AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 dette stemmer da ikke.. hun har massevis av empati og bryr seg om de andre rundt seg.. senest i dag så snakket hun om en venninne som hadde blitt lei seg fordi noen ikke vert slem mot henne og som hun hadde trøstet dagen før.. Hva tror dere ligger bak dette? Hvorfor sier han det? Jeg fikk meg ikke til å spørre, for ble litt sjokka under samtalen. Anonymkode: 8e6ac...498
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Det er jo umulig å vite hva som fikk læreren til å si dette og det bør du jo spørre om, hva han mente med det. Men jeg tenker at hvis du aldri tidligere har fått slike tilbakemeldinger i barnehage og skole, samt ikke sett tegn til avvikende atferd/mangel på empati før, så kan du ta det med en klype salt. Det skal en viss skjevutvikling til før man kan si at et barn har manglende empati og da er dette gjerne noe man oppdager eller får tilbakemelding på før skolealder. Antagelig er det noe læreren har sett på skolen, enten en eller flere situasjoner, jeg hadde ønsket å vite hva det var slik at jeg kunne snakket med barnet om det. Anonymkode: cf863...03f 27
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo umulig å vite hva som fikk læreren til å si dette og det bør du jo spørre om, hva han mente med det. Men jeg tenker at hvis du aldri tidligere har fått slike tilbakemeldinger i barnehage og skole, samt ikke sett tegn til avvikende atferd/mangel på empati før, så kan du ta det med en klype salt. Det skal en viss skjevutvikling til før man kan si at et barn har manglende empati og da er dette gjerne noe man oppdager eller får tilbakemelding på før skolealder. Antagelig er det noe læreren har sett på skolen, enten en eller flere situasjoner, jeg hadde ønsket å vite hva det var slik at jeg kunne snakket med barnet om det. Anonymkode: cf863...03f jeg vet at denne læreren har barn som er voldsomt kosete av seg.. som henger på alt og alle (ukjente og kjente.. har sett de i situasjoner der jenter som ikke kjenner gutten hans har sett seg irundt og måttet fått andre voksne til å forklare gutten at han må slippe taket) for å kose og klemme hele tiden. Slik er ikke min datter da, hun er ingen klemmer... kanskje det finnes en mellomting som han ikke forstår Anonymkode: 8e6ac...498 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 Kanskje barnet ditt ikke viser så mye følelser på skolen? Det er helt normalt. Barnet mitt går i barnehagen og jeg vet at hun er ekstra stille og er ganske "steinansikt" i mange situasjoner enn hjemme.. Så snakker hun om det etterpå. Spør kontaktlæreren om hn har noe å begrunne påstanden sin med, 😊 Anonymkode: 94b1f...40c 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 25. november 2020 Synes det her er litt skummelt. Jeg har en sønn som er 8 år gammel og har alltid hatt det inntrykket at han har empati, osv. Ser han noe dumt så reagerer han og han vil hele tiden dele godteri og leker. OSV. Men! Det inntrykket ga han bare til oss voksne, men så fort han var alene med andre barn (han trodde han var alene) så har han for eksempel dyttet, kastet stein og egentlig bare vist svært lite empati. I ditt tilfelle hadde jeg bare holdt ekstra godt øye på barnet når hen tror ingen voksne følger med. Sier ikke at barnet ditt er likedan, læreren din kan ha overreagert. Anonymkode: 60c8c...124 83
absinthia Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 Du må rett og slett spørre hva han mener med dette og hva det er slags situasjoner han ser det i. 17
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Synes det her er litt skummelt. Jeg har en sønn som er 8 år gammel og har alltid hatt det inntrykket at han har empati, osv. Ser han noe dumt så reagerer han og han vil hele tiden dele godteri og leker. OSV. Men! Det inntrykket ga han bare til oss voksne, men så fort han var alene med andre barn (han trodde han var alene) så har han for eksempel dyttet, kastet stein og egentlig bare vist svært lite empati. I ditt tilfelle hadde jeg bare holdt ekstra godt øye på barnet når hen tror ingen voksne følger med. Sier ikke at barnet ditt er likedan, læreren din kan ha overreagert. Anonymkode: 60c8c...124 hun er ikke sånn... hun er den alle ville leke med... Jeg får spørsmål om overnattinger hver dag hele helgen og besøk hver dag i ukedagene så hun er tydeligvis likt blant klassevennene.. Anonymkode: 8e6ac...498
