk for å få time på DPS. Anonymkode: 804b0...402
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #11 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fullt klar over det. Men nå er jeg i full jobb og mestrer jobben og hverdagen min. Skal trossalt være alvorlig syk for å få time på DPS. Anonymkode: 804b0...402 Privatpraktiserende skal sjekkes opp da Anonymkode: 804b0...402
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #12 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fullt klar over det. Men nå er jeg i full jobb og mestrer jobben og hverdagen min. Skal trossalt være alvorlig syk for å få time på DPS. Anonymkode: 804b0...402 Ikke nødvendigvis. jeg hadde ikke spesielt heavy psykdom da jeg fikk plass, og jeg var og er full jobb, tatt mastergrad og har aldri slitt med å klare meg selv i hverdagen. gikk dit ca hver 7-14 dag i 1 år. Anonymkode: 094f6...d30
Gjest TheCatLady Skrevet 25. november 2020 #13 Skrevet 25. november 2020 Ja, jeg gjør det og sånn "si 5 positive ting hver dag" fungerer like godt som å si "tenk positivt". For min del er det ikke noen rask løsning på det. Jeg har gått til psykolog, men jeg faller ofte tilbake til gamle tankemønstre. For min del går det ikke så mye på utseendet. Det kan jeg godta. Det er nok mer det å ha troen på at jeg er god nok og at ting jeg gjør er gode nok. Noe jeg sliter med enda. Lurer på om kognitiv terapi kan være noe om du ikke allerede har prøvd det? Det kan du jobbe med på egenhånd også.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #14 Skrevet 25. november 2020 Du kan prøve å se de tankene utenfra og merke deg hvilken følelse du får etter at du har tenkt dem. Dritt, ja? Det stikk motsatte av målet ditt, som er å føle deg på topp. Da bør du spørre deg om det er hensiktsmessig å tenke på dette. Får du økt livskvalitet av det? Nei. Kan du bytte ut de tankene med noe annet som gir deg en positiv følelse. Det er en ganske krevende tankeøvelse som krever litt innsats i starten, men etter hvert så kommer det på automatikk. Anonymkode: 469a4...af6 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #15 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du kan prøve å se de tankene utenfra og merke deg hvilken følelse du får etter at du har tenkt dem. Dritt, ja? Det stikk motsatte av målet ditt, som er å føle deg på topp. Da bør du spørre deg om det er hensiktsmessig å tenke på dette. Får du økt livskvalitet av det? Nei. Kan du bytte ut de tankene med noe annet som gir deg en positiv følelse. Det er en ganske krevende tankeøvelse som krever litt innsats i starten, men etter hvert så kommer det på automatikk. Anonymkode: 469a4...af6 Jeg trener litt. Jeg jobber. Er sosial (når det er rom for sånt. Så vil absolutt si jeg gjør mye for å avlede tankene. Men tusen takk for tips. Anonymkode: 804b0...402
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #16 Skrevet 25. november 2020 Ja, altfor ofte desverre. Men det er ikke så irrasjonelt heller. Kan kværne hele tiden til tider. Og mye kommer nok av pga både utfordrende oppvekst, PTSD, sted med lite arbeidsmarked, mistet jobb, lite utdanning og nå kronisk sykdom. Så det er jo ikke helt irrasjonelt, men likevel ikke bra for helsen. Anonymkode: 01b30...b06
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #17 Skrevet 25. november 2020 Høres ut som meg. Set av tid til egentid!! Anonymkode: 85af7...b09
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #18 Skrevet 25. november 2020 I teorien er det slik: Vi vil være snille mot alle og på topp, uansett hva som skjer oss. Men det går ikke. Ting skjer, hverdagen er krevende og en blir frustrert og lei og sur. Normalt. Men hvor skal den vennlige pike få utløp for alle disse sinte følelsene, hun skal være snill og på topp støtte alle og alltid sitt beste.. mot andre.. Den eneste en kan ta det ut på uten å forgå av dårlig samvittighet er seg selv. For ut må driten, som lagrer seg opp i helt vanlige eller belastende hverdager. Snille piker og gutter klarer knapt nok annerkjenne de noen gang har sinne mot det som skjer dem. De skal iallefall ikke la det gå ut over noen andre. Så psyken er snedig. og en bruker seg selv som boksesekk. Ett eller annet sted må det ut. Løsningen er å annerkjenne det er det en driver med, og ta det derfra. Livets mørke og helt normale følelser må få ett utkøp enten en vil eller ei. Slik er det. Snille piker og gutter tar det ut på deg selv. Drit i å si positive ting i speilet, skrik. Anonymkode: b0f3e...a56
Gjest Skrevet 26. november 2020 #19 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Skulle gjerne gjort det, men koster fort 1200 for en time. Anonymkode: 804b0...402 Så du synes altså det er verdt å spare de tusenlappene sett opp i mot og gå rundt med disse tankene?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå