Gå til innhold

Julemiddagen, hva skal dere ha

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ribbe med alt av tilbehør. Riskrem og karamellpudding til dessert.

Drikke: Hjemmebrygget juleøl, julebrus og mineralvann. 

Skrevet

Hos oss begynner julemiddag allerede på lille julaften.  Da spiser vi lutefisk.  På julaften blir det ribbe med mandelpoteter, surkål/rødkål og brun saus.  Multekrem til dessert.  Første juledag er vi litt matlei.  Da spiser vi brød med sild, spekeskinke, kjøttrull, kokt fårelår o.l.  Lager gjerne en potetsalat og en annen salat til.  
Andre juledag er normalt familie og nære venner på pinnekjøtt hos oss.  I år blir det bare nærmeste familie til bords, og vi blir 10.  Mannen lager verdens beste kålrabistappe.  Desserten er riskrem med jordbærsaus.  
Til kaffen har vi kaker på buffet, og da er min julepavlova i ring, en tradisjon :)  

• Liker 1
Skrevet

I år har jeg tenkt til å lage finnbiffgryte med potetmos, rosenkål og tyttebærsyltetøy. Dessert blir kanskje pepperkaker med blåmuggost, eventuelt iskald Freia melkesjokolade. 

I 2018 spiste jeg en gryterett med kyllinglår. Prøvde en ny oppskrift som dessverre viste seg å ikke være fullt så god som forventet, så kjørte safe med kokt torsk, sandefjorsmør og poteter året etter. "Heldigvis" er jeg alltid alene i julen så tabben gikk ikke utover noen andre enn meg. 

Anonymkode: 9e060...7f3

• Liker 3
Skrevet

I vår familie er det noen som liker pinnekjøtt og noen som liker ribbe så vi pleier å ha begge deler med alt tilbehør😍

• Liker 2
Skrevet

Ingenting spesielt. Bare vanlig mat.

Anonymkode: f55c9...256

Skrevet

Same procedure as every year; pinnekjøtt, kålrabistappe, poteter og surkål 🤩 Siden julen blir hos meg i år skal den tradisjonelle riskremen til dessert byttes ut med noe annet og litt lettere. Iskake eller fromasj, kanskje, med smak av pasjonsfrukt. 

Anonymkode: cb53c...4b3

Skrevet

Pinnekjøtt med kålrabistapp og poteter. Multekrem i krumkaker til dessert. 

Anonymkode: c6032...a4c

• Liker 1
Skrevet

Urøkt pinnekjøtt, kålrabistappe og mandelpoteter, med blanc de noirs champagne å drikke til.

Til dessert riskrem og bringebærsaus med hele bringebær og bjørnebær, siden jeg fremdeles har flotte bær fra i sommer i fryseren. Selvsagt med mandel i riskremen, og med marsipangris til premie.

Anonymkode: 2fc94...3d0

Skrevet

Pinnekjøtt!! 😁

Anonymkode: 5cdf1...0f1

Skrevet

Alltid pinnekjøtt julaften. Familien har ofte riskrem eller noe jeg ikke liker til dessert så jeg er som en stor unge som de må lage ekstra dessert til😅 Gelé, eller noe anne jeg liker. 

Skrevet

Kalkun ^^

Anonymkode: b1683...293

• Liker 1
Skrevet

Vi spiser det samme hvert år: pinnekjøtt med kokte poteter og gulrøtter, kålrabistappe, saus laget på pinnekjøttkraft og smeltet margarin til de som ikke vil ha saus. Til dessert har vi riskrem med bringebærsaus - hvor en av skålene har en mandel, som også selvsagt kommer med en ekstra gave. 😇

Skrevet

Pinnekjøtt med tilbehør. I år er det uaktuelt å styre med ribbe. 

Anonymkode: bd592...4dc

Skrevet

Same procedure as every year: 

Pinnekjøtt, kålrabistappe og poteter. Dessert: Multekrem. 

Skrevet
lsklars skrev (17 timer siden):

Mange følger nok tradisjon og har det samme hvert år, det syntes vi er kjedelig ihvertfall,  og varierer .

Men riskrem er fast følge hvert år 

Men om det er så kjedelig for dere hvorfor har dere da riskrem hvert år? Slår jo argumentet ditt ihjel.

Selv med lutefisk og pinnekjøtt kan en variere endel, da med hvilke tilbehør en har.

• Liker 1
Skrevet

Sånn som kontoen min ser ut nå så blir det nok brødskiver eller pasta 🙄 Orker ikke styre noe særlig heller når jeg uansett er alene :ler:

Anonymkode: a1ab5...69d

Skrevet

Blir pinnekjøtt hos forlovedens foreldre ser det ut som :)  Jeg har ikke vokst opp med det, men har vent meg til smaken. Jeg er vant til torsk eller kalkun, men det spiser jeg i romjula ;) 

Anonymkode: ac38a...b2f

Skrevet

Porchetta med ymse tilbehør. Riesling. Usikker hva desserteb skal være. 

Anonymkode: 3c2ae...06d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...