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 absinthia skrev (1 minutt siden): Du må rett og slett spørre hva han mener med dette og hva det er slags situasjoner han ser det i. jepp.. jeg må nok det... Anonymkode: 8e6ac...498 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): hun er ikke sånn... hun er den alle ville leke med... Jeg får spørsmål om overnattinger hver dag hele helgen og besøk hver dag i ukedagene så hun er tydeligvis likt blant klassevennene.. Anonymkode: 8e6ac...498 Jeg har ett barn som er veldig populær og godt likt av de fleste, men har fått samme tilbakemelding om at barnet har lite empati. Den sosiale intelligensen er derimot høy, og empatien er tilært og ikke «fra hjertet». Jeg ser tydelig forskjell på empati hos dette barnet og søskenet, men det har heldigvis blitt bedre med årene. Anonymkode: de5b1...4dd 45
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 Populært innlegg #10 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): hun er ikke sånn... hun er den alle ville leke med... Jeg får spørsmål om overnattinger hver dag hele helgen og besøk hver dag i ukedagene så hun er tydeligvis likt blant klassevennene.. Anonymkode: 8e6ac...498 Alle vil henge med mean girls, betyr ikke at de er bra. Anonymkode: e90da...f89 51
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #11 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle vil henge med mean girls, betyr ikke at de er bra. Anonymkode: e90da...f89 hun er ikke noe mean girl 😛 Anonymkode: 8e6ac...498
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #12 Skrevet 25. november 2020 veldig rart at jeg aldri har hørt om dette før i barnehage og skole, mens nå når hun nettopp har fått ny kontaktlærer, som for så vidt har vert borte mesteparten av tiden pga. sykdom, plutselig tar det opp Anonymkode: 8e6ac...498
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #13 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg vet at denne læreren har barn som er voldsomt kosete av seg.. som henger på alt og alle (ukjente og kjente.. har sett de i situasjoner der jenter som ikke kjenner gutten hans har sett seg irundt og måttet fått andre voksne til å forklare gutten at han må slippe taket) for å kose og klemme hele tiden. Slik er ikke min datter da, hun er ingen klemmer... kanskje det finnes en mellomting som han ikke forstår Anonymkode: 8e6ac...498 Da har han faktisk kansje selv et barn som sliter med empati. Det er jo en del av det å ha respekt for andres personlige grenser. Anonymkode: f1db5...fc6 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #14 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): veldig rart at jeg aldri har hørt om dette før i barnehage og skole, mens nå når hun nettopp har fått ny kontaktlærer, som for så vidt har vert borte mesteparten av tiden pga. sykdom, plutselig tar det opp Anonymkode: 8e6ac...498 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg vet at denne læreren har barn som er voldsomt kosete av seg.. som henger på alt og alle (ukjente og kjente.. har sett de i situasjoner der jenter som ikke kjenner gutten hans har sett seg irundt og måttet fått andre voksne til å forklare gutten at han må slippe taket) for å kose og klemme hele tiden. Slik er ikke min datter da, hun er ingen klemmer... kanskje det finnes en mellomting som han ikke forstår Anonymkode: 8e6ac...498 Synes du kommer med lite gjennomtenkte og uintelligente kommentarer om barnets lærer her - tydelig at du er skeptisk til ham! Jeg ville vist respekt og nysgjerrighet overfor lærerens kommentar, men samtidig vært klar over at dette ikke trenger å være helt korrekt og jeg ville brukt egen dømmekraft. Men det er ikke bra for barnet ditt hvis hen merker at du ikke liker læreren. Anonymkode: 73090...0bf 40
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #15 Skrevet 25. november 2020 Har dere ikke samtaler sammen med barnet? Sånn at hvis læreren vil ta opp noe sånt, så sitter dere alene fordi han har bedt om det og du har all mulighet til å spørre hva han mener og hvorfor han nevner det? Hva skulle du gjøre med den opplysningen da? Eller var det klønete formulert, og han mente "er ikke noe tydelig følelsesmenneske, holder det kanskje inni i seg"? Anonymkode: 3478a...ddb
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #16 Skrevet 25. november 2020 Synes dette var veldig spesielt å si av en lærer. Å si at noen mangler empati er veldig alvorlig, nesten som å kalle ungen psykopat eller narsissist. Barn har mindre empati og er naturlig selvsentrerte har jeg lest, og det utvikles mer med alderen. Alle blir født og tror de er verdens navle, det er naturlig utvikling. De fleste går videre og lærer at man ikke er det. Men at en lærer snakker sånn om et barn synes jeg vitner om kunnskapsløshet og taktløshet. Han kunne i det minste sagt hva han mente med det og ikke buse ut med en sånn karaktersistikk. Anonymkode: acc45...d08 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #17 Skrevet 25. november 2020 Se filmen "Barn" Anonymkode: cdd48...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #18 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): hun er ikke sånn... hun er den alle ville leke med... Jeg får spørsmål om overnattinger hver dag hele helgen og besøk hver dag i ukedagene så hun er tydeligvis likt blant klassevennene.. Anonymkode: 8e6ac...498 Min erfaring er at mange populære barn aldri har fått følt på avvisning og å bli holdt utenfor. Vi husker alle den slemme jenta i klassen som alle ville være med, men som kunne påpeke hvor stygge klær noen hadde, hvor annerledes noen var, eller le høyt når noen «raringer» gikk forbi. Empati er ikke bare noe som kommer av seg selv, det må læres. ts: hvor mye tid bruker du på å gi uttrykk for at det er leit at noen er utenfor? Eller oppfordrer henne til å ta med noen uten venner hjem? Jeg har også sett opp igjennom livet at de populære barna ofte har foreldre som er like. De har gjerne foreldre som uten å tenke seg om, kan invitere 6 av 8 jenter på overnatting, overse når noen barn de ikke liker spør om å være med hjem- og si ja til noen andre... Når en lærer sier sånn, er det egentlig bare en pen måte å si at barnet ditt er slem og uomtenksom mot andre barn. Nå må du ta en skikkelig runde med henne, og kreve at hun er omsorgsfull og snill med andre. Gå runder med deg selv også. Er du en som sitter med de fem «kuleste» foreldrene på arrangement, mens mor til ... sitter på et bord for seg? Alt bunner i hvordan menneske du vil oppdra. Meangirls kan ødelegge skolegangen til ganske mange om de ikke får hjelp til å vise omsorg. Anonymkode: 661a8...c04 36
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #19 Skrevet 25. november 2020 Noterer at du ikke synes hun er en meangirl. Hvor mange foreldre tror du har ment det om barna sine? Vil tippe ca 0. Anonymkode: 661a8...c04 49
Lisa Rowe Skrevet 25. november 2020 #20 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): hun er ikke sånn... hun er den alle ville leke med... Jeg får spørsmål om overnattinger hver dag hele helgen og besøk hver dag i ukedagene så hun er tydeligvis likt blant klassevennene.. Anonymkode: 8e6ac...498 Tja, manglende empati betyr ikke nødvendigvis at du er mindre likt blant andre. Narsissister for eksempel er svært gode på å manipulere og sjarmere andre, til tross for en manglende empati. Sier absolutt ikke at det er tilfellet her, men det spiller ingen rolle om hun er godt likt. Manglende empati betyr ikke nødvendigvis at du er direkte slem mot alle og enhver. Har du spurt om en forklaring på hvorfor læreren mener dette? Selv om du ikke opplever barnet din på én måte, så kan det hende at læreren har vitnet til en oppførsel som er bekymringsverdig og ulik det du selv får se etter skoletid? Det er ikke uvanlig at foreldre ikke evner å se egne barns feil, så jeg hadde definitivt vært litt mer observant etter en slik kommentar. 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå