AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Mange får jo ikke fast jobb etter studiene, og mest sannsynlig gjør ikke jeg det heller, som vil si at de av oss det gjelder ikke vil ha penger til å kunne nedbetale leiligheten vi leier. Betyr det at alle studenter må si seg nødt å flytte hjem til mor etter endt studie? Og bo der fram til man har fått seg fast jobb? Som kan ta alt fra et til flere år. Anonymkode: add04...6bb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Nei, selvfølgelig ikke. Man kan ha rett på penger fra nav, og jeg regner med at folk ikke går frivillig arbeidsledig, altså søker kun på jobber som passer yrket deres. Anonymkode: 2ba9a...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, selvfølgelig ikke. Man kan ha rett på penger fra nav, og jeg regner med at folk ikke går frivillig arbeidsledig, altså søker kun på jobber som passer yrket deres. Anonymkode: 2ba9a...c7f Hva om den leiligheten man leier er i samme by som der mora bor, og bare en steinkast unna? Kan NAV kreve at man må flytte hjem igjen da? Hvor mye penger er det snakk om, er det mye over husleia? Begynte å tenke på dette nå siden jeg selv straks er ferdig med studiene. TS Anonymkode: add04...6bb
Taluno Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 Det kommer helt an på, jeg tok halvrelevante vikariater... av mitt kull fikk bare en håndfull fast jobb etter studiet, og absolutt ingen flyttet hjem til mor.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 Taluno skrev (1 minutt siden): Det kommer helt an på, jeg tok halvrelevante vikariater... av mitt kull fikk bare en håndfull fast jobb etter studiet, og absolutt ingen flyttet hjem til mor. Var det mer enn nok til å betale husleien? TS Anonymkode: add04...6bb
Eilis Skrevet 24. november 2020 #6 Skrevet 24. november 2020 Jeg fikk ingenting hos nav etter studier. Skulle jeg fått noe måtte jeg hatt tom sparekonto 1
Pappi Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mange får jo ikke fast jobb etter studiene, og mest sannsynlig gjør ikke jeg det heller, som vil si at de av oss det gjelder ikke vil ha penger til å kunne nedbetale leiligheten vi leier. Betyr det at alle studenter må si seg nødt å flytte hjem til mor etter endt studie? Og bo der fram til man har fått seg fast jobb? Som kan ta alt fra et til flere år. Anonymkode: add04...6bb NEI det burde man ikke gjøre. Alle jeg kjenner som ikke fikk fast jobb rett etter studie livnærte seg av vikariater og andre stillinger mens de fortsatte å søke på faste jobber relevante til kompetansen. Det er noen år siden for min del, men å flytte hjem var aldri et alternativ jeg vurderte. 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hva om den leiligheten man leier er i samme by som der mora bor, og bare en steinkast unna? Kan NAV kreve at man må flytte hjem igjen da? Hvor mye penger er det snakk om, er det mye over husleia? Begynte å tenke på dette nå siden jeg selv straks er ferdig med studiene. TS Anonymkode: add04...6bb NAV kan ikke kreve noe som helst av deg. Om du ikke har inntekt burde du ikke leie, det sier seg selv Anonymkode: 976b9...028 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 Eilis skrev (5 minutter siden): Jeg fikk ingenting hos nav etter studier. Skulle jeg fått noe måtte jeg hatt tom sparekonto Ja du mener da vel ikke at NAV skal sponse deg med leilighet osv når du har sparepenger? Anonymkode: af3f8...082 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 Hadde aldri giddet å flytte hjem og bo sammen med foreldrene mine etter 3 (5) års utdannelse. For det første, fordi at jeg vil ha privat liv og kjæreste. For det andre så vil jeg ikke belaste foreldrene mine, de har like mye rett på privat liv som meg. Nå er de skilt, og har kjæreste hver, de får nyte den tiden med kjærestene sine og jeg skal ikke stå i veien for de. Så egoistisk er jeg ikke. Anonymkode: 1b786...7c4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 Eilis skrev (5 minutter siden): Jeg fikk ingenting hos nav etter studier. Skulle jeg fått noe måtte jeg hatt tom sparekonto Ja, det gir mening. Så de forventer at du bruker opp sparekontoen din til den er tom, før de eventuelt gir støtte? TS Anonymkode: add04...6bb
Taluno Skrevet 24. november 2020 #12 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Var det mer enn nok til å betale husleien? TS Anonymkode: add04...6bb Som student hadde jeg under 10 000 å leve på i måneden, med halvrelevant vikariat hadde jeg 20-22 000 utbetalt, så ja, helt klart absolutt mer enn nok å leve av, og råd til å kjøpe bil...
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #13 Skrevet 24. november 2020 Jeg flyttet hjem for 2 måneder fordi jeg måtte søke jobb i hele landet. Men mange klarer seg fint uten. Anonymkode: f8502...5f6
Gjest nejve Skrevet 24. november 2020 #14 Skrevet 24. november 2020 Hvis du har hatt en deltidsjobb under studiet kan du ha krav støtte fra NAV. Nå fikk jeg jobb mens jeg skrev masteren, men om jeg ikke hadde gjort det hadde jeg nok tatt så mange vakter som mulig hos min gamle arbeidsgiver, alternativt søkt en annen fulltidsstilling. Det kunne vært hva som helst, det viktigste hadde vært å ha en inntekt i påvente av relevant jobb. Det var aldri aktuelt for meg å flytte hjem.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #15 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, det gir mening. Så de forventer at du bruker opp sparekontoen din til den er tom, før de eventuelt gir støtte? TS Anonymkode: add04...6bb Du må tømme alt av sparekontoer først, ja. Anonymkode: f81f5...185 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #16 Skrevet 24. november 2020 Jeg hadde deltidsjobb ved siden av studiene, så jeg spurte bare om flere vakter der frem til jeg fikk fast relevant jobb. Anonymkode: e1233...285 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #17 Skrevet 24. november 2020 De fleste får seg jo en eller annen jobb. Jeg fikk et 75 % vikariat etter studiene, og så har jeg gradvis klatret meg opp til 100% fast stilling. Jeg er sykepleier da, så var aldri bekymret. Men jeg tenker uansett yrke så er absolutt siste utvei å få penger fra NAV og å flytte hjem til foreldrene sine. Jeg hadde tatt en hvilken som helst jobb bare for å ha en inntekt til jeg en dag fikk en relevant jobb. Anonymkode: 42029...5f0
Eilis Skrevet 24. november 2020 #18 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja, det gir mening. Så de forventer at du bruker opp sparekontoen din til den er tom, før de eventuelt gir støtte? TS Anonymkode: add04...6bb Ja da tror jeg at man kan få dagpenger. Men tror ikke det er snakk om mye
Eilis Skrevet 24. november 2020 #19 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja du mener da vel ikke at NAV skal sponse deg med leilighet osv når du har sparepenger? Anonymkode: af3f8...082 Nei det sa jeg ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #20 Skrevet 24. november 2020 Jeg bodde på en bitteliten hybel et par år til, fikk meg en dårlig betalt jobb og begynte der. Det gikk veldig bra, etter noen måneder dukket det opp en mer relevant jobb på samme arbeidsplass, og etterhvert flyttet jeg inn til kjæresten. Først fire år etter det kjøpte vi noe sammen, da hadde jeg fast jobb og fikk lån osv. På hjemplassen til mine foreldre ville det vært dårligere med jobber, både relevante og irrelevante. Anonymkode: 650a4...3e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå