Gå til innhold

Teller dette som mat eller væske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK, dette er et typisk spørsmål jeg ikke tør å stille noen ansikt til ansikt, så da legger jeg all min lit til KG-orakelet:

Hvis jeg lager mat, f.eks grøt, med gryn og en halv liter vann/melk, og spiser all grøten, kan jeg da regne med den halve literen (minus det som dampet bort) som væske? Kan jeg si at jeg har spist grøten og fått i meg en halv liter væske uten å ha drukket noe?

Dusjtanker ass...

Anonymkode: 5c645...c20

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men om du gjør opp regnestykket drikke inn ca urin ut, vil du tisse mer enn om du spiste tørre havregryn. Tarmen ser ikke stor forskjell på om du spiser tørre havregryn med vann å drikke, eller koker det sammen til grøt. 

Anonymkode: 4822c...39a

• Liker 3
Skrevet

Dette er jo ett perspektiv spørsmål! Begge deler kan være riktig. 

Eksempel: når pus har vært dårlig og ikke fått i seg nok væske har jeg gitt henne litt ekstra vann i våtforet, og kalt det å få i henne væske, uten at hun drikker det

Anonymkode: 4a1f8...f19

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil si ja. 
For hva hvis du ikke hadde kokt grøten, men spist havregryn med kald melk? Da ville du tydelig sett melken som væske, og svaret ville tydelig vært ja du hadde fått i deg f.eks. 5 dl væske. Da tenker jeg at det blir det samme også når melken blandes med havregrynene under kokingen (minus det som fordampes, som du skriver). 

Anonymkode: 763bf...aa3

• Liker 1
Skrevet
Lama_Drama skrev (15 minutter siden):

Nei. Det teller som mat.

Catalina Culès skrev (13 minutter siden):

Det er mat.

Men det jeg ikke forstår er at det er jo ikke noe som er fjernet? Så hvis jeg (som noen over her skriver) spiser en neve tørre havregryn og drikker to glass melk til kan jeg tenke at jeg har fått i meg drikke, men ikke hvis jeg koker det opp først og spiser grøten? Kroppen vil vel trekke ut væsken fra grøten i fordøyelsessystemet uansett? Eller mister melka noen egenskaper når den er varmebehandlet med grynene?

TS

Skrevet

Det sies at man skal drikke 2 liter vann hver dag, men alle kostholdseksperter sier det wr feil, fordi vi får i oss mye væske gjennom mat. Så jeg sier ja, du har fått i deg væske. 

tenk suppe f.eks. Du blir ikke dehydrert om du slutter å drikke, men spiser suppe 3 ganger om dagen. 

Anonymkode: 4cc01...858

• Liker 4
Skrevet

All væske du får i deg teller, enten den kommer fra tilberedt mat eller fra vann/brus/kaffe fra glass eller kopp.

Sakset fra lommelegen.no

Sitat

En annen kilde til væske er mat. Særlig frisk frukt og grønnsaker inneholder en stor andel vann og det bidrar dermed også til væskeinntaket vårt. Av et vanlig dagsbehov på 2,5 liter kan maten faktisk bidra med så mye som 1 liter (4). Da trengs det bare 1,5 liter til fra drikke. De aller fleste av oss drikker altså mer enn nok i løpet av en dag og kan fint bruke tørsten som veileder til hvor mye vi trenger.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor lurer du på det?

Anonymkode: 1a27a...c17

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor lurer du på det?

Fordi jeg er nysgjerrig og lurer på ting som jeg ikke vet svaret på, som for eksempel hvorfor vi ikke har et eget begrep for fenomenet "utørst", hva er poenget med dobbelkryss i noter, og hvordan kan vi være sikre på at den fargen jeg kaller gul er den samme som andre kaller gul.

• Liker 4
Skrevet

Det telles som mat, samme gjør suppe.

Når vi kostregisterer p sykehus/i helsevesen og skriver kost og drikkelister - er alt i maten (sau, væsker etc) MAT, og telle ikke på drikkeliste/registering

Anonymkode: aba27...6f5

Skrevet

Det regnes som væske, men man behøver i snitt i tillegg til mat (som ofte inneholder mye væske) behøver ca 1,5-2liter væske som drikke. 

Anonymkode: 423f5...975

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når vi kostregisterer p sykehus/i helsevesen og skriver kost og drikkelister - er alt i maten (sau, væsker etc) MAT, og telle ikke på drikkeliste/registering

Jeg kan love deg at legene som går visitt og skal se over væskeregnskapet er interessert i om det er mye suppe, youghurt etc i tillegg til drikken du registrerer! 

Anonymkode: 4822c...39a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stemmer men samtidig: har man en pasient som bare spiser supper, frukt og yoghurt så får de i seg mer vsæke enn de som spiser knekkebrød og brød. Man regner ikke med det fordi man som regel spiser variert, men man må jo bruke skjønn her. 

Anonymkode: 423f5...975

• Liker 3
Skrevet

Mat, og mat inneholder væske. 

Anonymkode: ca00f...64c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fordi jeg er nysgjerrig og lurer på ting som jeg ikke vet svaret på, som for eksempel hvorfor vi ikke har et eget begrep for fenomenet "utørst", hva er poenget med dobbelkryss i noter, og hvordan kan vi være sikre på at den fargen jeg kaller gul er den samme som andre kaller gul.

Flott! Du vil forstå konseptet "fuzzy logic". Kosthold - mat og drikke - er et typisk eksempel på "fuzzy logic". Ernæring er mer av en eksakt vitenskap. Ernæring er teori, og går på hvor mye næring og vann en gitt person trenger i en gitt situasjon, noe som kan angis med en viss grad av presisjon. Mens kosthold er praksis, og baserer seg på "sånn noenlunde"-prinsipper. Det er derfor utmerket å lure på spørsmål av typen "er smoothie noe man spiser eller drikker", men ikke å gruble på det. Innrømmer dog at jeg selv tar meg i det, rett som det er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men det jeg ikke forstår er at det er jo ikke noe som er fjernet? Så hvis jeg (som noen over her skriver) spiser en neve tørre havregryn og drikker to glass melk til kan jeg tenke at jeg har fått i meg drikke, men ikke hvis jeg koker det opp først og spiser grøten? Kroppen vil vel trekke ut væsken fra grøten i fordøyelsessystemet uansett? Eller mister melka noen egenskaper når den er varmebehandlet med grynene?

TS

Så du bæsjer pulverisert, tørr havregryn? Eller havner kanskje en del av væsken fra grøten din i avføringa di og ikke som urin...? 😉

Anonymkode: d217a...fce

Skrevet

Væsken i grøten er væske.. Om det er mtp at man skal ha i seg så og så mye væske om dagen, så teller all væske, også fra mat. 

Havregrøten er mat, og maten inneholder væske. Så det er BÅDE mat OG væske.

Anonymkode: 60d2a...63d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...