AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #1 Del Skrevet 23. november 2020 Dette er en reell situasjon som vi diskuterte litt. Person 1 er overvektig, BMI 31. Spiser sunn mat laget fra bunnen, elsker grønnsaker, lite godteri og fastfood. Er veldig glad i mat, og forsyner seg ofte to ganger. Går tur hver dag, rundt 12000 skritt til dagen Person 2 er normalvektig, BMI 22. Spiser smågodt og chips hver dag, ofte i stedet for middag. Lager aldri mat fra bunnen av. Lite grønnsaker. Trener på senter en sjelden gang, men er inaktiv i hverdagen ellers. Ingen røyker og begge drikker lite alkohol. Hvem er mest usunn? Hvem har mest risiko for sykdom? Anonymkode: ec46b...007 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #2 Del Skrevet 23. november 2020 Vil påstå at de på dette grunnlaget stiller ganske likt. Bli på 31 er ganske mye. Anonymkode: 2ef93...95b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #3 Del Skrevet 23. november 2020 Begge stiller likt. Hadde person 1 faktisk vært "bare" overvektig og ikke hatt fedme hadde han/hun vært sunnest. Anonymkode: b242b...d82 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #4 Del Skrevet 23. november 2020 Kommer kanskje litt an på alder. Ser for meg at hvis de er relativt unge vil person to bli tyngre etterhvert. Hvis nummer 1 klarer å holde vekta stabil og holde seg i god form ville jeg tro at denne er sunnere. Men dette er gjetning. Anonymkode: c15e4...2aa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mysticgirl Skrevet 23. november 2020 #5 Del Skrevet 23. november 2020 Det kan bare innsiden av kroppen vise. Ta en kolesterol test så har du svaret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #6 Del Skrevet 23. november 2020 Personen med BMI på 31 er uansett svært utsatt for livsstilsykdommer og er helt klart mest usunn. Anonymkode: d26ff...c32 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #7 Del Skrevet 23. november 2020 En person som spiser sunt og variert og som er glad i mat, har høyt aktivitetsnivå og lignende har neppe så høy BMI, for øvrig. Det gir ikke mening og går ikke opp. Anonymkode: d26ff...c32 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa Rowe Skrevet 23. november 2020 #8 Del Skrevet 23. november 2020 Jeg personlig vil tro at sistenevnte er mer usunn (lite aktivitet, mye fet mat og mest sannsynligvis vitaminmangler på grunn av et lite varierende kosthold), men første er nok mer utsatt for sykdommer på grunn av vekten, selv om livsstilen er bra. Vil også anta at første på sikt kommer til å gå ned i vekt med denne livsstilen, mens siste risikerer å etterhvert ende opp i fotsporene til første. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #9 Del Skrevet 23. november 2020 Jeg vil si person 1 er jo «sunnest» om man skal se sånn på det. Men flere vil jo argumentere at de er like. BMI er jo et ganske utdatert system og sier ekstremt lite. Er person 1 muskuløs? Eller er det meste fett? Er person 2 «skinny-fat»? Flere studier viser at man kan være sunn men fortsatt være stor. Blant annet: https://www.medicalnewstoday.com/articles/265405 Mens noen er uenige typ: https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/sunn-overvekt-er-en-myte/ Synes selv nr 1 har bedre utgangspunkt på å bli friskere om de fortsetter med sunne vaner osv. Nr 2 kommer til å få konsekvensene av lite aktivitet og mangel på god næring senere i livet om de ikke gjør noen overkommelige livsstilendringer. BMI er bullshit, derimot. https://www.scientificamerican.com/article/is-bmi-an-accurate-way-to-measure-body-fat/ Anonymkode: 13f6a...9b4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #10 Del Skrevet 23. november 2020 Jeg kan gi et eksempel mtp kolesterol prøver bla. Jeg har BMI på 31,spiser ikke så sunt som person 1, spiser ofte 2 porsjoner, er også glad i godis i helger. Går fjellturer og trugeturer flere ganger i uken, på beina blir det som regel i overkant av 1 mil per tur. Mine prøver er blitt bedre motfor når jeg hadde bmi på 24, lå på sofaen og spiste junk uten å røre på meg, jeg har også blitt 10 år eldre, ble ganske overrasket selv. Anonymkode: faade...8ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #11 Del Skrevet 23. november 2020 Med mindre person 1 er vegetarianer eller veganer, så er person 1 sunnere. Anonymkode: b15b2...499 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #12 Del Skrevet 24. november 2020 Person 1 er uærlig, og også mest usunn. Det går ikke an å oppnå den BMI'en med kostholdet og livsstilen som beskrives. Anonymkode: 3dc11...c8a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 24. november 2020 #13 Del Skrevet 24. november 2020 Det er ikke slik at mat lagd fra bunnen av automatisk er sunn. Med en BMI på 31 og et normalt aktivitetsnivå virker det som at kostholdet ikke kan være bra. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 24. november 2020 #14 Del Skrevet 24. november 2020 Person 1 er sunnest, men er nok heldigste fra naturens side ihht vekt. Noen kan spise hva som helst uten å legge på seg. Det endrer seg ofte i 40 årene. Jeg kjenner flere som kunne spise bare snop, brus og junk i sine yngre dager, men nå er de tykke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 24. november 2020 #15 Del Skrevet 24. november 2020 Pappi skrev (Akkurat nå): Det er ikke slik at mat lagd fra bunnen av automatisk er sunn. Med en BMI på 31 og et normalt aktivitetsnivå virker det som at kostholdet ikke kan være bra. Sannsynligvis ikke direkte usunt heller. Men å stadig ta dobbel porsjon, steke i mye smør eller olje, ha dressing på salaten... Det er mange "sunne" men kaloriene ting. Olivenolje, frø, avokado og nøtter er sunt men kaloririkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 24. november 2020 #16 Del Skrevet 24. november 2020 Det meste er usunt når man overspiser det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #17 Del Skrevet 24. november 2020 Veit dette er en gammel artikkel, men bare et lite innspill i forhold til bmi om dere ser på bildene... https://www.abcnyheter.no/livet/2013/02/25/168569/bmi-disse-to-er-like-tjukke Anonymkode: 37eb4...e30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #18 Del Skrevet 24. november 2020 BMI er et populasjonsmål som sier noe om statistisk fare for diverse sykdommer. Det betyr ikke nødvendigvis at den ekstra vekten er årsaken til andre sykdommer, men at årsaken til vekt og årsak til sykdom er den samme. Det er ikke nødvendigvis den beste pekepinnen på helse på for er enkeltindivid. Som flere i tråden har pekt på finnes det jo muskelbunter med høy bmi. Anonymkode: a17d6...3ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 24. november 2020 #19 Del Skrevet 24. november 2020 man er i allefall ikke sunnere ved å overspise "sunn mat" enn man er om man spiser litt junk, selv om man godt kan være stor og ved god helse og slank og i dårlig form.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #20 Del Skrevet 24. november 2020 enhver som tyller i seg med smågodt og chips, er usunn uansett BMI. Anonymkode: 8cdc0...b7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå