Gå til innhold

Bader dere hunden etter tur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skyller alltid av hunden i badekaret etter å ha vært på tur. Går 3 ganske lange turer om dagen. Han er liten så det er ingen problem. Hadde jeg hatt en stor hund vet jeg ikke hva jeg skulle gjort.

Hva er deres rutine der? Kunne liksom aldri tenkt meg å slippe hunden inn i huset med skitne poter og regnsøl oppover magen, og bare lurer på hva som er normalt å gjøre.

Anonymkode: 1040d...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dusjer bein og under magen ved behov, dvs hver dag i de verste gjørmeperiodene. Ellers ikke. Dusjer ikke hele hunden, kun de verste områdene. Hun får en skikkelig dusj med shampoo osv annenhver uke 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er korthåret, så det fester seg heldigvis ikke så lett. Tørker labber med ett lite håndkle da vi har vært ute. Han stopper automatisk utenfor døren da vi kommer hjem, og løfter fint labbene for en tørk. 

Er det skikkelig grisete må han i dusjen, og skylles av på mage og labber. Bruker da kun vann. Vi har heldigvis dusjen rett ved gangen, så enkelt sånn. 

Skulle jeg hatt hus, så hadde mud room med dusj og egen inngang vært prioritert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hunder var det helt vanlig å gjøre ja. Selvsagt må "lille vennen" være spylt ren med lunkent vann (noen ganger med bittelitt såpe ved vanskelige tilfeller) og håndkletørket etter hver tur. De likte det veldig godt. Enda litt mere kos og nærglede med matmor.  :rodmer:  Akk jah...jeg savner alle dyra mine. Håper de har det bra der de nå er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader hunden når den er synlig skitten eller lukter "sau". Den er heldigvis korthåret, med selvrensende pels.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tørkes etter tur. Men er han virkelig møkkete må jeg dusje han. Bruker noen ganger våtserviett også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri. Hun vasker seg selv. Alt av skitt blir til pixie støv I et puff det øyeblikket vi går inn. En renere hund har jeg aldri sett. Dusjer henne 1 gang hvert tiende år kanskje. 

Anonymkode: 198a4...4f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder bør ikke dusjes med sjampo hver dag. Da ødelegger man fettlaget som huden skal ha. Dusjer du hunden for hundens del, eller for din egen? Min hund får kløe og tydelig irriterte rosa partier i huden hvis den blir dusjet for ofte. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer labber og mage ved behov, det vil si ganske ofte. Hvis han er bare våt og litt skitten tørker jeg av han med et håndkle. Bruker regndekken på de verste dagene, det hjelper litt.

Han dusjes med shampo fra veterinæren ca 1 gang i uken.

Anonymkode: 4a6ba...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent, spyler kanskje av ved ekstreme tilfeller. Har langhåret hund med undrrull, det faller av eller hunden vasker seg selv. Har dårlig erfaring med å vaske/dusje den for mye.

Anonymkode: eb042...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har langhåret schæfer.. Han spyles kun de helt verste dagene hvor ben og mage er sølete... Helddusj med sjampo og sånn gjøres også ved behov, altså når han begynner å lukte. I realiteten ca. Hver 5 uke. Ellers er vi flittig med børsten, den får ut mye skit :)

Anonymkode: 6aad0...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aldri. Hun vasker seg selv. Alt av skitt blir til pixie støv I et puff det øyeblikket vi går inn. En renere hund har jeg aldri sett. Dusjer henne 1 gang hvert tiende år kanskje. 

Anonymkode: 198a4...4f1

Såå, 1 gang i løpet av livet til hunden? 

Anonymkode: 906fc...98b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dypper labber i bøtte hvis skitten, tørker under mage. Ellers bare tørk på labber. Hvis tørr, ingenting. Kun dusj hvis gjennommøkkete, utover den regelmessige dusjinga

Anonymkode: acac5...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden vi har hater sølepytter og gjørme, så blir sjelden veldig skitten på tur. Han hopper over sølepytter liksom og skyr gjørmete stier som pesten... Til vanlig holder det å tørke av med tørt eller vått håndkle når vi kommer inn. Noen få ganger må vi dusje poter mv om det har vært skikkelig sølete ute. Vi må uansett dusje han minst en gang i uken pga allergi/kløe hunden sliter med (kløestillende shampoo), og han vasker seg godt selv mellom dusjene. Bruker potesokker når de begynner å salte, og må en sjelden gang vaske potene hans med grønnsåpe/hibiscrub (i samråd med veterinær pga kløen/allergien). 

Anonymkode: 954ee...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyler av bein og mage viss de er skikkelig skitne, men det skjer ikke så ofte.  Spyler rumpen viss det har komt bæsj på. Ellers får du full dusj ca. hver 6. mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et mikrofiberteppe som jeg tørker av labber og mage på. Etter de verste jaktturene må han av og til spyles lett, men ellers er det viktig at pelsen har fettlag. Dusjer ham med skikkelig kanskje 3 ganger i året maks og da pga at han lukter. 

Anonymkode: 1ecbf...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som kun gir hunden full dusj hver 6 mnd / en gang i året og lignende: Selv om hunden vasker seg, er det jo hundesikkel de vasker seg med. Fettlag er vel og bra, men hundene blir jo skitne selv om man spyler av synlig skitt med vann når det er behov? Da regner jeg med at dere vasker dere på hendene etter å ha klappet hunden før dere eksempelvis spiser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til dere som kun gir hunden full dusj hver 6 mnd / en gang i året og lignende: Selv om hunden vasker seg, er det jo hundesikkel de vasker seg med. Fettlag er vel og bra, men hundene blir jo skitne selv om man spyler av synlig skitt med vann når det er behov? Da regner jeg med at dere vasker dere på hendene etter å ha klappet hunden før dere eksempelvis spiser? 

Selvfølgelig vasker jeg hender før mat, gjør ikke alle det?

Om man vasker hunden ofte vil huden kompensere med å bli fet. Derfor skal man ikke vaske hunden med sjampo med mindre man må. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusjer hele hunden ved behov, dvs. når hun har vært i myra eller blitt veldig sølete i de verste gjørmeperiodene. Det er sjeldent hun er så skitten at det er nødvendig annet enn når hun har kost seg i myr. Om sommeren tar vi det bare i hageslangen. Ellers tørker vi over labbene, bena og under magen med klut når hun kommer inn og er ruskete.

Hadde vi hatt dusj i samme etasje som inngangen vår, hadde vi nok spylt av ben osv. oftere. Men som regel holder det å bruke kluten, og det måtte vi uansett ha gjort om hun skulle gå ned for å dusje. Hun er en pen dame på 30+ kg, så å bære henne ned på badet for å dusje er uaktuelt. Bærer ikke den bikkja en meter mer enn stygt nødvendig. :phaedra:

Hvor ofte hun dusjes med sjampo varierer etter behov. Om vinteren holder vi bevisst igjen på det pga. kulda.

Anonymkode: 14d6d...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spyler henne på magen og labbene hvis hun er skikkelig skitten etter tur. Normalt tørker vi bare godt av henne med hundehåndkle som henger rett innenfor inngangsdøren. Går vi skogstur har vi en rennende bekk rett bak huset som hun ofte vasser i rett før vi skal inn, hun vakser ofte av deg mye av det værste da. 

Å vaske hele henne med shambo gjør vi kun etter behov. Det er enkelt å kjenne på pelsen hennes når det er. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Selvfølgelig vasker vi enda før vi spiser, gjør ikke alle det uavhengig av om de har en hund de har klappet eller ikke..?

Anonymkode: 38b45...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...