AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Hei. Har venninne som alltid klager på samboeren sin når vi møtes. At han ikke hjelper hjemme, ikke bidrar økonomisk, at de krangler hver dag osvosv. Dette syns jeg selvfølgelig er veldig trist, jeg er jo glad i henne. Men jeg blir besten tvunget til å klage på MIN samboer også, som tilbake svar på en måte. Hvis ikke blir hun litt sur, eller lei seg.. Så jeg må alltid finne på noe formå trøste henne, hvis ikke sitter hun og ser på meg helt til jeg sier noe negativt om samboeren min. Dette syns er veldig tungt. Hvordan kan jeg løse dette uten konflikt? Anonymkode: 74740...b58 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Hva leste jeg nå?? At fordi venninnen din er sammen med en dust, må du også finne på noe galt å si om han du bor sammen med? Vær så snill, stopp med det. Det blir for dumt. Og det er ikke rettferdig overfor samboeren din. Anonymkode: 9f7c8...8b1 48
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 Hvorfor har du fått det for deg at du må det? Dette er jo helt idiot. Si heller: "Jeg er så glad for at jeg har funnet meg en ordentlig mann som bidrar hjemme. Det bør du også gjøre, det føles så mye bedre, og det synes jeg virkelig du har fortjent." Så kan hun fikse situasjonen sin i stedet for å syte. Anonymkode: 5a851...7a0 26
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva leste jeg nå?? At fordi venninnen din er sammen med en dust, må du også finne på noe galt å si om han du bor sammen med? Vær så snill, stopp med det. Det blir for dumt. Og det er ikke rettferdig overfor samboeren din. Anonymkode: 9f7c8...8b1 Jeg vet det selv. Men som jeg sa, hun blir litt lei seg hvis jeg ikke sier noe tilbake, hun kan si noe som «ja du er jo den perfekte som aldri har problem du, hvorfor gidder jeg å fortelle dette til deg osv» Gidder virkelig ikke krangling, så jeg aner ikke hvordan jeg kan stoppe dette Anonymkode: 74740...b58
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 Eh what... Hvor gamle er dere? Du må ikke si noe negativt om samboeren din nei. Du kan heller trøste henne og si hun fortjener bedre, samt fortelle henne at det finnes faktisk menn som liker å bidra hjemme og som ser det som en selvfølge å bidra økonomisk. Du kan bruke samboeren din som eksempel. Få henne heller til å forstå at det ikke trenger å være sånn. Hvis hun blir sur fordi du velger å ikke snakke stygt om din egen kjæreste så får det være hennes problem. Anonymkode: 1d238...b2e 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #6 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet det selv. Men som jeg sa, hun blir litt lei seg hvis jeg ikke sier noe tilbake, hun kan si noe som «ja du er jo den perfekte som aldri har problem du, hvorfor gidder jeg å fortelle dette til deg osv» Gidder virkelig ikke krangling, så jeg aner ikke hvordan jeg kan stoppe dette Anonymkode: 74740...b58 Trenger da ikke bli krangling ut av det. Svar med noe ala "jeg er her for deg, selv om jeg ikke selv har problemer i forholdet". Du skal da IKKE (attpåtil feilaktig) baksnakke din samboer. Det er råttent, det. Anonymkode: 6fb11...8ce 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eh what... Hvor gamle er dere? Du må ikke si noe negativt om samboeren din nei. Du kan heller trøste henne og si hun fortjener bedre, samt fortelle henne at det finnes faktisk menn som liker å bidra hjemme og som ser det som en selvfølge å bidra økonomisk. Du kan bruke samboeren din som eksempel. Få henne heller til å forstå at det ikke trenger å være sånn. Hvis hun blir sur fordi du velger å ikke snakke stygt om din egen kjæreste så får det være hennes problem. Anonymkode: 1d238...b2e 26 Hun er en type som overdramatiserer ting. Var en gang jeg sa til henne «du må gjøre noe med det, hvis du ikke trives, dette er ikke sunt for deg» så ble hun såå lei seg, og følte at jeg bare skjuler problemene mine fra henne. Anonymkode: 74740...b58 1
Flintis Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 Jeg synes dette høres ut som en venninne som drar deg ned. Er hun sånn klagete over andre ting også om du har noe positivt i livet ellers? Vurder vennskapet og ikke la deg dra ned. 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 Flintis skrev (6 minutter siden): Jeg synes dette høres ut som en venninne som drar deg ned. Er hun sånn klagete over andre ting også om du har noe positivt i livet ellers? Vurder vennskapet og ikke la deg dra ned. Hmm.. har ikke lagt merke til det. Men skjer ofte at jeg «må» bli enig med henne i alt det negevative hun snakker om, selv om jeg ikke er det. Anonymkode: 74740...b58
Flintis Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hmm.. har ikke lagt merke til det. Men skjer ofte at jeg «må» bli enig med henne i alt det negevative hun snakker om, selv om jeg ikke er det. Anonymkode: 74740...b58 Dette høres ikke bra ut, da blir du jo undertrykt og hun går glipp av ditt syn også. Det er selvfølgelig bra å vise empati, men ikke å gå på akkord med seg selv. Om ikke vennskapet tåler din ærlige mening er det da et vennskap? 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 De gangene du lar være å nedsnakke samboeren din, hva er det du faktisk sier da? La oss si at hun nå klager over at han ikke bidrar med husarbeidet, hva svarer du til det? Jeg vil prøve å finne ut hva det er i svarene dine som hun tydeligvis ikke liker. Anonymkode: 5b6dc...f6c 1
Kokeshi Skrevet 24. november 2020 #12 Skrevet 24. november 2020 Da hadde jeg spurt hvorfor hun egentlig er sammen med han, hvis hun er så misfornøyd hele tiden. Og så hadde jeg fortalt positive ting om mitt eget forhold. Og hvis hun blir sur for det, er det virkelig hennes problem. Hva godt skal det føre med seg at hun skal få deg til å snakke nedsettende om din samboer slik hun gjør med sin? Hvorfor finner du deg i det? Du sier hun blir lei seg og sier at du skjuler dine problemer når du sier i fra om at hun må ta tak i ting hvis hun vil få det bedre? Oppsummert: Hun blir lei seg og sur, og du føler deg tvunget til å gjøre som hun vil. Jeg håper denne venninnen pleier å være hyggeligere enn dette, og hvis dette er en trend i måten hun oppfører seg på, så ville jeg tenkt meg om en gang eller to i forhold til om dette egentlig er en god venninne å prioritere å bruke tid på. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #13 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): 26 Hun er en type som overdramatiserer ting. Var en gang jeg sa til henne «du må gjøre noe med det, hvis du ikke trives, dette er ikke sunt for deg» så ble hun såå lei seg, og følte at jeg bare skjuler problemene mine fra henne. Anonymkode: 74740...b58 Man kan ikke skjule problemer man ikke har, og det er veldig dårlig gjort ovenfor samboeren din når du sitter å snakker stygt om han bak hans rygg til henne. Hvorfor har du mer lojalitet til henne enn til han? Du kan si at det er vondt å se at hun er så lei seg, men at du ikke har noe å klage på han for, og du har ikke lyst å lyve til henne. At du er glad i henne, er der for henne, og at du vet at hun er der for deg DERSOM det skulle opptre problemer på samboerfronten eller andre arenaer. Hvis hun blir sur eller krangler så må du stoppe henne og si at oppførselen hennes ikke er grei. Jeg skjønner at du ikke vil ha konflikt med en nær venninne, men noen ganger så må man bare si at nok er nok. Hva hvis hun en gang skulle finne på å nevne til samboeren din at du har sagt masse kjipe ting om han som ikke stemmer?? Hva skal du forklare det med, og hvordan tror du det ville føltes for han? Det er jo tydelig at hun har det vanskelig i forholdet sitt, men du kan ikke gjøre noe med hennes forhold, det er det kun hun som kan. Men du kan sette grenser for deg selv og ikke la henne "strong-arme" deg til å lyve og si ting som ikke stemmer, bare fordi hun ikke vil være alene om å ha det vondt. Det er ikke greit ovenfor deg, og det er uakseptabelt ovenfor samboeren din. Anonymkode: 1d238...b2e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #14 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg vet det selv. Men som jeg sa, hun blir litt lei seg hvis jeg ikke sier noe tilbake, hun kan si noe som «ja du er jo den perfekte som aldri har problem du, hvorfor gidder jeg å fortelle dette til deg osv» Gidder virkelig ikke krangling, så jeg aner ikke hvordan jeg kan stoppe dette Anonymkode: 74740...b58 Da er det virkelig på tide å få denne tragiske venninnen din av den høye hesten sin. Du får endelig sette ned foten litt og si ting som: "Jeg er ikke så perfekt , ikke livet mitt heller, men jeg klarer fikse opp i problemer om de dukker opp, så på tide at du begynner å gjøre noe også kanskje?" Det at du sier dritt om samboeren din ti henne er veldig veldig feil...noe som kan få stygge konsekvenser senere om han finner det ut... da blir du den store stygge ulven ... Anonymkode: 72f92...c57 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #15 Skrevet 25. november 2020 Jeg tenker det ikke er så rart om venninnen din krangler med samboeren hver dag. Hun høres ut som en sær type. Én ting er faktisk å lufte sine frustrasjoner til en venninne innimellom, noe annet å bli snurt og sur dersom andre ikke har noe å klage over, samt i tillegg å ikke ville gjøre endringer i dette livet som hun åpenbart er så misfornøyd med. Det høres ut som hun helst vil være negativ og ha noe å beklage seg over. Anonymkode: 480c7...964 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #16 Skrevet 25. november 2020 Hun trenger nok flere venner, og en på like fot. Dette er jo et helt vanlig fenomen, det uvanlige er at hun er så åpen om det. Det er lettere å snakke med noen som har vært gjennom lignende, som forstår. Det føles nok litt ‘nedverdigende’ å ha problemer når den andre har det ‘perfekte’. Norrmalt vil man kanskje heller snakke om problemene sine till en person der man finner mer gjenklang, men kanskje hun ikke har noen slike, eller kanskje dere er så nær at hun føler det naturlig å snakke med deg. 26 er ikke sååå voksent og modent....hun forsøker å få deg til å bekrefte at forholdet hennes ikke er så ille, at alle har problemer på sin måte, at det er sånt man må leve med. Kanskje hun ikke har draget og føler hun må ta til takke, kanskje hun er veldig glad i ham, kanskje hun har foreldre med dårlig forhold og ikke vet bedre... Anonymkode: e7de7...702
nomore82 Skrevet 25. november 2020 #17 Skrevet 25. november 2020 Det du gjør mot samboeren din er veldig bedrittent gjort. Tenk litt over hvordan du behandler og snakker om samboer.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #18 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei. Har venninne som alltid klager på samboeren sin når vi møtes. At han ikke hjelper hjemme, ikke bidrar økonomisk, at de krangler hver dag osvosv. Dette syns jeg selvfølgelig er veldig trist, jeg er jo glad i henne. Men jeg blir besten tvunget til å klage på MIN samboer også, som tilbake svar på en måte. Hvis ikke blir hun litt sur, eller lei seg.. Så jeg må alltid finne på noe formå trøste henne, hvis ikke sitter hun og ser på meg helt til jeg sier noe negativt om samboeren min. Dette syns er veldig tungt. Hvordan kan jeg løse dette uten konflikt? Anonymkode: 74740...b58 Du blir tvunget til å klage på din samboer også, fordi venninnen din klager på sin samboer. Si meg frøken, står hun med belte eller spanskrøret og tvinger deg til å sutre over samboeren din? Du er voksen nå, du står selv ansvarlig for hva du sier til dine venninner, og du velger om du vil sutre over mannen din eller ikke. Skjerp deg. Neste gang hun klager så sier du heller hvor lykkelig og glad du er for din samboer, og hvor heldig du er siden han holder ut med deg og alle dine lyter. Anonymkode: bea1e...c5e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #19 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du blir tvunget til å klage på din samboer også, fordi venninnen din klager på sin samboer. Si meg frøken, står hun med belte eller spanskrøret og tvinger deg til å sutre over samboeren din? Du er voksen nå, du står selv ansvarlig for hva du sier til dine venninner, og du velger om du vil sutre over mannen din eller ikke. Skjerp deg. Neste gang hun klager så sier du heller hvor lykkelig og glad du er for din samboer, og hvor heldig du er siden han holder ut med deg og alle dine lyter. Anonymkode: bea1e...c5e Det kan hun jo si, men det er jo ikke særlig hyggelig sagt. Anonymkode: e7de7...702
Navani Skrevet 25. november 2020 #20 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg vet det selv. Men som jeg sa, hun blir litt lei seg hvis jeg ikke sier noe tilbake, hun kan si noe som «ja du er jo den perfekte som aldri har problem du, hvorfor gidder jeg å fortelle dette til deg osv» Gidder virkelig ikke krangling, så jeg aner ikke hvordan jeg kan stoppe dette Anonymkode: 74740...b58 Du skal da ikke lyve bare fordi hun sliter. Å dikte opp at du og samboeren har problemer hjelper jo ikke henne noe, selv om du kanskje tror det? Du må si at selv om du ikke har problemer med samboeren, så er ikke livet perfekt f.eks. Men ikke snakk ned om partneren din 😵 stakkar person. Jeg ville ha sagt at hun alltid kan komme til meg med problemene sine, men om det vedvarer er det kanskje på tide å slå opp i stedet for å være i et dårlig forhold. Ikke la deg herse med, vær heller et eksempel på hvor godt et forhold kan være. Er ikke det mer inspirerende enn å lyve om forholdet ditt? Vise henne hvor fint det kan være med rett person?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå