Gå til innhold

Hvordan takler dere vinterdepresjonen?

Fremhevede innlegg

Gjest Smiley99
Skrevet

Jeg sliter sånn med vinterdepresjon. Mister livsgleden, lysten og meningen med livet. Hater mørketiden og prøver så godt jeg kan å være positiv, men blir bare så utrolig deppa av mørketiden. Er flink på å trene, gå turer, å være sosial, men har ingen energi. 

Tips og råd, anyone!???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd dagslyslampe?

Anonymkode: e5e63...e36

• Liker 1
Skrevet

Passer du på D-vitamin? D-vitamin mangel som er veldig lett å få på vinteren om man ikke tar tilskudd kan gi depresjon. 

Anonymkode: 75951...ff0

• Liker 1
Skrevet

Har på mange måter akseptert at vinteren er dyster, og at det er uunngåelig i noen måneder. Men tips som gjør det litt bedre for meg:

- Turer i skog og mark mens det er dagslys, utforske nye stier - gjerne på ski

- Kjøpe en ekstra god kaffe og tusle i vakre bydeler

- Kaféturer med kakao og bakverk

- Tur på kunstmuseum

- Ha noen prosjekter. Strikking, matlaging, lage julepynt, male soverommet

- Ryddig, ren leilighet og masse tente lys

- Fyldig rødvin, musikk på anlegget og en god bok

- Pent yttertøy og leppestift

- Nytt sexleketøy og mye selvkos

- Minimalt med press og kjipe ting. Ikke fokus på å være flink, men å være raus med seg selv

Det gjelder å sminke grisen, som man sier :P Det mørke er jo der, men man kan gjøre seg selv og omgivelsene litt mer strålende. 

Anonymkode: f2601...684

• Liker 9
Skrevet

Brighten up, det sitter bare I hodet ;) 

Skrevet

Jeg liker mørke og vinter, synes det er koselig og mystisk og tøft.

Anonymkode: 84d90...872

Skrevet

Elsker mørketiden.

Gjest Smiley99
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd dagslyslampe?

Anonymkode: e5e63...e36

Nei, men har hørt om det. Funker det?

Gjest Smiley99
Skrevet

Passer du på D-vitamin? D-vitamin mangel som er veldig lett å få på vinteren om man ikke tar tilskudd kan gi depresjon. 

Anonymkode: 75951...ff0

Tar multivitamin😀 Var nettopp hos legen ang. noe annet, da tok han blodprøve for å sjekke vitaminmangler, og der sto det bra godt til. 

Gjest Smiley99
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldig du! Skulle ønske jeg også likte mørketiden.

Gjest Smiley99
Skrevet

Har på mange måter akseptert at vinteren er dyster, og at det er uunngåelig i noen måneder. Men tips som gjør det litt bedre for meg:

- Tur på kunstmuseum

- Minimalt med press og kjipe ting. Ikke fokus på å være flink, men å være raus med seg selv

Det gjelder å sminke grisen, som man sier :P Det mørke er jo der, men man kan gjøre seg selv og omgivelsene litt mer strålende. 

Takk for mange gode tips og råd!😀

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaha, hvordan det?

Skrevet

Jeg drømmer om vår og sommer, googler blomsterbilder, planlegger...

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Tur på kunstmuseum

Å sminke grisen er en super ide! Du har rett innstilling! 

Skrevet

Lysterapilampe funker fjell. Kjøp IDAG, hadde alltid vinterdepresjon før, og etter jeg kjøpte og bruker lampa hver dag så er jeg frisk. Tidenes investering. Og husk å ta d-vitamin, alle i Norge har for lite om vintern. God bedring😊

Anonymkode: e77da...ae6

Skrevet

D-vitamin og sana sol

Sollyslampe

Og finne på ting med gode venner

Skrevet
15 timer siden, Smiley99 skrev:

Jeg sliter sånn med vinterdepresjon. Mister livsgleden, lysten og meningen med livet. Hater mørketiden og prøver så godt jeg kan å være positiv, men blir bare så utrolig deppa av mørketiden. Er flink på å trene, gå turer, å være sosial, men har ingen energi. 

Tips og råd, anyone!???

Prøv å tenke at du er heldig. En nær bekjent av meg døde nettopp av beinmargskreft. Tre års kamp og cellegift endte i å bli lagt i sengen hjemme i stuen, hvor hun tok sine siste åndedrag. Til slutt ble hun lammet i ansiktet, kunne ikke spise, kunne ikke snakke med sine nærmeste før hun døde. Lå der lammet, kun øynene som beveget seg. Så mørkt kan livet bli. 

Min onkel døde på 90 tallet av hjernesvulst. 37 år gammel. Lå ett år i sykeseng med smerter før han døde med barn og kone rundt seg.

Prøv å sett ting i perspektiv. Du er kanskje veldig heldig til syvende og sist? 

Anonymkode: b8d70...16e

• Liker 1
Skrevet

Husk å ta nok D vitamin, det skaper mye uro hos folk om vinteren.

Ellers fint deg aktivitet, gå turer i den kalde luften tilbring tid med venner.

Gjør ting som lyser opp hverdagen!

Gjest Smiley99
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å tenke at du er heldig. En nær bekjent av meg døde nettopp av beinmargskreft. Tre års kamp og cellegift endte i å bli lagt i sengen hjemme i stuen, hvor hun tok sine siste åndedrag. Til slutt ble hun lammet i ansiktet, kunne ikke spise, kunne ikke snakke med sine nærmeste før hun døde. Lå der lammet, kun øynene som beveget seg. Så mørkt kan livet bli. 

Min onkel døde på 90 tallet av hjernesvulst. 37 år gammel. Lå ett år i sykeseng med smerter før han døde med barn og kone rundt seg.

Prøv å sett ting i perspektiv. Du er kanskje veldig heldig til syvende og sist? 

Anonymkode: b8d70...16e

Så tragisk. Kondolerer så mye. Verden er bra urettferdig og man glemmer nok hvor heldig man er iblant, men jeg kan absolutt bli bedre på å sitte ting i perspektiv. 🙂

Endret av Smiley99
Gjest Smiley99
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lysterapilampe funker fjell. Kjøp IDAG, hadde alltid vinterdepresjon før, og etter jeg kjøpte og bruker lampa hver dag så er jeg frisk. Tidenes investering. Og husk å ta d-vitamin, alle i Norge har for lite om vintern. God bedring😊

Anonymkode: e77da...ae6

Så bra, det skal jeg sjekke ut!! 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...